Någon som har varit i kontakt med BUP pga deprimerad barn?
Anledningen till frågan är att jag undrar om jag vågar skaffa barn. Jag har själv varit deprimerad större delen av mitt liv, och jag vet att jag varit det sedan jag var 3 år gammal, utan anledning. Jag har läst mycket om detta och tydligen så är det stor ärftlighet för depressioner som utlöses i så ung ålder, och risken är då stor att man får återkommande depressioner under hela livet. Jag kommer ihåg att jag som barn inte kunde sätta ord på mina känslor, och ingen förstod därför. Jag fick ingen hjälp förrän jag var 20 år. Då hade jag redan missat hela min barndom. Jag vill absolut inte att det ska bli så för mitt barn.
På ett sätt tänker jag att det kanske är fel att skaffa barn överhuvudtaget i detta läget, för jag vill inte se mitt barn lida som jag gjorde. Men samtidigt tänker jag att det finns hjälp att få, och det behöver kanske inte alls bli så för mitt barn. Därför blir jag nyfiken på om det finns någon här som varit i kontakt med BUP pga depression hos mindre barn. Hjälpte det? Vad för hjälp fick ni?