• Anonym (kluven)

Förlossningsskada

Hej, söker råd och tips, gärna utav dig som har erfarenhet :)

För lite mer än 1 år sen födde jag barn, allt gick bra, förutom att jag sprack och fick sy (yttre blygdläppen). Jag hade fruktansvärt ont och påpekade det redan på BB att det inte kändes bra "där nere", men dom avfärdade mig med att jag var förstföderska och inte "visste hur det ska kännas" och att det kändes normalt. Men det var ju inte insidan som "gjorde ont".. Hur som helst så gick tiden och jag kände att det inte var bra där nere..

Efter en titt med spegel kunde jag se att blygdläppen hänger och är fortfarande delad, den har alltså inte vuxit ihop helt, jag har som ett "hål". Men det är inte "hålet" och att blygdläppen är delad jag "lider" av, det jag "lider" av är att den hänger så pass "utanför" att den skaver, vissa dagar är värre än andra, ibland kan jag inte ens sitta för att den svullnat upp för att den varit i "kläm".

Jag har varit till BM för efterkontroll och hon viftade bort det att det va normalt att den missas sys ihop lr att den lossnar.. Hon tycket inte att jag skulle söka hjälp för de utan leva med det.

Men jag mår ju inge bra när det skaver varenda dag!!

Nu till min fråga..
    Någon som opererat blygdläppen efter förlossning?
    Hur länge väntade du innan operation? Vart vände du dig? Väntade du till du var "klar" med alla barn du ville ha?

Jag vill ju självklart ha ett syskon, men ska jag operera innan? Eller vänta 3-5år innan nästa barn kommer och operera då?

• Svar på tråden Förlossningsskada
  • Lena

Kontakta en annan barnmorska så ska det självklart inte vara. Du bör få det åtgärdat direkt tycker jag.

• Anonym (kluven)

Tack för era svar. Jag ska ringa gyn imorgon för att boka tid och se vad dom säger. 

Får jag fråga dig LindaEfraim, varför "valde" du att fixa det efter så många år? Va det gyn som sa att du skulle vänta lr va det du själv som ville få "alla" barnen innan du fixade de?

• umm abdilleh

Jag sprack också dom du första förlossningen, men det har läkt och sprack aldrig på de andra två förlossningarna och hoppas inte göra det nu heller

• Lindsey Egot the only one

umma badille

Sprack din blygläpp så den blev delad också?

• persikofjaril

Hm. Skrämmande att de bara viftar bort sånt där. Om du går runt och har ont tycker man de borde fatta att allt inte står rätt till och att något borde göras.

• umm abdilleh
    LindaEfraim skrev 2013-07-14 22:32:43 följande:
    umma badille Sprack din blygläpp så den blev delad också?

De sa de aldrig och jag frågade inte..de sa bara att den sprack och så sydde de...
  • Anonym (kolle)

Gynekologiska plastikkirurgen på akademikliniken tar emot patienter utan remiss från SLL, du betalar bara patientavgift.

Värt att få det riktigt gjort på en gång av ett proffs, tycker jag. 

• Lindsey Egot the only one

Helly sluta med dina vendettor.
    Du vet ingenting och slåss mot väderkvarnar. Då jag i alla mina inlägg skrivit att kvinnor ska slåss för sina rättigheter. Men du läser inte det utan förlöjligar mig.
    Självfallet ska man få det lagat när man känner för det men ibland måste man vänta så det verkligen läker ordentligt och inte tänjs ut vid nästa förlossning.

TS detta vet läkaren som gör operationen bättre än Helly. Följ (kolle) råd och ta kontakt med en bra plastikkirurg som gör det mot den vanliga patientavgiften. Läkaren vet om det är värt att göra det omgående eller att vänta. Men att inte ta kontakt redan nu göra det är bara dumt även om de gör en bedömning om att vänta.

Kan även meddela att Helly förlöjligat mig i en annan tråd med mitt råd till TS här och kopierat in det i den andra tråden och skrivit extremt nedvärderande då jag tycker alla borde anmäla skador till patientskadenämnden och även få operera sina skador. Tydligen tycker hon det är helt ok att kvinnor går med skadade underliv eftersom hon är emot det jag skriver.

• Anonym (kluven)
    Anonym (kolle) skrev 2013-07-15 09:30:54 följande:
    Gynekologiska plastikkirurgen på akademikliniken tar emot patienter utan remiss från SLL, du betalar bara patientavgift.

Värt att få det riktigt gjort på en gång av ett proffs, tycker jag. 
    Tack för tipset. Googlade på kliniken och det såg jätte bra ut. Men jag är så feg för att ringa, känner att gråten sitter i halsen för att jag skäms för det jag ska söka hjälp för..

Satt med telefonen och numret slaget på displayen i säkert 30 minuter, "pratade" och skrev ner vad jag skulle säga och vad jag ville veta, men att trycka på den gröna luren kändes jobbigt. Men jag vill ju inte må så här dåligt och ha ont.. 
  • Bea12345

Hej 

Här är mina erfarenheter av förlossningsskada grad 2 bäckenbotten - rectocele o bakre framfall, saknar mellangård och att bäckenbottenmuskler ej är ihopsydda.

Jag har känsla av vidöppenhet, sämre lustkänsla, sexuella funktionen fungerar ej helt samt problem att jag har kort signal och behöver nära till toa för att göra nr2. Vid hosta nysning så blir det tryck och buktar ner och saknar stöd i mellangård.
    Känner av problemen dagligen.

Jag har fött 3 barn, blev sydd efter varje förlossningen och de två första gångerna blev det bra men efter mitt sista 3e barn för 12år sen så syddes troligen inte musklerna ihop i bäckenbotten.
    Efter några år gick det upp.
    Det tog tid innan jag tog modet till att söka hjälp men det var svårt. En gynekolog sa ja vi hjälper dig och sedan sa läkaren nej. Jag sökte igen och fick remiss men väntade 2år och sedan kom covid och jag flyttade. Fick börja om igen.
    Sökte några år senare i ny region och fick hjälp men fick vänta länge på operation.

För 2år sen opererades jag men fick komplikationer så det gick upp.

Har precis gjort operation i januari 2026 och följt alla instruktioner från läkare och vecka 2 kändes det jättebra men sen när stygnen löstes upp har huden inte läkt ihop så är tillbaka på ruta 1.

I mitt län finns endast en gynkirurg som jag inte känner mig trygg med.
    Har träffat gynekologer och barnmorskor som är fantastiska.
    Jag har nu bett om second opinion att få träffa annan med samma befattning gynkirurg. 

Kommer troligen få remiss till Malmö, känner oro, någon som vet om bra gynkirurg där?

I Stockholm har jag hört att de är bra på Danderyds sjukhus.

Svar på tråden Förlossningsskada