• Anonym (Ledsen)

Snälla hjälp! Mina föräldrar fryser ut min styvdotter!

Jar har tre syskon och alla har barn. Vi fyra har alltid haft en jättebra sammanhållning och nu, efter en del resande och pluggande, så bor vi alla i samma stad igen. Mina syskon fick barn före mig och mina föräldrar har haft barnen hos sig mycket på helger. Minst en helg i månaden kommer alla deras barnbarn och sover över och har roligt.
    För drygt ett år sedan träffade jag mannen i mitt liv. Han har lite bagage, en 11årig tjej. Han har ensam vårdnad efter många turer med mamman. Tjejen är riktigt go men har ett temperament som kan vara rätt påfrestande. Detta är uppenbarligen pga hennes problem med mamman.

Nu till det som upprör mig. För ett halvår sedan så bad jag mina föräldrar att även bjuda in min styvdotter till sovhelgen. Detta gick bra sa dom men dagen efter berättade de att det inte hade gått så bra. Tjejen hade ställt till med ett himla liv då hon inte fick som hon ville. Dessutom ville hon stanna uppe sent och höll styvkusinerna vakna till 2-tiden. Jag pratade med min styvdotter och hon tyckte själv att hon haft det roligt.
    När det var dags igen blev inte tjejen bjuden så då ringde jag och frågade varför. Min mamma sa att hon fick komma så länge hon uppförde sig. Så tjejen gick dit men även nästa dag påstod min mamma att hon betett sig illa. Hur? Ja lite tjafs och ännu en gång stannade hon uppe sent. Tjejen tyckte att det var roligt den här gången också och hon var glad att hon börjat bli kompis med sina styvkusiner. Hon sa att hon såg fram emot nästa träff. Efter en månad så kom min syster och två barn hem till mig på fika. Ett av barnet frågade var X hade varit de senaste gångerna. Min syster blev irriterad men hon fortsatte "jo men både på sovhelgen och djurparken!" Så nu hade mina föräldrar haft barnen två gånger den månaden utan att ens fråga mig och mina syskon hade ju hållt det hemligt också. Jag ringde mamma och frågade va fan hon höll på med. X var ju så jävla ledsen men min mamma säger att hon inte orkar med henne.

Hur ska jag göra egentligen?? Nu har det gått ännu några månader och jag har inte hört av min mamma alls. Tänk när jag får egna barn, hur fan gör man då? Ska mitt barn också få stanna hemma så att X inte känner sig helt utanför? Eller kan jag kräva av min mamma att ställa upp? Snälla ge mig råd och tips!

• Svar på tråden Snälla hjälp! Mina föräldrar fryser ut min styvdotter!
  • Anonym (Werton)

Du kan inte tvinga din mamma att ta emot henne med öppna armar. Din bonus har varit stökig och din mamma tycker det är jobbigt.

Du skulle kunna ta alla barnen och låta dom sova hos dig en natt Glad Avlasta din mamma lite och låta barnen ha kul hemma hos er ?

• Anonym (förstår mormor)

Jobbig situation! Men jag förstår faktiskt din mamma. Ni får se till att dottern lyssnar och följer de regler som gäller hos dina föräldrar om hon ska få vara med.

• Orcha

Å fyfan.
    Visa mamsen den här tråden.
    Det här är inte ok av en vuxen person.

Jag hoppas att din kreativa styvdotter klarar av att bli utfryst av vuxna, om inte så hoppas jag att ni i familjen kan guida och stötta tösen.

Ett ofint sätt att lösa skitproblem på.

Make love, not english quotes...
  • Anonym (..)

Jag tycker det är fint att du bjuder in och önskar in din styvdotter i gemenskapen. Din mamma ställde upp att prova ha henne med men tyckte att det blev problematiskt, omständigheterna kanske hon inte har varit tydlig med? Men egentligen utan att ha några kortare släktband till flickan. I min släkt finns samma konstellation, och i det fallet skulle inte "mormodern" förväntas ta hand om extrabarnbarnet som sina egna biologiska barnbarn och alltid bjuda med denne. Det är väl det dina systrar och din mamma tycker är konstigt kanske?
    Hur gamla är dina syskonbarn? 

• Suzén

Du får nog lugna ner dig, att du har valt en kille med bagage är ditt "problem" inte dina föräldrars. Du kan inte kräva att de ska om ens tycka om barnet. Spec om hon är lite trotsig. Det är stor skillnad på barnbarnen som är ens egna och sett de växa upp och helt plötsligt få en 11årig unge slängd i huvet på en och du förväntar dig att de ska behandla henne som sin egen?

• Anonym (Svårt)

Svår sits det där. Förstår samtidigt din mamma. Hon har ju tidigare haft jätte mysiga helger med barnbarnen och nu blir det ju lite förstört av din styvdotter. Det är ju inte heller hennes barnbarn. Skilnad om hon funniys med i bilden länge och styvdottern såg dig som sin "mamma". Då skulle det vara lättare för dina föräldrar att se henne som sitt barnbarn som absolut ska vara med på dessa sovhelger trots sitt beteende. Men ni har ju gaktiskt bara varit tillsammans 1 år. Ni skulle kunna göra slut i morrn och du har ju inga som helst rättigheter till flickan och hon kommer då aldrig bli din mammas barnbarn. Tycker samtigt synd om tjejen som verkar tycka sovhelgen är roliga. Tror inte att detta behöver betyda att din mamma skulle exkludera dina barn om ni nu får några. Jag skulle nog respektera din mammas beslut att inte bjuda in tjejen. Det kanske blir bättre om ett tag å då kan ni göra ett nytt försök.

• Lindsey Egot NO1

Oj vilket dilemma.

Visst kommer det bli problem den dagen ni får egna barn och ditt barns storasyster inte får följa med till lillasyskonets mormor.

Men din sambos dotter är inte din mammas barnbarn och din mamma har all rätt i världen att bara ta sina barnbarn och göra roliga saker med och du kan faktiskt inte kräva att hon ska ta din sambos dotter. Då får ni kanske ställa krav på hans föräldrar istället så de gör något roligt med sitt barnbarn. Din mamma känner sig inte bekväm med din styvdotter och det kan ha att göra med att hon kanske inte vågar säga till på samma sätt som till sina egna barnbarn. Du kanske också skulle sova över en helg för att se hur det ser ut och hur din styvdotter beter sig mot din mamma och om hon inte lyder får du ta det med henne att man måste lyssna på andra vuxna även om det inte är mamma eller pappa och definitivt när man sover över hemma hos någon annan annars får man snällt stanna hemma. Hon är så pass gammal att hon förstår konsekvenser av sitt handlande. Hon är 11 år inte 2 år!

• Anonym (gry)
    Anonym (Werton) skrev 2013-07-14 22:54:37 följande:
    Du kan inte tvinga din mamma att ta emot henne med öppna armar. Din bonus har varit stökig och din mamma tycker det är jobbigt.

Du skulle kunna ta alla barnen och låta dom sova hos dig en natt Avlasta din mamma lite och låta barnen ha kul hemma hos er ?

Ett utmärkt förslag.

Jag hade inte heller velat välkomna ett barn till den man du har relation med för tillfället- hur skulle det kännas för de andra barnen när flickan inte längre ska vara med om ni gör slut?

De var generösa nog att ge henne chansen. Men om hon inte kan uppföra sig blir det bara för mycket att stå ut med.

Bjud alla barnen till er istället!
  • Anonym (förstår mormor)

Ett alternativ kan vara att du följer med och tar ansvaret för dottern tills mormor bedömer att hon klarar av henne själv.

• Anonym (Ledsen)

Jag vet att jag inte bara kan bussa på styvdottern på mamma men hon har inga egna mor eller farföräldrar. Detta känns väldigt viktigt för mig och min sambo.
    Mina syskonbarn är mellan 3 och 15 år. ALLA sover över. Min styvdotter vill ingen illa och är medveten om sitt temperament men det är svårt för henne att stoppa sig sjäv när hon blir arg. Att utesluta henne ur hennes ENDA släkkt,även om det inte är den biologiska, känns så fel. Jag bjuder hem mina syskonbarn till mig ibland men det är de helgerna som är speciella.

Mina syskonbarn är inga änglar, dom kan vara stökiga dom också kan jag lova. Tror ni att min mamma känner något slags förakt för min styvdotter pga barkgrunden. Har inte frågat detta men det känns som väldigt vågat att fråga.. usch vad jobbigt

Svar på tråden Snälla hjälp! Mina föräldrar fryser ut min styvdotter!