• Tummelisa01

Kattacne

Har en kastrerad hankatt med kattacne under hakan och lite vid morrhåren. Någon som har tips om hur man får bort det?

Han har haft det i ett år ungefär och då provade jag att tvätta med olja och att bara tvätta med vatten. De senaste månaderna har jag inte gjort mer än att knåpa bort det värsta. Har ringt veterinär som säger att dom inte gör någonting så länge han inte lider av det.. Har även bytt ut plastmatskålar mot porslin.

• Svar på tråden Kattacne
  • Tummelisa01

Även kallat "svarthaka" eller "acne feline"

• nemo1

Beror oftast på plastmatskålar som du skriver. Har du bytt foder på sistone så kan det även ha betydelse. Jag använde Aloe vera på min katt när han hade det (har aldrig haft plastskålar) och det försvann snabbt. 

• Tummelisa01

Åh, aloe vera ska jag prova då Har haft samma kattmat som vanligt så tror inte det beror på det. Tack för svaret.

• nemo1
    Lotten 66 skrev 2013-07-15 13:40:50 följande:
    Vad är kattacne?
    Svarthaka är ett annat namn. Små svarta prickar, oftast på hakan. Den största orsaken till dessa verkar vara att man ger sina katter mat i plastskålar som i sin tur ger denna reaktion.
  • Harvester

Brukar funka bra att man rakar hakan för att kunna hålla rent och baddar med alsollösning eller klorhexidinlösning för att desinficera och torka ut det lite. Har inte hört talas om att plastskålar ska ge problem men det finns säkert allergiker som kan reagera.

• Billig trevnad

Min katt hade problem med det ett tag. Vi tvättade o.s.v. men insåg ganska snabbt att det förmodligen hade med hennes foder att göra. Så vi bytte till ett foder med betydligt lägre fetthalt och det blev bättre ganska snabbt, utan att ens ha tvättat. Nu ett halvår senare har hon ingen acne alls. Det är helt borta.

• nemo1
    Billig trevnad skrev 2013-07-22 16:51:24 följande:
    Min katt hade problem med det ett tag. Vi tvättade o.s.v. men insåg ganska snabbt att det förmodligen hade med hennes foder att göra. Så vi bytte till ett foder med betydligt lägre fetthalt och det blev bättre ganska snabbt, utan att ens ha tvättat. Nu ett halvår senare har hon ingen acne alls. Det är helt borta.
    En katt ska ha ett foder som innehåller 20-22% animaliskt fett så det berodde säkert på något annat i fodret. Vad gav ni för foder och vad bytte ni till?
  • Billig trevnad
    nemo1 skrev 2013-07-22 19:28:14 följande:
    En katt ska ha ett foder som innehåller 20-22% animaliskt fett så det berodde säkert på något annat i fodret. Vad gav ni för foder och vad bytte ni till?
    När hon hade acne åt hon Hills. De svarta prickarna uppstod när hon började äta det fodret och det blev verkligen värre och värre. Jag kommer inte ihåg exakt vilken av sorterna, men det var en sort anpassad för hennes ålder och att hon är innekatt.
    Vi bytte tillbaka Mjau torrfoder (som hon hade haft innan, utan att ha några problem) och då försvann problemen.
  • nemo1
    Billig trevnad skrev 2013-07-22 19:54:13 följande:
    När hon hade acne åt hon Hills. De svarta prickarna uppstod när hon började äta det fodret och det blev verkligen värre och värre. Jag kommer inte ihåg exakt vilken av sorterna, men det var en sort anpassad för hennes ålder och att hon är innekatt.
    Vi bytte tillbaka Mjau torrfoder (som hon hade haft innan, utan att ha några problem) och då försvann problemen.
    Mjau torrfoder är inte ett bra foder att ge sin katt. Det är endast 16% fett i och katter behöver som sagt 20-22% då de utvinner sin energi från detta och katter blir inte tjocka av fettet utan spannmål. Mjau har som första ingrediens just spannmål, dvs det finns mest av det i fodret. Blir katten sjuk av  fodret du ger så är acne en skitsak jämförelsevis med vad som kan hända när man ger ett så pass dåligt foder som du gör. 

Sedan tycker jag inte att Hills är det bästa heller då det innehåller en massa spannmål det också. Och skippa allt vad light, inne/utekatt, kastratmat mm, konstigt nog brukar det innehålla mer spannmål än de vanliga vuxenfodren, det är bara ett försäljningsknep tillverkarna har för att sälja mer. 
  • ForReal

Man kan även prova att använda en parfymfri tvål med låg pH, typ intimtvål, och tvätta med samt badda med alsolsprit efteråt. Det hjälpte för min katt :)

• ForReal

... men om din katt får besvär i form av att han försöker klia bort så det blir sårigt, eller bölder, så kan veterinär skriva ut antibiotika för det. Men det är inte så vanligt och låter ju inte som din katt har så mycket besvär av det.

Svar på tråden Kattacne