• velvet

När kommer den första utbetalningen från CSN?

Jag har aldrig studerat tidigare men ska börja vid Stockholms universitet till hösten. 

Under förutsättning att alla papper är inskickade osv, är det någon som vet när den första utbetalningen kommer? Den 2/9 börjar utbildningen. 

Visst finns det vissa månader då man får mer/mindre?

Tacksam för all hjälp!      

• Svar på tråden När kommer den första utbetalningen från CSN?
  • Jacqueline

Tidigast en vecka före studiestart och första månaden brukar man få lite mer än resterande månader.

• snedtak

Om det är första gången du börjar kommer du troligen få pengar ca 1 v efter kursstart. Man får pengar när man själv lämnat in en studieförsäkran på CSN:s hemsida (kan man ofta göra innan kursstart) och när man har blivit registrerad. På vissa skolor kan man registrera sig själv innan kursstart också, men första året brukar man bli registrerad av skolan.

Om du får olika mycket beror på hur veckorna är fördelade på din utbildning. Enklast är att vänta på CSNs besked.

• Momalicious

Den kommer när skolan fått in din studieförsäkran och allt det där. Första gången jag pluggade kom det dagen som jag började och nu senast ett par dagar efteråt. Första utbetalningen var mest, men skulle också räcka längst.

• velvet

Tack!

Hur mycket mer rör det sig? Och vilka månader är det man får mindre?  

• Jacqueline

Är nog olika men min första var på ca 12500 sen blev "standard" 9800 resterande månader och 2400 sista månaden

• Miaed
    velvet skrev 2013-07-15 15:19:27 följande:
    Tack!

Hur mycket mer rör det sig? Och vilka månader är det man får mindre?  
    Om du är inloggad på sina sidor på CSN kan du läsa beslutet från CSN om lån osv, på sista sidan av det står alla utbetalningsdatum och summor :)

Vad ska du pluggA? 
  • lizetted
    velvet skrev 2013-07-15 14:39:29 följande:

Jag har aldrig studerat tidigare men ska börja vid Stockholms universitet till hösten. 

Under förutsättning att alla papper är inskickade osv, är det någon som vet när den första utbetalningen kommer? Den 2/9 börjar utbildningen. 

Visst finns det vissa månader då man får mer/mindre?

Tacksam för all hjälp!      

Får man fråga vad du ska läsa för kurs/program? Jag börjar också vid SU, dock på distans men är ändå på skolan var femte vecka.  
  • velvet
    lizetted skrev 2013-07-31 13:12:57 följande:
    Får man fråga vad du ska läsa för kurs/program? Jag börjar också vid SU, dock på distans men är ändå på skolan var femte vecka.  
    Ska börja läsa "Kandidatprogram för museer och kulturarv". Glad Du då?
  • Slöjan

Du kommer att få runt 9 och ett halvt tusen om du har fullt lån och bidrag de "vanliga" månaderna. I augusti och januari får du mer - 11 respektive 13 tusen och i december och maj får du mindre, runt 6 och ett halvt tusen. Så spara inför de "knapra" månaderna i tid, det känns ordentligt när man får 3 tusen kronor mindre Flört

I juni och juli får du ingenting, eftersom det inte är någon undervisning då, om du inte läser sommarkurs.

Svar på tråden När kommer den första utbetalningen från CSN?