• Anonym (krukan)

Jag vill söka läkarprogrammet men vågar inte... vad tror ni om mina chanser? :/

Ända sedan jag var liten har jag velat bli läkare, är 25 nu. Jag har alltid drömt om det i bakhuvudet, men utåt sett haft andra drömyrken. Någon enstaka gång har jag yttrat att jag vill bli läkare och blivit hånad för att det är så svårt att bli det och folk har sagt "Dream on" typ... 

Jag är somsagt 25 idag och tiden tickar på. Jag har nyligen exat från ett program jag HATAR! vill inte alls jobba med det jag är utbildad till! men vet inte om jag har lust att sätta mig i skolbänken igen, om det inte är till läkare....

Jag hade bara kunnat söka in till läkarprogrammet, men det finns ett stort problem och det är att jag är så sjukt värdelös i matte. Och då menar jag verkligen totalt efterbliven, kan inte ens de 4 räknesätten ordentligt med uppställningar osv (skäms jättemycket men jag har så otroligt svårt att lära mig just matte, har  haft det genom hela skoltiden) :-/ Förstår för det mesta ingenting....

Enlgit allt jag hört är det  i princip hälften matte på läkarprogrammet, stämmer det? Alla skrattar ju åt mig när jag säger att jag drömmer om att bli läkare när de vet att jag inte kan räkna ut minsta lilla potens Jag vet att jag är dpålig och det är klart att förnuftet säger att jag bara ska jobba med nåt annat, men jag kan inte släppa min dröm

Vad tror ni? Är det helt kört?? (jag tål att höra sanningen) Hur mkt matte är det egentligen? Tips?          

• Svar på tråden Jag vill söka läkarprogrammet men vågar inte... vad tror ni om mina chanser? :/
  • Anonym (Läkarstudent)

Man behöver mycket mattebetyg för att kunna komma in på läkarutbildningen, det svåra är inte utbildningen utan att komma in med betygen, förkunskapen helt enkelt. Vad är du utbildad till? 

Jag skulle råda dig att söka utomlands, då det är extremt få platser i Sverige. 
    Kan rekommendera Cluoj, läkarutbildning i Rumänien där en väninna till mig går, min sambo har pluggat läkare där och jag ska även plugga där.

Du är inte för gammal, de förutsättningarna har du.

Men som sagt, det behövs matte för att komma in på utbildningen  

• Anonym (inte mycket)

Hm, jag kan inte minnas att det var någon matte överhuvudtaget när jag läste.

Det är klart att det kan vara bra i framtiden att kunna räkna lite vad gäller doseringar. Tex om man skall ge 10mg per kilo och patienten väger 40 kg, hur mycket ger man då?

Svaret blir ju 10x40= 400mg

Sedan gäller det att titta på styrkan på läkemedlet. Det kanske är 20 mg per milliliter. Hur många milliliter skall man då ge för att det skall bli 400mg?

Svaret blir 400/20= 20 milliliter totalt av vätskan som innehåller 20mg/ml för att få 400mg totalt.

Det går ju utmärkt att använda miniräknare till detta. Det är inte så många typer av uträkningar man gör, så om du har ett papper i fickan med ett exempel, tex det jag gav ovan, så är det ju bara att byta ut siffrorna och räkna.

Alltså, totalt sett på utbildningen är det nästan ingen matte! Jag tycker absolut att du skall söka!

• traveler

Jag förstår inte riktigt vad du menar med inte våga. Det är väl bara skicka in en ansökan med betyg eller högskoleprov. Det värsta som kan hända är att du får ett nej

• Anonym (krukan)
    Anonym (Läkarstudent) skrev 2013-07-15 20:22:06 följande:
    Man behöver mycket mattebetyg för att kunna komma in på läkarutbildningen, det svåra är inte utbildningen utan att komma in med betygen, förkunskapen helt enkelt. Vad är du utbildad till? 

Jag skulle råda dig att söka utomlands, då det är extremt få platser i Sverige. 
    Kan rekommendera Cluoj, läkarutbildning i Rumänien där en väninna till mig går, min sambo har pluggat läkare där och jag ska även plugga där.

Du är inte för gammal, de förutsättningarna har du.

Men som sagt, det behövs matte för att komma in på utbildningen  
    Jag är utbildad lärare och uska.

Söka utomlands går tyvärr inte även fast jag skulle vilja! (har en åttaåring) och är skild. För gammal, kan man vara det?? eller menar du att utbildning är så pass lång? 5 år tar det innan man kan komma ut och jobba, helst lite till om du ska ha lite vassare kompetens.

• Anonym (krukan)
    traveler skrev 2013-07-15 20:25:30 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med inte våga. Det är väl bara skicka in en ansökan med betyg eller högskoleprov. Det värsta som kan hända är att du får ett nej
    Ja jo det är det jag menar, att jag har ju rätt bra betyg men låååångt ifrån så bra som man måste ha, så min enda chans är högskoleprovet och då lär jag ju få 2,0 för att ens konkurrera om en plats :/ hade 1,2 sist.

klart jag kan ansöka men vill inte ansöka om det inte ens är nån ide, det var så jag mena :)  
  • Anonym (Läkarstudent)
    Anonym (krukan) skrev 2013-07-15 20:25:52 följande:
    Jag är utbildad lärare och uska.

Söka utomlands går tyvärr inte även fast jag skulle vilja! (har en åttaåring) och är skild. För gammal, kan man vara det?? eller menar du att utbildning är så pass lång? 5 år tar det innan man kan komma ut och jobba, helst lite till om du ska ha lite vassare kompetens.

Nej du är absolut inte för gammal. 1/3 är typ ''unga'' och resten brukar vanligtvis vara lite äldre. Tänk dig utbildade 40 åringar som helt plötsligt vill läsa till läkare och ångrat sig, ja dom gör det Du har ju många år kvar att jobba som läkare.  
  • Anonym (krukan)
    Anonym (inte mycket) skrev 2013-07-15 20:22:51 följande:
    Hm, jag kan inte minnas att det var någon matte överhuvudtaget när jag läste.

Det är klart att det kan vara bra i framtiden att kunna räkna lite vad gäller doseringar. Tex om man skall ge 10mg per kilo och patienten väger 40 kg, hur mycket ger man då?

Svaret blir ju 10x40= 400mg

Sedan gäller det att titta på styrkan på läkemedlet. Det kanske är 20 mg per milliliter. Hur många milliliter skall man då ge för att det skall bli 400mg?

Svaret blir 400/20= 20 milliliter totalt av vätskan som innehåller 20mg/ml för att få 400mg totalt.

Det går ju utmärkt att använda miniräknare till detta. Det är inte så många typer av uträkningar man gör, så om du har ett papper i fickan med ett exempel, tex det jag gav ovan, så är det ju bara att byta ut siffrorna och räkna.

Alltså, totalt sett på utbildningen är det nästan ingen matte! Jag tycker absolut att du skall söka!
    Det låter ju bra! Jag har alltid hört så mycket rykten om att det är sååå mkt matte och att det är såå svårt så det är ingen ide att en annan vanlig människa ens försöker komma in, men ingen har egentligen haft nån insyn i hur det ser ut i verkligheten, men du har ju läst själv så du lär ju ha koll :) får man fråga var du läste och hur länge sen du exades?
  • traveler
    Anonym (krukan) skrev 2013-07-15 20:27:07 följande:
    Ja jo det är det jag menar, att jag har ju rätt bra betyg men låååångt ifrån så bra som man måste ha, så min enda chans är högskoleprovet och då lär jag ju få 2,0 för att ens konkurrera om en plats :/ hade 1,2 sist.

klart jag kan ansöka men vill inte ansöka om det inte ens är nån ide, det var så jag mena :)  

Ja jo svårt är det. Min svåger har försökt i flera år nu. Men det är ju bara du som får beskedet om ifall du kommer in eller inte så du har ju ingen att skämmas för direkt
  • Anonym (inte mycket)
    Anonym (krukan) skrev 2013-07-15 20:28:43 följande:
    Det låter ju bra! Jag har alltid hört så mycket rykten om att det är sååå mkt matte och att det är såå svårt så det är ingen ide att en annan vanlig människa ens försöker komma in, men ingen har egentligen haft nån insyn i hur det ser ut i verkligheten, men du har ju läst själv så du lär ju ha koll :) får man fråga var du läste och hur länge sen du exades?
    Jag läste i Göteborg och var färdig för 5 år sedan.
    Programmet är inte svårt om man har ett intresse för att lära sig. Det är bra om man har någorlunda lätt för att lära sig termer och glosor, tex latinska namn på kroppsdelar, sjukdomar mm, men man lär sig allteftersom. "Vanliga människor" har mycket att tillföra och kan bli alldeles utmärkta läkare :)
    Det låter som att det du får jobba mest med är att bli antagen.
  • Anonym (krukan)
    Anonym (inte mycket) skrev 2013-07-15 20:37:42 följande:
    Jag läste i Göteborg och var färdig för 5 år sedan.
    Programmet är inte svårt om man har ett intresse för att lära sig. Det är bra om man har någorlunda lätt för att lära sig termer och glosor, tex latinska namn på kroppsdelar, sjukdomar mm, men man lär sig allteftersom. "Vanliga människor" har mycket att tillföra och kan bli alldeles utmärkta läkare :)
    Det låter som att det du får jobba mest med är att bli antagen.
    Ja, jag är inte alls orolig för själva programmet (förutom matten då) för det är enbart matte som jag har helt omöjligt för....

Däremot kollade jag in mera detaljerade krav nyss och det jag måste läsa upp innan jag söker är fysik, biologi, kemi B/2 och matte B, C, D. Och eftersom jag har så sjukt svårt för matte och vet hur lite hjälp man får på komvux så vet jag inte om det är en så bra idé att slösa bort typ 4 års csn på det :/ Visst vill jag men ändå...   
Svar på tråden Jag vill söka läkarprogrammet men vågar inte... vad tror ni om mina chanser? :/