• Holyrock

adhd+körkort det är väl inte omöjligt att klara proven? mår PISS

Jag vet inte vad jag ska göra längre! Jag har diagnosen ADHD, och håller på med mitt körkort nu sen i april, hade uppkörning och uppskrivningen första gången nu i början av juli, klarade inget. beställde nytt prov och skall snart göra båda, har pluggat teori i minst 6-7 om inte mer timmar varje dag nu i 2 veckor, innan första uppskrivningen å körningen så pluggade jag oxå rätt så bra, men itne lika mycket som nu dem senaste 2 veckorna, har läst att det är extra svårt att klara körkortet om man lider av diagnosen ADHD, jag blir typ deprimerad av att läsa det, kan ja glömma det här med körkortet nu då eller? har lagt ut flera tusen å pluggat röven av mig för något jag vill mer än något annat just nu! någon som klarat körkortet även om man har ADHD? och är jag ensam om att ha ångest och nästan vara deprimerad under tiden man kämpar med de jävla körkortet? 

• Svar på tråden adhd+körkort det är väl inte omöjligt att klara proven? mår PISS
  • Plainsongs

Har haft ADHD-diagnos sen 5 år tillbaka, och har körkort sen i mars det här året!

Det går, men det är svårt. Klarade det på första försöket, både uppkörning och teori - efter MÅNGA körlektioner, och MÅNGA (fler än 100, lätt) online-tester.

Tyckte den där farsen var otroligt jobbig, men till slut gick det. Håll ut, det kommer!
    Finns här om du behöver stöd eller har frågor.

• Nyfiken gul

Jag har Asperger och haft körkort sedan drygt 5 år tillbaka. 

Det gäller samma sak med körkort som när man gick i skolan , det handlar inte bara om att plugga utan det gäller att man FÖRSTÅR vad man läser.

En kollega jag jobbar med har ADHD och har fått lättläst körkortsbok för att förstå vad hon ska plugga på och när hon sitter vid datorerna på körskolan så får hon istället lyssna via ett dataprogram för att göra teoridelarna på datorn.

Ta det lugnt är mitt råd och låt det ta den tid det tar. Stress kommer inte göra att du klarar kortet.

Låt det ta tid och förstå istället vad du läser och vad du ska plugga.   Det är ju inte bara inför provet du ska veta vad du gör utan för resten av din tid som bilförare.  Därför måste kunskaperna fastna.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Holyrock
    Plainsongs skrev 2013-07-15 22:07:21 följande:
    Har haft ADHD-diagnos sen 5 år tillbaka, och har körkort sen i mars det här året!

Det går, men det är svårt. Klarade det på första försöket, både uppkörning och teori - efter MÅNGA körlektioner, och MÅNGA (fler än 100, lätt) online-tester.

Tyckte den där farsen var otroligt jobbig, men till slut gick det. Håll ut, det kommer!
    Finns här om du behöver stöd eller har frågor.
    hade 36 rätt av 70 på mitt första teoriprov, man ska ju ha 52 rätt. Nu på alla olika delprov på datorn så har jag fått 63-66 rätt alltså godkänt, men det sista delprovet som heter repition så får jag bara 58-62 rätt, och har pluggat som ett as i alla delprov. Känns som om att om jag inte klarar uppskrivningen den här gången så ger jag upp! och jag har oxå haft många körlektioner och gjort nog över 100 prov på datorn. vad är det bästa man ska göra/yänka på när man skall skriva upp eller köra upp? många säger, ta det bara lungt och stressa inte, men det är ju fan svårt att ta det lugnt när man är så jävla nervös... :( känns som om det är hopplöst. ska skriva upp i morgon oxå dessutom
  • Nyfiken gul

min körskollärare sa en klok sak till mig. 

man ska skriva provet när man känner att man har tillräckliga kunskaper för att klara det, dvs man ska få samma resultat på delproven hela tiden och verkligen veta vad man klickar i för svar och varför.  

är du riktigt säker på teorin ska inte skrivningen vara ett problem även om du är nervös.

Läs på extra noga på dom delar du känner att du brister i kunskapen - dom delar du kan behöver du inte plugga mera på.

• Holyrock
    Nyfiken gul skrev 2013-07-15 22:15:09 följande:
    Jag har Asperger och haft körkort sedan drygt 5 år tillbaka. 

Det gäller samma sak med körkort som när man gick i skolan , det handlar inte bara om att plugga utan det gäller att man FÖRSTÅR vad man läser.

En kollega jag jobbar med har ADHD och har fått lättläst körkortsbok för att förstå vad hon ska plugga på och när hon sitter vid datorerna på körskolan så får hon istället lyssna via ett dataprogram för att göra teoridelarna på datorn.

Ta det lugnt är mitt råd och låt det ta den tid det tar. Stress kommer inte göra att du klarar kortet.

Låt det ta tid och förstå istället vad du läser och vad du ska plugga.   Det är ju inte bara inför provet du ska veta vad du gör utan för resten av din tid som bilförare.  Därför måste kunskaperna fastna.  
    Ja, jag har försökt läsa på dem frågerna jag inte förstår. men det är ändå svårt att förstå ändå ibland för det är så invecklade ord..har gjort så gott jag kan med allt pluggande och körning. Har tom gått ner en massa i vikt nu för att jag bara haft körkortet i huvudet. Är utsliten mentalt för att jag rå pluggat å kört. idag pluggade jag i tio timmar..man ska ju inte plugga för mycket heller har ja hört för att hjärnan ska kunna koppla av och låta det sjunka in. 
  • Nyfiken gul
    Holyrock skrev 2013-07-15 22:37:42 följande:
    Ja, jag har försökt läsa på dem frågerna jag inte förstår. men det är ändå svårt att förstå ändå ibland för det är så invecklade ord..har gjort så gott jag kan med allt pluggande och körning. Har tom gått ner en massa i vikt nu för att jag bara haft körkortet i huvudet. Är utsliten mentalt för att jag rå pluggat å kört. idag pluggade jag i tio timmar..man ska ju inte plugga för mycket heller har ja hört för att hjärnan ska kunna koppla av och låta det sjunka in. 
    ja i det skicket kommer du inte att klara något körkort. 

Varför har du så bråttom?

Du kanske skulle ta en paus ifrån både plugg o körning o istället satsa nån vecka på att sova, äta bra, andas frisk luft och rensa hjärnan.  
  • Plainsongs

Mitt råd inför proven är att avdramatisera. Jag intalade mig själv att min uppkörning var en körlektion, t ex.

Svar på tråden adhd+körkort det är väl inte omöjligt att klara proven? mår PISS