• Jessicca

Järnrika matrecept

Hej! Jag är gravid i vecka 25. Var på rutinkontroll på mvc förra veckan och där visa de sig att mitt järn värde har sjungit VÄLDIGT mycket. De var väl ingen större överraskning eftersom jag ätit väldigt dåligt nu under sommaren. Men är inte hungrig i denna värmen. Är tvungen att äta järntabletter nu men de visa sig att jag var allergisk i mot dom. Har fått andra som jag ska hämta ut men den här allergireaktionen har inte gått över sen de andra riktigt och är lite nervös över att ta de här andra nu.. Därför vill jag veta om de är någon där ute som vet något recept på något järnrik maträtt?

• Svar på tråden Järnrika matrecept
  • Papricorn

All mat som lagas i gjutgärnsgryta.

Blodpudding.

Torkase aprikoser.

Spenat och broccoli.

Köttfärssås.

• Nape

Jag kokade broccoli och åt det till allt- smög ned det i grytor och lasagne och mosade kokt broccoli på frukostmackan. Åt även leverpastej.

• Jessicca

jag  vet vad som innehåller mycket järn men har inga recept på de.. De är väl många som tycker att då är de väl lätt att fixa ihop något. Men nej, Är helt tomt i huvudet och har ingen direkt energi att komma på något (kanske har med järnbristen att göra)

• Papricorn

Köttfärsås kan du väl laga?

Torkade aprikoser har du som mellis eller lägger på gröt/fil.

Blodpudding steker du.

Broccoli och spenat serveras till maten.

Jag har aldrig haft järnbrist/lågt järn och äter av dessa livsmedel varje vecka.

• MammaBella

Tänk på att kroppen har mycket lättare att ta upp järn som finns i kött (hemjärn) Så är mycket kött tillssammans med något med mycket c.vitamin.
    Klassikern är väl Blodpudding (järn) och vitkålssallad (C-vitamin) och apelsinjuice (c-vitamin)  

Svar på tråden Järnrika matrecept