• Anonym (Konstigt)

Som en kikärta i örsnibben- vad är det?

För 10 dagar sen gjorde mitt öra jätteont och jag fick vad jag trodde var en finne. Men det är ingen finne och det går inte att klämma den. Det är en hård kula som är lika stor som en kikärta som sitter ovanför örhänget, i örsnibben. Vad är det och hur får jag bort den? Har bokat ett besök till husläkaren på onsdag men vill gärna veta vad det kan tänkas vara och hur den ska tas bort. Med antibiotika, operation eller vad?

• Svar på tråden Som en kikärta i örsnibben- vad är det?
  • Babyystar

Låter som en fettknöl..

• Anonym (Konstigt)
    Babyystar skrev 2013-07-16 02:45:33 följande:
    Låter som en fettknöl..
    Usch, vad äckligt. Hur får man en sån och viktigare än så är frågan hur man får bort den? Kan det vara en infektion också? Försvinner den av sig själv eller måste man skära bort den?
  • TeamCaz

Min son fick det när han piercade sitt öra. Vi tog ur örhänget o den försvann. Nu efter 2 år piercade vi örat igen o den kom tillbaka men denna gången plockade vi inte bort örhänget, utan tvättade ännu mer o var väääldigt noggranna. Nu är den borta. Jag tror det har med nån infektion i örat. Prova ta ut örhänget så ska du se att den försvinner. Min systers kille sa att det beror på örhänget.

Men det är Inge farligt en fettknöl bara.

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Balans

När jag hade så var det en böld så fick spritomslag som skulle hållas fuktigt sen har jag aldrig haft så mer

• Anonym (Keloid)

Låter som keloid. Fick det långt efter att jag piercat örat, slutade i operation men man ser fortfarande en liten knöl.. Är det keloid så ska man undvika all slags piercing och operationer överhuvudtaget eftersom det är huden som inte kan läka som den ska.

• Anonym (Konstigt)

Tror inte det har med örhänget att göra för jag har haft hål i 30 år. Menade bara att knölen satt ovanför örhänget i örsnibben så att ni skulle förstå var problemet sitter. Keloider får jag också om jag blir sydd men det är inte vad det här är. Knölen uppstod över en natt och gjorde snoront i 4-5 dagar och nu gör den inte ont längre men är bara stor och hård.

Solveig og Kosinus skrev 2013-07-16 08:21:55 följande:
    Jag får såna av och till. De går bort av sig själva för att sen återkomma nåt år senare. Vet inte vad det är.
    Hur länge sitter dom kvar hos dig på ett ungefär?
    Balans skrev 2013-07-16 08:19:07 följande:
    När jag hade så var det en böld så fick spritomslag som skulle hållas fuktigt sen har jag aldrig haft så mer
    Jag får googla spritomslag för jag vet inte vad det är. Hur länge satt den kvar för dig?

• Anonym (.)

Jag har haft mina hål i öronen i 20 år och jag får också såna knölar då och då (nån gång om året). Oftast är de helt inkapslade, men ibland spricker de och är variga. Det har definitivt med hålen att göra.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (.) skrev 2013-07-16 15:38:54 följande:
    Jag har haft mina hål i öronen i 20 år och jag får också såna knölar då och då (nån gång om året). Oftast är de helt inkapslade, men ibland spricker de och är variga. Det har definitivt med hålen att göra.
    Hmm. Har aldrig haft det förut. Hålet i sig har inget problem utan det sitter ovanför. Säger inte att du har fel men hur skulle örhängena ha påverkat det här? Min knöl är helt inkapslad. Man känner som en säck. Undrar om husläkaren kan sticka hål på den? Fast jag läste att den måste opereras bort för annars kan man få blodförgiftning och stora problem om man inte får bort hela säcken med infektionen på en gång. Hur länge sitter dina knölar och försvinner dom helt till slut?
Svar på tråden Som en kikärta i örsnibben- vad är det?