• Anonym (Bonus)

fråga om underhåll?

Jag o min sambo har ett gemensamt barn.
    Jag hade 5 innan o min sambo 1 innan. Styvsonen bodde förut vv men har nu börjat o bo hos oss vh pga av att han inte klarar av att bo på landet o ha regler.
    Vi har givetvis nu börjat betala underhåll för honom.
    Nu lite frågor?
    Hur gör ni andra?
    Har ni lite råd o tips.
    Ska vi ändå betala semester om han ska med oss? Körkortet till moppe? Kan tillägga att vi inte kommer överens med mamman.
    Vi hade tänkt åka till Ullared. Men mamman vägrar skicka med pengar så han ska köpa nya skolkläder. Mina stora barn kommer få extra pengar att handla för där. Är vi skyldiga att ge honom det oxå??

• Svar på tråden fråga om underhåll?
  • FrökenKanSjälv

Juridiskt sett så behöver ni bara betala för den mat han äter hos er och de aktiviteter ni väljer att göra med honom. Semestern får ni betala för om ni väljer att ta med honom. Kläder är en gråzon i lagen, det står ingenstans att ni är skyldiga att stå för de kläder han använder hos er men det står heller ingenstans att mamman är skyldig att skicka med kläder till er.

Moraliskt sett så kan man tycka en massa saker, tex att det nog känns jobbigt för pojken att de andra får extra pengar när han inte får och att ni därför kunde ge en mindre summa till honom så att han åtminstone kan köpa ett par plagg.

Ni kan inte kräva av mamman att hon ska skicka med några pengar. Det är upp till henne vad hon vill köpa för skolkläder till pojken.

• Anonym (......)

Va vill du att dina barn ska få? Har inte sambons barn samma rätt?

Varför ens ta upp problemen med mamman?? De e hans barn han ska betala o ge lika till alla.

Va betalar han i underhåll 1000kr? va tror du de räcker? E de halva kostnaden för en unge per månad?? Nej de e de inte...

Samma som om man skulle fråga dig om ditt ex betalar för att dina barn ska på semester o om dom får extra från sin pappa?

Tror knappast det.

Varför kan inte vuxna va vuxna. ..????

Du frågar om ett barn ska bli särbehandlat eller inte o verkar inte ha några som helst problem med det.

De e din sambos son varför bråka om pengar med hans ex då de e din sambos skyldighet att klä sitt barn?

Ansvaret försvinner inte för att han betalar lite underhåll!

De e ju ändå mamman som står för de mesta. De alldagliga se som ändå kostar mest.

• Anonym (tja)

Semester när/om han åker med er, det står ni för.

Kläder är en gråzon, precis som inlägg ett skriver. Men har ni råd att han kan köpa ett eller ett par plagg så är det bra. Annars kan ni åka till Ullared en helg när han är hos sin mamma.

Mopedkörkort eller körkort överhuvudtaget är en sak ni antingen får ta med mamman, om ni ska dela eller om han inte ska få något alls.
    Annars får ni ge honom hälften till det och sen får antingen mamman skjuta till eller så får han jobba ihop resten, eller om han har ett sparkonto att ta av.

• Brumma

Ska han med på semester så betalar ni naturligtvis för honom.
    Väljer NI att ta med honom till Ullared för att köpa skolkläder kan ni naturligtvis inte begära att mamman skall betala för det han köper. En annan sak hade ju varit om mamman frågat/velat att han åkte med er när ni ändå skall åka..
    Förstår mkt väl att mamman vägrar skicka med pengar för att NIvalt att åka o shoppa...
    Nej, om mamman ska betala hans skolkläder (vilket är rimligt då han bor hos henne) måste hon få välja själv var o när hon vill lägga de pengarna.
    Känner ni att ni inte vill eller kan ge honom extra pengar för ullared - ja då åker ni en helg då han är hos sin mamma...

Lagen är relativt otydlig vad gäller kläder o vad som skall skickas med vid umgänget, men man brukar säga att praxis är att umgängesföräldern har ombyte av kläder hemma som denne förälder står för och att boendeföräldern skickar med övriga kläder.
    OM det funkar - vi har en bonus vh och vi köper kläder själva, även regnkläder, stövlar osv.
    Det sista har hon dock blivit så stor så ytterkläder kan hon själv ansvara för så det tar hon med från mamman (annars kom hon utan).
    Aktiviteter ni väljer att göra under umgänget (såsom semester) står NI för.

Moppekort är ju helt upp till er om ni vill bidra till. Har ni sparat ngt till barnet under åren?
    Vi kommer antagligen själva välja att betala moppekort för vår bonus (om hon är intresserad). Vi bor som er på landet och har redan en moppe (min mans) som bonus kan använda när den åldern kommer.
    Vi bor ganska "off" så en moped hade öppnat upp för bonus när hon var hos oss - o minskat på vårt skjutsande.
    Men hade hon inte haft användning för moped hos oss hade vi inte betalat det skulle jag tro.
    Mamman kommer ju inte "lägga till" för att VI väljer att låta henne ta kortet.
    Har hon däremot planer på att själv skaffa henne moped o ta kortet så kommer vi säkert att dela.

www.socfamratt.se/fragorasvar/underhallsbidrag/1509-vad-ska-skicka-med-naer-barnen-aer-hos-pappan

Sedan ett svar till anonym (....)
    Är du en av dem som anser att boendeförälderns del av barnets försörjning är barnbidraget?
    Eftersom du skriver att underhållet inte täcker "hälften" av barnets kostnad..,
    Betalar umgängesföräldern 1273:- och boendeförälder ungefär lika mkt (vilket är rimligt OM de har ungefär samma överskott) så blir det med barnbidraget 3600:- i månaden att lägga på barnet.
    Utslaget över året blir det 43000:-
    Vilket är relativt mkt pengar.. Vad räcker det INTE till om barnet är ett "normalt" barn utan speciella behov?
    Det är inte TS sambos skyldighet att klä sin son - enligt lagen - som vi ju ändå har av en anledning i det här landet - har man fullgjort sin betalningskyldighet när underhållet är betalat.
    Har barnet extra kostsamma behov - alltså om barnet kostar mer än ett "normalbarn" i Sverige, så får boendeföräldern stämma för mer underhåll. Men då behöver det ju bevisas att just detta barn kostar mer än normen....

• Snigeln
    Anonym (Bonus) skrev 2013-07-16 06:38:42 följande:
    Jag o min sambo har ett gemensamt barn. Jag hade 5 innan o min sambo 1 innan. Styvsonen bodde förut vv men har nu börjat o bo hos oss vh pga av att han inte klarar av att bo på landet o ha regler. Vi har givetvis nu börjat betala underhåll för honom. Nu lite frågor? Hur gör ni andra? Har ni lite råd o tips. Ska vi ändå betala semester om han ska med oss? Körkortet till moppe? Kan tillägga att vi inte kommer överens med mamman. Vi hade tänkt åka till Ullared. Men mamman vägrar skicka med pengar så han ska köpa nya skolkläder. Mina stora barn kommer få extra pengar att handla för där. Är vi skyldiga att ge honom det oxå??

Nej det är inte rimligt att be mamman om pengar för saker ni väljer att göra eller ge till pojken. Skyldiga är ni väl inte att skaffa fram skolkläder då han bor hos sin mamma, men om ni tar med honom till Ullared, tycker du själv faktiskt det är okej att inte köpa nåt till honom för att mamman inte skickar med pengar? Vi har också ett vh barn och vi köper inga vardagsgrejer eller kläder (bonusen själv som vill ha kläder från mamman med) men givetvis betalar vi allt för henne den tid hon är hos oss. Presenter, julklappar och sparande sköter vi också själva hos oss. Mitt tips (då du efterfrågade det) är att strunta i att tänka på skyldigheter och handla efter vad som känns rätt. Känner ni att det är rätt att t.ex. inte köpa nåt när ni far till Ullared även om pojken är med, ja då gör ni inte det. Men då får ni ju räkna med att pojken kommer att agera och se på er på samma sätt tillbaka... Men jag hoppas och tror att ni inte känner så :)
  • Anonym (Likabarnlekabäst)

Den juridiska skyldigheten är en sak, och har skrivits om av flera.

Den moraliska skyldigheten är en helt annan...

Barn som befinner sig i samma hushåll ska ha samma rättigheter och skyldigheter om du frågar mig. Ingen ska behöva känna att den inte "hör till" familjen på samma sätt som sina syskon/halvsyskon/bonussyskon.

De barn som är med på semester, Gekåsbesök etc. ska ha samma regler. Får ena barnet en slant, ska den andra ha det också. Sen finns det såklart lite gråzoner där det kanske inte behöver vara krona för krona. Ena barnet kanske är i behov av mer kläder exempelvis än nästa, och då är det ju bara fånigt att alla ska få saker av exakt samma värde just för sakens skull. Man får ju ha lite känsla över det där och tonåringar vill ju helt få välja själv.

Hade det varit jag hade jag gett dom yngre barnen en mindre egen slant för leksaker, godis etc. som dom själva väljer och sen köpt kläder till dom utöver den slanten. De äldre barnen/tonåringarna hade jag gett en större slant, men då skulle dom också fått köpa sina egna kläder för den pengen.

Hade jag inte råd eller vilja att ge min sambos barn den där semesterslanten, så hade jag heller inte tagit med honom till Gekås (eller vart jag nu åkt), då jag absolut inte skulle vilja att han kände sig utanför familjen. Och jag hade ändå köpt något åt honom för att ändå visa att han också tillhör familjen och även om han inte kunde vara med fysiskt, så fanns han med i tankarna.

När det kommer till rena semesterresor så hade jag planerat in sambons son i budgeten. Att han då skulle följa med och att min familj skulle betala för det. Sen hade jag frågat sonen om han ville följa med och då planerat in det efter hans besök. Vill han inte följa med, då har han i alla fall fått valmöjligheten och jag har visat att han tillhör familjen lika mycket som alla andra barnen.

När det kommer till moppe, körkort etc... Det är väldigt stora kostnader, men samma där så hade jag velat att det var samma regler för alla barnen. Med så många barn som ni har mellan er, så blir det såklart väldigt dyrt om ni ska betala allt för alla, men jag hade inte förutsatt att den andra bioföräldern ska vara med att betala.
    Har min familj inte råd att betala hela moppekortet för alla, så hade heller ingen fått det. Däremot kanske halva, och att barnet själv fick spara ihop till andra halvan. Skulle sedan andra bioföräldern erbjuda sig att vara med, så delar man då på "förälderns halva".

Svar på tråden fråga om underhåll?