Självklart så förstår jag henne och hennes oro. Men hon behöver ju inte motarbeta den utredning som nu är tillsatt, det är ju för barnets bästa då barnet inte riktigt klarar av att hänga med i skolan eller skaffa sig kompisar m.m.
Så fort skolan började ta upp att barnet hade problem och inte hängde med o skulle få extra hjälp osv. så började hon att prata om att sätta barnet i annan skola. Sen började skolan med en utredning som nu tagit över 1 år. Kuratorer, beteendevetare, psykologer m.m. och snart även bup. Men jag anser att att man kanske i det läget inte har någon anledning att sitta och ljuga och säga att barnet inte har några problem, då det var skolan som startade utredningen och det gör ju inte de bara för att det är kul. De har ju sett att barnet har avvikande beteende och behöver nån form av hjälp och den hjälpen blir lättare att ge om man vet mer specifikt vilken typ av bokstavskombo barnet har. Om jag skulle gissa så har jag misstänkt aspergers. Men vi får väl se vad utredningen visar när den är klar. Det är ett barn det handlar om, inte en vuxens ego.. Jag märker ju som sagt på barnet att det mår jättedåligt, och jag har verkligen gjort allt jag kunnat och försökt att stötta o lyssna vid de få tillfällen som det säger något över huvud taget. Barnet är väldigt introvert. Den här utredningen kan ju leda till att barnet får verktyg att jobba med när tillvaron blir jobbig, samt att vi som närmsta familj också kan få hjälp att hjälpa barnet vid svåra tillfällen. Jag ser det inte som en negativ händelse i livet, utan som ett lysande tillfälle för ökad livskvalitet för barnet och för oss vuxna runt omkring. Jag hoppas att mamman när hon smält det hela också ska kunna se det positiva i situationen.
Anonym (son med AS) skrev 2013-07-16 09:26:51 följande:
Pallas beskriver på pricken hur det är (i alla fall för mig) att ställas inför det faktum att ens barn inte är som andra. Jag bröt ihop totalt när vår son fick sin diagnos.
Jag hade ju sett att han inte var riktigt som andra men i någon slags förnekelse kopplade jag det till att han var född sent på året medan hans klasskompisar var födda under första halvåret allihop. Därför tänkte jag att han bara var lite efter dem i utvecklingen man att det skulle reda ut sig när de blev lite äldre.
När han så fick sin diagnos blev jag helt förkrossad för att nu fyra år senare vara helt tillfreds med att min son mår så himla mycket bättre, att vårt familjeliv är betydligt mer harmoniskt och framförallt har jag kommit över skamkänslan, den som sa mig att det var mitt fel att min son var annorlunda.
Så TS, ge henne lite tid, det är ett fullständigt kaos att uppleva detta som förälder.
Ja, det är ju lite så jag tror det kan vara för henne. Som du själv skrev det er familjeliv är mer harmoniskt nu :) Jag hoppas att det blir till det bästa för barnet.