• jane2013

    Bonusmamma

    Hej, 
    Jag skulle behöva råd. Jag är ny i Sverige. Jag har en blandat bakgrund (engelsk, turkisk, judisk, grekisk) och kommer från Storbritannien. Träffade min sambo genom jobbet och lärt mig svenska i 5 år nu efter i år vi flyttat till Sverige. Min sambo har två barn med en rysk kvinna och vi tyvärr har inga barn och sannolikt kommer vi inte kunna ha eftersom vi är nära 45 och min sambo har blivit infertil. 
    I alla dessa år har barnen kom och gått och jag haft ingen kontakt med mamman för hon ville inte. Men jag tänkte att jag bjuder henne på en fika och lär känna henne eftersom jag har blivit en bonusmamma av tvång. Men sambo har varit emot för han tycket att hans ex var inte riktigt en mogen person. Jag ville se och förstå mamman för att jag hittat mig i en situation där egentligen gärna skulle jag vilja ha mitt eget barn att ta hand om inte någon annans barn. Men det tänkte jag inte i början. Den tanken kom efter jag träffat henne. 
    När jag träffade henne började hon säga att min sambo är den sämsta pappa man kan hitta och hånade mig att jag tog hand om en annan persons barn och även tog de barnen på semester till mina två hemländer och till och med har mina föräldrar gav pengar till dem barnen som julklapp! Jag fått en reel chock! Jag kunde inte förstå hur man kan han en sådan inställning utan någon särskild anledning. Det är mer komplicerad med min sambos mammas inställning i det hela som hon väljer ha mamma och dotter relation med exet men mig undviker hon och gör inte det lätt för mig helt "vulnerable" i ett nytt land som jag inte kan riktigt kulturen. 
    Vad gör man i sådana situationer i Sverige? Vad är traditionen när det gäller att en ny familj bilds och barnen är fram och tillbaka varannan vecka till bonusmamma och bonuspappa? Bestämmer man själv hur relationerna ska funka? Vad är det som är acceptabelt? Jag har som sagt en sådan bred bakgrund med kulturer att jag aldrig sett så mycket konflikt och bitterhet som i Sverige och det förvånar mig eftersom jag hade helt en annan bild av svensk kultur och relationerna.
    Tacksam för några råd. 

  • Svar på tråden Bonusmamma
  • Rebecca1

    Ett tips är att läsa i forumet styvföräldrar i "känsliga rummet". Det du beskriver verkar vara ett vanligt problem och en vanlig situation i bonusfamiljer. Vet dock inte om det har med kulturen eller landet att göra. Hur skulle det se ut i dina hemländer eller kulturer? Jag är bonusmamma och för oss fungerar det utmärkt. Min sambos son är här varannan vecka, han är 7 år och jag har varit med sedan han var 2. Vi har även en gemensam dotter på snart 1 år. Min bonssons mamma och jag kommer överens och har träffats flera ggr, även hon har en "ny familj". Din situation skulle jag personligen aldrig tolerera om jag menade allvar med förhållandet. Om jag och mannen skulle bo ihop och satsa på relationen så skulle jag kräva av honom att han backade upp mig om jag nu ville få en fin relation till barnen. Deras mamma hade jag nog mest struntat i och låtit sambon ha kontakten med henne eftersom det är deras barn. Bitterheten du beskriver finns nog hos många kvinnor världen över och att hon hånar dig eller pratar skit om pappan är väl ganska vanligt efter en separation. Om ni ser till att er familj funkar på era veckor så tycker jag att resten är strunt samma. Lycka till!

Svar på tråden Bonusmamma