• Anonym (Bonusmamma)

Bonusbarnen kallar mig för mamma

Mina bonusbarn har kallat mig för mamma i flera år, dem vet om vem deras riktiga mamma är, men tycker om att säga mamma till mig.

Jag har alltid antagit att jag varit en slags trygghet, eftersom att vi har en jättefin relation tillsammans och jag finns där för dom till 100%: Dom är små.

Jag har under hela mitt liv kallat min mormor för mamma, fast än jag vet att jag har en mamma. Hon var som en extramor för mig.

Deras biomamma säger att hon inte uppskattar att dom kallar mig mamma, och hon försöker få dem att säga mitt namn men barnen själva vill inte det.

Måste klargöra att barnen själva börja säga mamma till mig, och att jag alltid sagt att de får kalla mig för mitt förnamn ifall dom vill, det är upp till dom.

Ska jag tvinga dom att kalla mig för mitt förnamn? Vad tycker ni?

Ifall det vore mina egna barn skulle jag nog bli ledsen men samtidigt glad att mina barn är väldigt älskade och trygga hos ytterligare en vuxen. 

• Svar på tråden Bonusbarnen kallar mig för mamma
  • Anonym (Lena)

Min mellersta son har två mammor.  Han flyttade till sin pappa o hans fru när han var omkring 1 år.   

han kallar oss båda två för mamma då jag inte alltid funnits i hans liv så mycket som önskats.    Jag har inget emot att han kallar henne för mamma för det är ju henne han bor med och har sin vardag och hon som tar beslut kring honom.

Men självklart vet han att jag är biologisk mamma, han är ändå 12 år gammal.   

• EJai

Tycker barnen får välja själva. Man kan inte tvinga barn åt det ena eller andra hållet. Du har sakt att dem gärna får tilltala dig med ditt namn å deras mamma har sakt samma sak till dem. Nu är det upp till barnen å säga det dem själva vill.

• Anonym (Mammamia)

Visst vore det fint om barnen själva kunde bestämma, utan konsekvenser. Men om det nu är jobbigt för bio-mamman så kan samarbetet er emellan påverkas negativt och det är inte bra för barnen. Kan barnen kalla dig för "mamma +förnamn"' så får bio-mamman vara bara mamma? Då blir det inget avvisande mot barnen, men ändå en symbolik som kanske kan tillfredsställa bio-mamman. En familj i bekantskapskretsen som består av två pappor+barn gör så o barnen verkar inte tycka det är för långt o krångligt att säga " pappa Pelle" och "pappa Stefan". Dina bonusbarn är fortfarande små och kan nog vänja sig.

• Chianti

Om dina barn, bonus eller bio börjar kalla Eva för Karin, skulle du då säga att de får kalla Eva för vad de vill? Om de kallar en bil för en cykel, säger du då till dem att de får kalla bilen för vad de vill? Knappast.

Finns inget så himla provocerande som att mot biomammans vilja låta barnen kalla bonusmamman för mamma. så jäkla onödigt. Och då är jag ändå bonusmamma själv, och inte bio.

Om dina  bonusbarns trygghet med dig hänger på vad de får kalla dig, då har ni ett ruskigt tunt band, och du bör verkligen fundera över det.

Dessutom låter du barnen bli indragna i en konflikt med sin mor för att du är så himla ego. Skamligt och ovärdigt.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • umm abdilleh

Du har noll respekt för deras mamma genom låta dom kalla dig mamma när hon inte vill..skaffa egna barn istället

• Anonym (Bonusmamma)
    umm abdilleh skrev 2013-07-17 00:36:12 följande:
    Du har noll respekt för deras mamma genom låta dom kalla dig mamma när hon inte vill..skaffa egna barn istället
    Har egna barn, som sagt så väljer dom detta själva och jag säger varken bu eller bä! 
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Mammamia) skrev 2013-07-16 22:36:56 följande:
    Visst vore det fint om barnen själva kunde bestämma, utan konsekvenser. Men om det nu är jobbigt för bio-mamman så kan samarbetet er emellan påverkas negativt och det är inte bra för barnen. Kan barnen kalla dig för "mamma +förnamn"' så får bio-mamman vara bara mamma? Då blir det inget avvisande mot barnen, men ändå en symbolik som kanske kan tillfredsställa bio-mamman. En familj i bekantskapskretsen som består av två pappor+barn gör så o barnen verkar inte tycka det är för långt o krångligt att säga " pappa Pelle" och "pappa Stefan". Dina bonusbarn är fortfarande små och kan nog vänja sig.
    Sådär gjorde dom faktiskt när dom var yngre, men säger numera bara mamma till oss båda istället, vet inte varför dom slutade. Men som sagt, alla andra säger att dom ska kalla mig för förnamnet, men dom fortsätter säga mamma ändå. Mig och de stör det ju inte.
  • umm abdilleh
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-07-17 00:41:36 följande:
    Har egna barn, som sagt så väljer dom detta själva och jag säger varken bu eller bä! 

Man säger inte ja utan prata med mamman, för du är inte mamman...du skrev att du kallade din mormor mamma, det är en helt annan sak, då det är din mammas mamma, vilket betyder att det är din familj , inte en främmande kvinna
  • umm abdilleh
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-07-17 00:42:43 följande:
    Sådär gjorde dom faktiskt när dom var yngre, men säger numera bara mamma till oss båda istället, vet inte varför dom slutade. Men som sagt, alla andra säger att dom ska kalla mig för förnamnet, men dom fortsätter säga mamma ändå. Mig och de stör det ju inte.

Det stör inte dig,, men stör deras mamma.. Hon bestämmer över sina barns inte du
  • Anonym (Bonusmamma)
    umm abdilleh skrev 2013-07-17 00:52:00 följande:

Man säger inte ja utan prata med mamman, för du är inte mamman...du skrev att du kallade din mormor mamma, det är en helt annan sak, då det är din mammas mamma, vilket betyder att det är din familj , inte en främmande kvinna
    Jag har inte sagt ja heller.

Mamman skröt faktiskt med att barnen kallat hennes gamla pojkvän för pappa (innan jag kom in i bilden), detta är inget jag skryter med till henne som hon gjorde mot min man.

Och mina bonusbarn ser jag inte som främlingar, dom ingår i våran familj. 
Svar på tråden Bonusbarnen kallar mig för mamma