• Anonym (Clara90'a)

Rädd för kontaktlinser

Hej. Finns det någon god själ som vill stötta mig lite?

Om några dagar ska jag till optikern och testa linser igen, något som jag aldrig haft förut.

Jag har testat linser en gång för typ tre år sedan och det gick skitdåligt. Trots att jag var hos optikern och fick råd mm så kunde jag verkligen inte sätta in linsen i ögat!
    Jag följer alla instruktioner, men jag har så kraftiga reflexer så jag blundar trots att jag verkligen försöker att inte göra det! Jag kan väl inte sitta där hos optikern och försöka hur länge som helst? Jag är så rädd att jag ska bli lika stressad som förra gången. :(

Jag är så otroligt less på glasögon. Känner mig så ful och instängd i dem. Vill kunna visa mitt ansikte som det är.

Någon som har råd och tips för hur jag ska tänka imorgon? Tack på förhand. 

• Svar på tråden Rädd för kontaktlinser
  • Litenbåt

Det blir bättre för varje gång du sätter i linserna. Jag har alltid haft lätt för att sätta in mina linser, men jag minns att min bror fick hålla på i timmar de första dagarna han skulle sätta in sina linser.

Var ärlig mot optikern och låt det ta tid. Träning ger färdighet.

• christerbe

Jag hade också svårt i början att sätta i linsens och kunde hålla på länge varje morgon. Men det är väll inte så konstigt att man har starka blink-reflexer, enda sedan man var barn har man ju blivit itutad att det gör ont att få in saker i ögonen... Men jag kan bara säga lycka till och att övning ger färdighet!

• lilla hej

Träning ger färdighet. När jag började med linser tog det mig en timme att få in linserna de första gångerna. Ögonen vänjer dig och till slut tar det en sekund

Är det inte juli snart?
  • Anonym (likadan)

Hej, sitter i samma situation som dig. Har tid på lördag för att testa igen efter 3 år. Klarade efter ett tag att få in dem rätt snabbt på morgenen, problemet med att få ut dem på kvällarna var mycket större. Fick be pojkvännen varje kväll att ta ut dem. Är nu ensamstående så jag får klara mig själv nu. Önskar dig lycka till, som andra sa, ta det lugnt, testa hemma i lugn och ro istället för hos optikern.

• NLAL

Be om att få prova dygnet runt linser! Jag har sånna och har haft i 4 år. Du stoppar in dom en dag sen har du dom i dygnet runt i en vecka innan du behöver ta ut dom. Alltså slipper man peta i dom i ögona varje morgon för att sen peta ut dom varje kväll.

• LillaVanilla

Börja absolut inte med dygnet runt-linser. En optiker med viss ansvarskänsla släpper inte iväg såna linser förrän man vet att personen kan sköta sitt linsbärande. En dygnet runt-lins ska ju faktiskt oxå ut någon gång. Man kan få skräp under linsen och behöva ta ut och skölja, har du ingen övning och så småningom rutin på detta kan en sådan situation ge viss stress och panikkänsla.
    Du är ABSOLUT inte först med att behöva öva på linshanteringen. Jag har träffat kunder som behövt 5-7-8 besök innan de känt sig trygga nog att ta med linserna hem. Se det som en kul utmaning.
    Annars kanske ögonlaser är något för dig? Ett stort företag som finns över hela landet är Memira. Där kan man få konsultation och se om man alls är behandlingsbar. Om du gör en sån behandling slipper du linserna och glasögonen helt. (Iallafall tills du behöver läsglasögon.ð??)

• Life

Hej TS,

jag hade väldiga problem med dagslinser men månadslinser funkade utmärkt - de liksom "gled på plats" mycket enklare. Månadslinserna tar man ut på kvällen och rengör innan man lägger dem i ett litet "fodral" för natten. Det är ju lite mer meckigt men personligen tyckte jag de linserna var enklare, fick man bara in dem i ögat så vandrade linsen upp av sig själv. Dagslinserna fick man "trycka" på plats vilket gjorde dem en aning svårhanterliga.

Men mitt enda tips är att inte ge upp. Första gången jag skulle få i mina linser höll jag på 2,5 timmar - ungefär lika lång tid gick till att få ut dem igen men ju fler gånger man gjorde det desto bättre gick det. ögat vänjer sig och du får in tekniken men du måste vara envis. Prova några ggr, går det inte så ta ett djupt andetag och gå ett varv runt badrummet, försök igen, går det inte på 5:e försöket så tar du ytterligare en promenad. Försök tills det går - för det går! Lycka till, jag vet att du fixar det här  Flört

• SillyJokes

Oj, min anonymitet försvann visst...

Men i alla fall. Tack så mycket för all hjälp jag fått i tråden. Jag känner mig mycket mer säker inför imorgon. :) 

• SillyJokes
    LillaVanilla skrev 2013-07-16 22:22:29 följande:
    Börja absolut inte med dygnet runt-linser. En optiker med viss ansvarskänsla släpper inte iväg såna linser förrän man vet att personen kan sköta sitt linsbärande. En dygnet runt-lins ska ju faktiskt oxå ut någon gång. Man kan få skräp under linsen och behöva ta ut och skölja, har du ingen övning och så småningom rutin på detta kan en sådan situation ge viss stress och panikkänsla.
    Du är ABSOLUT inte först med att behöva öva på linshanteringen. Jag har träffat kunder som behövt 5-7-8 besök innan de känt sig trygga nog att ta med linserna hem. Se det som en kul utmaning.
    Annars kanske ögonlaser är något för dig? Ett stort företag som finns över hela landet är Memira. Där kan man få konsultation och se om man alls är behandlingsbar. Om du gör en sån behandling slipper du linserna och glasögonen helt. (Iallafall tills du behöver läsglasögon.😁)
    Jag vill verkligen testa ögonlaser, men jag vet inte om jag får. Synen får väl inte ha förändrats på ett antal år eller? Och hur vet man om ens syn har förändrats? Jag har bara bytt glasögon p.g.a. att de gått sönder eller för att jag tappat bort de gamla. :o

Därför hoppas jag på att få linser istället och att allt går bra imorgon hos optikern.
  • lilmissredhotts

Jag har ett tips!
    Optikerna brukar säga, och visa, att man håller ner den under delen av ögat, tittar upp och sätter i linsen, eller hur?

Jag kan inte göra så! Jag blinkar och blinkar, trots att jag haft linser i nästan 8 år.

Jag tar linsen på pekfingret (höger hand på höger öga och tvärt om), och håller ner nedre delen av ögat med (höger hand på höger öga och tvärt om) långfingret. Jag håller upp det övre ögonlocket med den andra handens pek/långfinger.

Tittar uppåt när jag sätter i linsen för att inte lura hjärnan att det är obehagligt.
    Tittar sedan ner, utåt och sist inåt. Släpper undre delen, rullar igen och blinkar sedan med övre ögonlocket.

Det här är enda sättet som funkar för mig.
    Testa och se om det gör det lättare!

Tog ett tag första gångerna för mig också, men redan efter 2-3 veckor gick det snabbt (max 2-3 min på varje öga). Nu sätter jag in båda två på under minuten.

Linser känns som en liten räddning mitt i "handikappet" med glasögon (suddigt när det regnar, immigt vid kyla/plötslig värme, smuts..)

Lycka till!

• LängtansBlåaBlomma

För mig tog det också tid. Skitläsligt! Jag lärde mig genom att börja med att försiktigt nudda ögonvitan med fingret. Börja med det och rätt som det är går det och då är steget kort till en lins! 

• LillaVanilla

Ts, ta med några gamla recept till ögonlaserstället så fastställer de om du är stabil.
    Lycka till!

• Kristina 341
    lilmissredhotts skrev 2013-07-16 23:39:56 följande:
    Jag har ett tips!
    Optikerna brukar säga, och visa, att man håller ner den under delen av ögat, tittar upp och sätter i linsen, eller hur?

Jag kan inte göra så! Jag blinkar och blinkar, trots att jag haft linser i nästan 8 år.

Jag tar linsen på pekfingret (höger hand på höger öga och tvärt om), och håller ner nedre delen av ögat med (höger hand på höger öga och tvärt om) långfingret. Jag håller upp det övre ögonlocket med den andra handens pek/långfinger.

Tittar uppåt när jag sätter i linsen för att inte lura hjärnan att det är obehagligt.
    Tittar sedan ner, utåt och sist inåt. Släpper undre delen, rullar igen och blinkar sedan med övre ögonlocket.

Det här är enda sättet som funkar för mig.
    Testa och se om det gör det lättare!

Tog ett tag första gångerna för mig också, men redan efter 2-3 veckor gick det snabbt (max 2-3 min på varje öga). Nu sätter jag in båda två på under minuten.

Linser känns som en liten räddning mitt i "handikappet" med glasögon (suddigt när det regnar, immigt vid kyla/plötslig värme, smuts..)

Lycka till!
    Många drar undan ena ögonlocket, men man ska dra upp ena och ner andra annars blir det svårt.  Mitt ex höll på att dö av skratt då han såg hur jag höll på med att bara dra upp övre ögonlocket. Optikern instruerade inte detta innan jag skulle prova Biofinity dygnet-runt-linser som dessutom inte passade min ögontyp. Bytte till Dailies aquacomfort plus (endagslinser) som passade hur bra som helst. 
Svar på tråden Rädd för kontaktlinser