• Anonym (Tyst!)

När bör det vara tyst på en villagata om kvällarna?

Jag tar det kort:

Vi jobbar och stiger upp kl 05.00. Ungdomarna (i nedre tonåren) på gatan för liv till minst kl 23.00 varje kväll. Man väcks av flickornas illvrål och pojkarnas bolldunkande.
    Ok för helgerna men när kan man kräva tystnad om vardagkvällarna?

• Svar på tråden När bör det vara tyst på en villagata om kvällarna?
  • Anonym (22.00?)

Kan vara svårt att sätta en tid i ett villaområde för vad som sker utomhus. Men kl 22.00 tycker jag vore rimligt att det ska vara tyst. Kan ni inte pratat med föräldrarna till ungdomarna?

• Dina08

Jag skulle nog ha satt in öronproppar. 23.00 är rätt acceptabelt. Här tömmer de återvinningen ljudligt 7.00 på helger.

• Anonym (My)

Alla har olika vanor och dessa ungdomar sommarlov....
    Själv känner jag att jag hade nog näst intill blivit vansinnig med oväsen vid kl 23. Jag går upp kl 4.15 varje vardag det är jobb (jobbar även helg därav ledig vissa vardagar) , vid jobb på helg går jag upp vid 6.
    Känner i just denna ts att jag har det bra som bor i lägenhet :) 

• Knäckemacka

Bodde precis vid en korsning där spårvagnens hjul gnisslade något överjäkligt varje gång den svängde i den skarpa kurvan, som komplement till tutplinget för att påkalla övriga trafikanters uppmärksamhet om att den kom (gamla spårvagnsmodellen, duktigt tutpling!). För att kunna sova om nätterna och framförallt tidig morgon sov jag med kudden över huvudet och sover så än idag då jag verkligen behöver sömnen. Det hade jag speciellt mycket nytta av då jag något senare i livet hamnade i ett hus där en chaffis parkerade sin lastbil tio meter utanför fönstret och varmkörde densamma varje morgon. Tidigt. Fem var sovmorgon...

Så några ungar som har det skoj längre ner på gatan... nä, det får ni nog lära er att leva med. Lägg kudden över huvudet och varmkör dieselsuven framför deras hus vid femsnåret, vardag som helg. 

• Gabriella 009

Jobbar natt inom vården, hade gärna haft knäpptyst under dagen, använder öronproppar, vill man ha tyst ska man nog bo ensligt på landet där det inte finns grannar

• Anonym (Ture)

I standardtext från gamla hyreskontrakt på 50-60 talet står att det skall vara tyst mellan 23.00 - 06.00.

• Eerie
    Anonym (Ture) skrev 2013-07-17 12:59:44 följande:
    I standardtext från gamla hyreskontrakt på 50-60 talet står att det skall vara tyst mellan 23.00 - 06.00.
    fast vad har det med ett villaområde år 2013 att göra?
  • Jessi01

Nej, man får inte väsnas utomhus hur som helst. Jag tror att det gäller mellan kl 07-22, men är lite osäker på tiderna. Vill man väsnas mitt i natten så måste man ansöka om dispens...Det finns ju tex vissa byggnadsarbeten och krogar som har dispens för buller nattetid. Kolla gärna upp vilka tider som gäller med avd för miljö och hälsa på kommunen.

• Petite Chérie

Jag tycker man ska ha respekt för varann och vara tysta efter 22 iallafall.

You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Anonym (tror)

Tyvärr tror jag att alla tidsangivelser gäller hyreslägenheter, i villaområden finns ingen regel utom sunt förnuft och hänsyn.

Så här stod det i villaägarna för ett år sen:
    Störande grannar

Minna Pasonenmer än ett år sedan
                    Juridik

Hej! Skulle ni kunna ge oss råd om våra störande grannar; vi bor mitt i ett villaområde i Nacka lite utanför Stockholm. Vi har grannar som håller på sina sommarfester och spelar musik högt, och nu menar jag HÖGT; de har 2-3 st minst en meter höga högtalare och de börjar spela ca kl 21-22 och håller på till 03-04. Vi har vårt sovrum precis mittemot högtalarna. Har ca 50 meter mellan våra hus. Man hör klart och tydligt texten på låtarna inne i huset trots stänga fönster och vi har ändå 40 cm tjocka väggar. Vi har ringt polisen och de säger ju i princip ingenting utan bara att gå dit och säg åt dem. Lättare sagt än gjort; prata med ca 50 aspackade människor att man inte ska spela så högt och att vi faktiskt har 2 småbarn som försöker sova. Vad kan vi göra, vad finns för regler för festande mitt i villaomrde? Känns bara att vi måste ta in hotell varje gång de har fest. Det kan inte bara vara vi som tycker så men det är ju så svenskt att bara vara tyst och låtsas att man inte bryr sig. Tacksam för era råd!! Mvh, Minna Allerbrand

1371 visningar   
    0 kommentarer
    Rådgivare svarar
    Villaägarna
    Villaägarna

Ämnesområden: Rådgivning

mer än ett år sedan

Det finns inte några lagregler som direkt reglerar musikspelande och fester i ett villaområde. I miljöbalken finns det däremot allmänna hänsynsregler enligt vilka alla som bedriver en verksamhet eller vidtar en åtgärd ska utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. Försiktighetsmåtten ska vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. Det finns också i miljöbalken en regel som säger att bostäder ska brukas på ett sådant sätt att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.
    Det är Miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen som utövar tillsynen över hälsoskyddet enligt miljöbalken. Nämnden ska alltså kontrollera att reglerna i miljöbalken efterlevs och vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma rättelse. T ex kan nämnden utfärda de förelägganden som behövs i ett enskilt fall.  Börja därför med att kontakta miljö- och hälsoskyddsnämnden i din kommun för att diskutera din situation.

Om du läser en fråga som någon annan har ställt, tänk då på att svaret kanske inte är tillämpligt i ditt fall, då förutsättningarna skiljer sig åt.

• kisumisu
    Gabriella 009 skrev 2013-07-17 10:23:29 följande:

Jobbar natt inom vården, hade gärna haft knäpptyst under dagen, använder öronproppar, vill man ha tyst ska man nog bo ensligt på landet där det inte finns grannar

Kan bara hålla med dig!

Alla dom här oskrivna förlegade reglerna från decennier tillbaks har morgonpigga morgonmänniskor hittat på!

Gnäller man om det ombeds man byta jobb.

Mig är det fortfarande natt 6.00.

Förstår kanske 22-23 -? 8-9.

Men som sagt alla som gnäller dom inte kan sova och ska jobba tidigt. Tänk på dem som jobbar natt.
  • Anonym (störd)

Bo precis bredvid en motorväg med tung trafik dygnet runt. Det låter hemma hos mig dygnet runt. Har svårt att sova och vaknar ofta mitt i natten av bullret. Vilken tid kan jag kräva att andra slutar köra bil utanför mitt hus?

• kisumisu
    Anonym (störd) skrev 2018-04-29 09:16:23 följande:

Bo precis bredvid en motorväg med tung trafik dygnet runt. Det låter hemma hos mig dygnet runt. Har svårt att sova och vaknar ofta mitt i natten av bullret. Vilken tid kan jag kräva att andra slutar köra bil utanför mitt hus?

Precis och motorvägen fanns väl där redan när du köpte / byggde huset?

Är som vissa 08 som flyttat till innerstaden och gnäller om bilar o avgaser.

Ska man ha lugn o ro är det landet som gäller.

Helst några hektarer egen skog.

Stör nån dig där har du lagen på din sida oavsett allemansrätten.

Tanken har slagit mig också som vill sova 8-15 dagtid.
  • modsey

Det är sånt man får acceptera om man bor i ett område med grannar. Själv vaknar hag av grannens bil som sticker till jobbet kl 5 varje morgon. Irriterande...hm ja lite men knappast något att orda om.

• Anonym (störd)
    kisumisu skrev 2018-04-29 11:11:24 följande:

Precis och motorvägen fanns väl där redan när du köpte / byggde huset?

Är som vissa 08 som flyttat till innerstaden och gnäller om bilar o avgaser.

Ska man ha lugn o ro är det landet som gäller.

Helst några hektarer egen skog.

Stör nån dig där har du lagen på din sida oavsett allemansrätten.

Tanken har slagit mig också som vill sova 8-15 dagtid.

Ja vägen fanns där när jag köpte bostaden men hade faktiskt trott att jag skulle störas av det så mycket.
  • Anonym (Hm)
    modsey skrev 2018-04-29 11:32:49 följande:
    Det är sånt man får acceptera om man bor i ett område med grannar. Själv vaknar hag av grannens bil som sticker till jobbet kl 5 varje morgon. Irriterande...hm ja lite men knappast något att orda om.
    Håller med
  • Anonym (Haha)

Undra om ts bor kvar. Gått fem år sedan ts skrevs!

Svar på tråden När bör det vara tyst på en villagata om kvällarna?