• Hur pengar

Hur får ihop man pengar snabbt?

Så, jag behöver få ihop ungefär 150 000 - 200 000 kr inom 2 år.
    Just nu får jag socialbidrag, med läkarintyg, och kan bara spara ungefär 1000 kr/månad. Ska ansöka för aktivitetsersättning snart, så kanske kan spara lite mer då, om det nu är mer än vad jag får från soc.

Att hitta ett jobb låter väl lite självklart, men... Har ingen gymnasieutbildning, ingen jobb erfarenhet och är 23 år, har en väldigt svag röst, dålig på att hantera press, och ingen "talang" för något. Sen vet jag inte hur bra det skulle gå även om jag på något sätt skulle få tag på ett jobb, om det inte är ett väldigt lämpligt jobb.
    Iofs så tror jag inte att jag skulle kunna tjäna lagom mycket från ett vanligt jobb, men om jag hade ett jobb så skulle jag iaf kunna ta ett lån, så jag antar det skulle lösa sig ändå då.
    Vet inte riktigt hur lån fungerar, det verkar iaf som att man måste ha ett jobb med lagom hög inkomst. Men går det att ta mindre lån från många olika banker istället? Kan jag ens ta ett lån när jag får aktivitetsersättning, eller förlorar jag ersättningen då?

Men ja, hur får jag ihop mycket pengar på kort tid? Några bra idéer? Speciellt om det finns något jag kan göra medan jag fortfarande får aktivitetsersättning, även om jag måste gömma det och gör det olagligt.
    Det är ok om min ekonomi går under efteråt, däremot så vill jag inte hamna i fängelse för det.

• Svar på tråden Hur får ihop man pengar snabbt?
  • Twinisar

Du är så ung, och känns väldigt desperat.. Äre säker på Att det inte löser sig med tiden ? Skaffa ett jobb så får du ett lån, vet inte om du behöver ha hög inkomst för en summa på 150-200 000.. Jobb finns om du är villig Att söka.. Inget kommer gratis.. Saker som är olagliga bör du ganska snabbt tänka bort.. Du lär ju inte göra din situation bättre..
    Lycka till

• Hur pengar
    puss skrev 2013-07-17 06:00:43 följande:
    Varför jobbar du inte?

Vet inte... Måste först söka jobb, sen gå på en intervju. Om det går bra så måste jag på något sett komma ur sängen varje dag, gå ut bland folk för att ta mig till jobbet varje dag, sen jobba med något som jag måste göra rätt varje dag. Jag tror allt skulle gå åt skogen ganska fort, tvivlar på att någon ens skulle anställa mig efter en intervju.

Twinisar skrev 2013-07-17 06:21:33 följande:
    Du är så ung, och känns väldigt desperat.. Äre säker på Att det inte löser sig med tiden ? Skaffa ett jobb så får du ett lån, vet inte om du behöver ha hög inkomst för en summa på 150-200 000.. Jobb finns om du är villig Att söka.. Inget kommer gratis.. Saker som är olagliga bör du ganska snabbt tänka bort.. Du lär ju inte göra din situation bättre..
    Lycka till

Nej, det kommer inte lösa sig med tiden.
    Går det att ta mindre lån utan jobb? Och kan banker se om man har lån hos andra banker? Annars, hur länge måste man ha varit anställd för att kunna få ett lån?
    Tror inte jag skulle lyckas göra något olagligt så, menade mer att tjäna pengar samtidigt som jag får aktivitetsersättning, kanske fortfarande räknas som olagligt....

• Malin8803

Du verkar ha social fobi? du kanske ska börja med att börja i terapi eller nått.
    o sen börja söka jobb. du e 23 år. ung fortfarande.
    du kommer inte få mycket från varken soc eller aktivitetsstöd,jag antar att du inte har jobbat innan o då får du lägsta ersättningen på aktivitetsstödet som knappt e 3000 kr. o sen en liten summa från soc ,för dom räknar ju din aktivitetsstöd som en inkomst o då får du bara upp till så du kan klara dig precis en månad.
    Varför ska du få ihop så mycket inom två år? skuld?

• Ramlösa

Aktivitetsersättning är inte många kronor så hur ska du spara menar du? Ta lån på bank får du göra den dag du har ett tillsvidare jobb eller långtidsvärde kan räcka ibland. Börja plugga så du får gymnasiebetyg och sen söka jobb . För att få ihop 150 000 på 2 år skall du spara runt 6300/ månad

• jirmano

Blir du beviljad aktivitets ersättning så kan du om du bor ensam ansöka om bostadstillägg. Fk betalar då ca 93 procent av din hyra. Själva ersättningen brukar ligga på runt 5000, vilket inte är så mycket, och ska inte blandas ihop med aktivitetsstöd!

För att få lån måste du oftast haft fast inkomst i minst ett år och deklarerat denna då de flesta banker kollar kreditvärdighet, vad du har för skulder, samt senaste deklarationen.

Undantag kreditföretag med skyhöga räntor. Där kanske du kan få smålån och krediter på 10-15000 per ställe. Många har inte så stora krav då, bara att du ska vara över 20 och inte ha anmärkningar... typ ellos lån å liknande.

Tror inte lån skulle påverka ersättningen, det är ju ingen inkomst...

• Ramlösa
    jirmano skrev 2013-07-17 07:42:25 följande:
    Blir du beviljad aktivitets ersättning så kan du om du bor ensam ansöka om bostadstillägg. Fk betalar då ca 93 procent av din hyra. Själva ersättningen brukar ligga på runt 5000, vilket inte är så mycket, och ska inte blandas ihop med aktivitetsstöd! För att få lån måste du oftast haft fast inkomst i minst ett år och deklarerat denna då de flesta banker kollar kreditvärdighet, vad du har för skulder, samt senaste deklarationen. Undantag kreditföretag med skyhöga räntor. Där kanske du kan få smålån och krediter på 10-15000 per ställe. Många har inte så stora krav då, bara att du ska vara över 20 och inte ha anmärkningar... typ ellos lån å liknande. Tror inte lån skulle påverka ersättningen, det är ju ingen inkomst...

Då om nåt lär ekonomin barka åt fanders om man ska låna på kreditföretag ca 150-200 papp det är inte att rekommendera ts
  • hammarhajen
    Hur pengar skrev 2013-07-17 07:00:26 följande:

Vet inte... Måste först söka jobb, sen gå på en intervju. Om det går bra så måste jag på något sett komma ur sängen varje dag, gå ut bland folk för att ta mig till jobbet varje dag, sen jobba med något som jag måste göra rätt varje dag. Jag tror allt skulle gå åt skogen ganska fort, tvivlar på att någon ens skulle anställa mig efter en intervju.

Nej, det kommer inte lösa sig med tiden.
    Går det att ta mindre lån utan jobb? Och kan banker se om man har lån hos andra banker? Annars, hur länge måste man ha varit anställd för att kunna få ett lån?
    Tror inte jag skulle lyckas göra något olagligt så, menade mer att tjäna pengar samtidigt som jag får aktivitetsersättning, kanske fortfarande räknas som olagligt....

Hmmm, varför behöver du så mycket pengar?

För mig låter det som att du ska satsa på ditt mående och inte på något annat. Sök hjälp för dina problem och jobba med dig själv, du är bara 23 och ska inte behöva ge upp tankarna på jobb i framtiden! Kanske kan du inte jobba om ett halvår, men om fem år kanske?

• jirmano
    Ramlösa skrev 2013-07-17 08:07:03 följande:
    Då om nåt lär ekonomin barka åt fanders om man ska låna på kreditföretag ca 150-200 papp det är inte att rekommendera ts

Nej jag rekommenderar det inte på något vis. Det är liksom dömt att gå åt skogen typ.

Men ts frågade om pengar snabbt, utan fast jobb, och som inte är direkt olagligt.

Ts mår ju uppenbarligen inte bra, det krävs bra underlag för att få aktivitetsersättning. 100 procent nedsatt arbetsförmåga i minst ett år... då är ju jobb inte ens inräknat i bilden.

E dock väldigt nyfiken på vad pengarna ska gå till...
  • Ramlösa
    jirmano skrev 2013-07-17 08:50:53 följande:
    Nej jag rekommenderar det inte på något vis. Det är liksom dömt att gå åt skogen typ. Men ts frågade om pengar snabbt, utan fast jobb, och som inte är direkt olagligt. Ts mår ju uppenbarligen inte bra, det krävs bra underlag för att få aktivitetsersättning. 100 procent nedsatt arbetsförmåga i minst ett år... då är ju jobb inte ens inräknat i bilden. E dock väldigt nyfiken på vad pengarna ska gå till...

Å då var det jag som tolka det fel då är vi inne på samma spår att det förstör mer en hjälper till. Ber om ursäkt :$
Svar på tråden Hur får ihop man pengar snabbt?