• Anonym (?)

Ensamstående o ekonomi?

Är nyfiken.. Det är nämligen så att vi har bonus här vh, biomamman har ingen ny. Hon har levt själv i över 13 år.
    Det jag reagerat på positivt är att hon verkar ha så fasligt god ekonomi.
    Det som jag också märkt o sett är att de flesta av de ensamstående kvinnor jag känner till både köper o gör mer saker än vad statistiken säger o visar.
    Enligt den så är det synd om dessa mödrar som lever i fattigdom?! Frågan är vad som räknas som det? Och hur mycket pengar ni som är ensamstående har kvar efter räkningar o andra utgifter varje månad?

• Svar på tråden Ensamstående o ekonomi?
  • Jimman

Men det beror ju på hur man lever . Vad statistiken säger kan man ju inte gå efter ! När jag var ensam hade jag god ekonomi trots att jag var sjukskriven stora delar av den tiden , hade många tusen över efter allt var betalt o sparade ganska mycket o levde inte snålt heller !

• Foxy79

Har inte jättemycket kvar men vi klarar oss fint. Efter alla räkningar har vi ca 10 000kr till mig och två barn. För de ska vi äta, köpa kläder, hitta på roliga saker, spara till semester och oförutsedda utgifter, köpa presenter, fira jul... Låter alltså betydligt mer än det är. Vi gör väldigt många gratis aktiviteter och sådant som är billigt. Ex en dag på Skansen låter ju lyxigt och dyrt. Då kostar inträdet ca 200 för mig och barnen, vi har med oss all matsäck och dricka som jag hela dagen bär runt på, skansenakvariet är inte att tänka på för där är det nytt inträde, inga kruseller och ingen glass.

• Knappamamma

Beror ju helt på vad den ensamstående jobbar med. Hög el lågavlönad, sparat kapital, arv, utgiftsbild etc

• Anonym (?)

Visst beror det på mycket. Men det som jag tycker är lite konstigt men Bra är att de runtomkring i vår ort verkar faktiskt inte ha det så knapert som tidningar o annan media vill påtala.

Visst finns det säkert de som har det sämre men dessa människor finns ju även bland dom som är två vuxna i samma hushåll.

• Anonym (Kajsa)

Naturligtvis är inte alla ensamstående föräldrar fattiga. I nyheterna brukar man plocka fram en viss grupp ensamstående mammor - de lågutbildade och arbetslösa - så man pratar sällan om alla ensamstående mammor även om det kan låta så.

Men är det förstås så att en familj som består av bara en vuxen är mycket mer sårbar ekonomiskt, drabbas ju hårdare vid arbetslöshet, sjukdom mm. En ensamstående är ofta också något mindre flexibel på arbetsmarknaden och kan ha svårare att göra karriär och komma upp i högre län om man jämför med när man är två vuxna och kan turas om med det.

Sen är det hu så att man som familj lever i ett sammanhang så även om man har det bra lever man ju i samma samhälle som de som har dubbla inkomster så det blir ju förstås skilnad om man jämför sig. Jag menar hade jag och barnets pappa bott ihop så hade vi ju haft dubbla inkomster som nu medan utgifterna inte ökat med det samma om vi haft samma standard som jag och barnet har nu.

Vi hade ju alltså kunnat öka standarden rejält om vi vore två vuxna.

• Anonym (Kajsa)

Enkelt sätt att tänka är väl att du tar bort din mans inkomst samt de utgifter som är specifika för honom (hans ungefärliga matkostnad, fackavgift mm) och kollar vad du hade haft kvar då - hade du och barnen behövt sänka standarden i så fall? Flytta? Spara mindre? Åka på färre/andra semestrar? Börja jobba heltid? Osv.

Då ser du väl ev. skilnader ganska bra.

• Anonym (Men..!)

men vem orkar bry sig om att folk har det BRA? Är det inte bra? Det finns massor med elände att försöka fixa till och gnälla över? 
    Känns som en missunnsam tråd.

• Anonym (Kajsa)

Jag är lite nyfiken på varför du är intresserad av vad man har kvar efter att hyra och räkningar är betalda?

Ofta är det ju just i den potten som den stora standardskilnaden ligger - i boendet. Barn med bara en förälder bor oftare i hyresrätt och har mer sällan möjlighet att bo i villa.

• Anonym (civilingenjör)

Jag är ensamstående mamma sen många år tillbaka. Välutbildad och tjänar hyfsat. Men hade vi varit två som vi var från början hade det varit dubbla inkomsterna men inte dubbla utgifterna, alltså hade vi inom familjen haft ännu mera pengar att röra oss med. 

Samt, som någon ovan skrev, det är sårbart med bara en försörjare i familjen. Tappar jag arbetsförmågan en längre tid kan jag inte behålla huset osv. Samt att som ensam förälder har jag inte haft möjlighet att göra karriär och få högre lön inom mitt yrke på samma sätt som jag hade haft om vi hade varit två som dragit lasset med barn och hem. Nu ska jag ju alla dagar själv se till att ta mig hem tidigt från jobbet för att barnet inte ska vara hemma ensam allt för länge om eftermiddagarna t.ex samt att frekventa arbetsresor inte varit att tänka på för min del och inte heller representation kvällstid.

Så visst, vi klarar oss bra ekonomiskt jag och barnet MEN med en till vuxen i familjen som också hade jobbat eller dragit ett större lass med hemarbetet hade vi förstås klarat oss ännu bättre samt inte varit så sårbara. 

• Anonym (mamma)

Jag har lite halvtaskig ekonomi så jag säljer alltid barnens saker och kläder när de växt ifrån dem på barnbytardagar. Och där kan man ofta köpa riktigt snygga kläder och saker (ibland märkeskläder) jättebilligt! Vet inte vart du bor men i här runt oss så finns det

b-bytet i lidköping
    https://www.facebook.com/groups/323489943028/?fref=ts

Och Hannas bytardagar i Vara
    https://www.facebook.com/HannasBytardagar 

Svar på tråden Ensamstående o ekonomi?