• 1990amanda

Hur slutar man ammar när bebisen ej tar napp?

Min flicka är nu 4 månader och vägrar ta napp, hon bara biter i den eller klöks.. Hade tänkt sluta amma henne runt 6 mån! Men hur slutar man amma en bebis som verken har napp eller tummen? Har testat alla möjliga nappar men ingen duger...

• Svar på tråden Hur slutar man ammar när bebisen ej tar napp?
  • Stårschan

Men vänta nu. Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Tumme eller napp brukar ju barnen ta till när de är ledsna. Hade du tänkt använda bröstet som tröstnapp fram tills dess du slutar amma annars? Frågan är väl snarare om hon kommer att gilla välling...

• skogsvitter

Öh va??? Amning är mat!! Tror du bebisen får mat genom nappen eller?!

Man slutar amma när bebisen är mogen för att sluta amma (dvs äter annan mat och inte längre behöver bröstet för trygghet, närhet och tröst) vare sig bebisen tar napp eller ej.

• Pandamamma79

Finns det en speciell anledning till att du vill sluta amma när din dotter är 6 mån?
    Du kanske menar att hon alltid är vid bröstet oavsett om hon är hungrig eller ej...för att hon inte tar nappen?

• lnflrmn

Om jag vore du hade jag börjat med ersättning ett tag innan jag slutat amma. Jag har aldrig förstått det här med att vänja barn vid napp, och absolut inte tumme..

• Ramborg

Vi har aldrig erbjudit napp till vår flicka och det har funkat bra. När hon var nyfödd fram till några månader gammal fick hon ibland suga på mitt lillfinger om hon verkade ha sugbehov. Vänd fingret "uppochner" så brukar bebisen gilla det. Det är lite obekvämt men lättare än att bråka om napp sedan, förtvivlan när nappen är borta, när man ska sluta etc. Vi tröstar genom att vyssja och sjunga, inte genom munnen.

Jag antar att olika barn har olika sugbehov men för oss funkade detta.

42.
  • Pandamamma79

Inflrmn: vissa bebisar har ju ett otroligt sugbehov. Vår dotter har det. Jag har problem med ryggen och kan inte gå runt att bära på henne hela dagarna. Plus att hon blev förbannad när det kom mjölk när hon bara ville ligga och mysa...
    Väljer napp före tumme, lättare att få de att sluta.

• chrissepisse

Om du inte vill amma mer, introducera nappflaska. Jag har tre helflaskade barn och inget av dem har använt napp eller tumme. Vi har erbjudit, men de har inte varit intresserade. Vid sex månader behövs troligtvis ersättning. Mina barn har åtminstone inte ätit tillräckligt av annan mat för att klara sig utan.

• Stårschan
    lnflrmn skrev 2013-07-17 09:48:27 följande:
    Om jag vore du hade jag börjat med ersättning ett tag innan jag slutat amma. Jag har aldrig förstått det här med att vänja barn vid napp, och absolut inte tumme..

Tumme är inget man vänjer barnen vid. De hittar den själva, och sedan är det ett helvete att bryta ovanan eftersom tummarna sitter där de sitter. Jag hade varit lycklig om mina barn hade tagit napp, för nappar går åtminstone att göra sig av med.
  • jenniferjenifer

Sluta bara amma, du har ju nappflaskan sen. Men jag skulle börja med nappflaskan lite innan då barnet kanske ogillar nappflaskan.

Men gillar barnet inte napp, så använd inte napp då. Bättre!

Www.nattstad.se/jenniferslife
    My life, My girls & My baby boy 

Svar på tråden Hur slutar man ammar när bebisen ej tar napp?