• Titan

Katten är slö och kräks

Vår 2 åriga utekatt kräktes igår kväll 2 gånger (genomskinligt med skum) och idag har han kräkts 1 gång (gult kräk).Han är slö och vill inte äta, inte ens det han älskar. Han drack igår kväll efter han kräkts men inget idag. Vi har tid hos vet idag eftermiddag för att se vad som kan var fel.  Men är det någon som har haft samma symptom på sin katt?

Han har aldrig tidigare kräkts vad vi har sett, inte ens hårbollar har han kräkts upp.

vi kan inte se hans avföring då han bara bajsar och kissar ute (han går bara på lådan inomhus under vinter halvåret) 

• Svar på tråden Katten är slö och kräks
  • IceJossan

Symptomen är vanliga. Det kan bero på nåt han fått i sig och inte tål, magsjuka osv. Bra att du åker till veterinär. Det är extremviktigt att han får i sig vätska. Ta tag i nackskinnet med tumme och pekfinger och vrid ett kvarts varv åt vänster. Stannar skinnet och pälsen som ett S är katten kraftigt uttorkad. Stannar det bara lite är han på god väg att bli uttorkad.

• Titan

han drack lite precis, så det är ju tur. får hoppas det inte är ngt allvarligt.

• Jimman

Vår katt var så i våras o vi ringde veterinär o dom tyckte vi skulle avmaska , gjorde det o katten blev pigg igen

• Titan
    Jimman skrev 2013-07-17 11:46:19 följande:
    Vår katt var så i våras o vi ringde veterinär o dom tyckte vi skulle avmaska , gjorde det o katten blev pigg igen
    Svårt att avmaska när han inte äter ngt. han vägrar äggula och leverpastej
  • Jimman

Vi kör med pastavarianten av avmaskningsmedel , katter vill inte ha kladd i pälsen o tvättar bort det snabbt när man kladdar in det på tassen

• Titan
    jEnNiK skrev 2013-07-17 12:00:07 följande:
    Fästing? Borrelia?
    Det får vi inte hoppas, han har blivit insmörjd med färstingmedel ända sedan i våras.
  • Titan
    Jimman skrev 2013-07-17 12:01:11 följande:
    Vi kör med pastavarianten av avmaskningsmedel , katter vill inte ha kladd i pälsen o tvättar bort det snabbt när man kladdar in det på tassen
    låter som en bra ide, skall jag genast gå och köpa
  • nemo1

Alla utekatter bör avmaskas minst en gång om året då alla utekatter har mask. Vuxna katter klarar av ett mindre maskangrepp men när det blir för många blir de allmänpåverkade.

• Jimman

På avmaskningsmedel vi har står det 4 ggr per år

• nemo1
    Jimman skrev 2013-07-17 15:37:19 följande:
    På avmaskningsmedel vi har står det 4 ggr per år
    Eftersom det är ett gift så bör man vara försiktig med avmaskning. 
  • Jimman

Jag går på rekommendationen på förpackningen o har alltid gjort o ingen av katterna har blivit förgiftad hittills ! Dom äter så mycket skit ute här så jag måste avmaska dom

• alipau

Exakt så som du beskriver det har min katt varit de sista dagarna, igår hittade jag en mask i kräket o avmaskade henne direkt. Idag är hon pigg och glad igen och äter o dricker som vanligt.

• Titan

Visade sig att katten hade ngt som stoppade upp i tarmen när de röntgade honom, så han har förmodligen ätit ngt. Men tydligen stoppade det inte upp helt då viss vätska rinner igenom. Han var piggare när vi hämtade honom igår men han skall tillbaks idag för ytterliggare undersökning och röntgen.

• lunise

MIn katt hade samma symtop för något år sedan, det visade sig hos veterinären att hon hade problem med njurstenarna, hade vi inte lämnat in henne hade hon troligen dött.

• Harvester

Kräkningar kan bero på typ hur mycket olika anledningar som helst så bara ett veterinärbesök kan ge svar. Bra att du åkte in så snart ! Listar lite anledningar till kräkningar nedan: -matförgiftning (typ rutten mat etc) -förgiftning (allehanda mediciner, kemikalier osv) -magkatarr -inflammatorisk tarmsjukdom -parasiter -främmande föremål som fastnat i mage/tarm (hårsnodd, öronpropp, hårboll är populärt) -kronisk eller akut njursvikt -leversvikt -grav diabetes -tumörer i mage/tarm Osv..

Svar på tråden Katten är slö och kräks