• Äldre 17 Jul 11:59
    3524 visningar
    7 svar
    7
    3524

    Utredning efter ett år trots ett missfall under tiden?

    Hej!
    Jag undrar om någon vet hur reglerna ser ut för att kvalificeras för utredning. Vi har försökt i 13 månader. Efter 9 månader "lyckades" vi men det blev ett mf i vecka 6. Tror inte vi har några anledningar att nekas i övrigt, vi är strax under 30, normalviktiga, levt ihop i flera år och är snart gifta. Jag har ett barn sedan tidigare förhållande, han har inga egna.

    Det enda jag lyckats läsa mig till är utredning efter ett år då man inte lyckats bli gravid, alternativt efter 3 missfall på rad. Hur är reglerna när man försökt länge men "bara" fått ett mf? Kanske ska tillägga att det handlar om skåne om det är olika regler i olika landsting.

  • Svar på tråden Utredning efter ett år trots ett missfall under tiden?
  • Äldre 18 Sep 10:15
    #1

    Tyvärr är det så att man måste vänta ett år efter man fått missfall, man får liksom börja om att räkna. Men du kan alltid ringa och höra. Men jag tror dom kommer be er vänta lite. Det är väl "bara" 4 månader sedan ni fick missfall? Så det finns ju stor möjlighet att ni blir gravida snart igen. Lycka till!

  • Äldre 18 Sep 20:41
    #2

    Nej det är ett halvår sedan och vi har blivit beviljade utredning sedan jag skrev detta inlägget. Var inte ens nån fråga kring att vi skulle försöka längre pga missfallet.

  • Äldre 28 Sep 16:45
    #3

    Vilken tur! Hoppas det löser sig!

  • Äldre 3 Oct 21:21
    #4

    Bor på Österlen, har 3 barn och fick mf i februari, utredning började idag och jag fick utskrivet pergotime att börja med vid nästa mens, slutade med P-ring nov så vi har försökt i 10 mån.....

  • Äldre 3 Oct 21:34
    #5

    Får man hormoner innan de ens gjort utredningen färdig? Måste de inte veta vad som är fel för att behandla? Lycka till!

  • Äldre 3 Oct 21:42
    #6

    Venne, nä, han gav sambon en remiss för att få han utredd, men det kunde ta så lång tid att få svar så att han tyckte vi kunde få öka chanserna under tiden med. Ska tillägga då att han varit min gynläkare i 4 år så han vet att det inte är något fysiskt fel på mig :)

    Å tack :)

  • Äldre 3 Oct 22:05
    #7

    Aha okej. Vi fick remisser hemskickade för alla provtagningar så vi kommer inte träffa någon innan vi får resultaten för båda två. Har lämna vars ett prov och har vars ett kvar att lämna. Jag har dålig koll känner jag, på vad man kan få för hjälp och hur det går till.

Svar på tråden Utredning efter ett år trots ett missfall under tiden?