• karet

Hyperallergiskt barn - Pizza? Behöver hjälp

Jag skulle vilja göra pizza till ett barn som är hyperallergiskt.

Det hen är allergisk mot är:
    Laktos
    Mjölkprotein
    Ägg
    Skaldjur
    Fisk
    Gluten
    Vete
    Baljväxter
    Sojaprotein
    Tomat
    Nötter
    Äpple
    Päron
    Stenfrukter
    Curry
    Citrusfrukter

Någon som har något tips på vad sjutton jag ska göra? Eller andra tips på produkter att inhandla?

• Svar på tråden Hyperallergiskt barn - Pizza? Behöver hjälp
  • skogsvitter

Först och främst, varför vill du göra en pizza - vars grundläggande beståndsdelar är just sådant som barnet är allergiskt mot?

Det går ju naturligtvis att göra pizzabotten som är både mjölk- och glutenfri med glutenfritt mjöl och tex havremjölk eller vatten, det finns också färdiga att köpa men minns inte nu om de är mjölkfria också. Osten går ju inte att ersätta och tomatsås går ju inte heller att ersätta, så då får man göra något helt annat istället. Paprikapuré kanske? Eller helt vanlig vitsås (mjölkfri givetvis) som kryddas med pizzakryddorna?

• Sous

Pizzadeg innehåller ju bara olja, vatten, salt och mjöl. Ta majsmjöl, eller kolla om det fungerar med havre (det gör det för de flesta glutenintoleranta). Är barnet bara allergiskt mot komjölksprotein? I så fall kan riktig buffelmozarella gå bra, kolla det också. Personligen skulle jag nog kanske göra något annat än just pizza. Är allergisk själv och pizza utan allt som gör pizza gott är liksom ingen höjdare, kan jag tala om.

• skogsvitter
    Sous skrev 2013-07-17 14:33:04 följande:
    Pizzadeg innehåller ju bara olja, vatten, salt och mjöl. Ta majsmjöl, eller kolla om det fungerar med havre (det gör det för de flesta glutenintoleranta). Är barnet bara allergiskt mot komjölksprotein? I så fall kan riktig buffelmozarella gå bra, kolla det också. Personligen skulle jag nog kanske göra något annat än just pizza. Är allergisk själv och pizza utan allt som gör pizza gott är liksom ingen höjdare, kan jag tala om.
    Majsmjöl är ingen höjdare att baka på kan jag säga, funkar som redning men det är inget man bakar på. Det finns jättebra glutenfria mjölmixar, jag gillar lailas bäst för då blir degen precis som vanligt och man kan knåda den som en riktig deg. Med glutenfritt mjöl håller ju aldrig en deg ihop annars utan delar sig eller smular sig, som en porös massa bara, eftersom det är glutenet som binder ihop degen. Lailas mjölmix innehåller bla fiberhusk, som hjälper till att få degen att hålla ihop. Har man annat bindemedel, tex ägg eller om man själv har fiberhusk som man tillsätter tycker jag bovetemjöl är väldigt bra, gott och ger ungefär samma smak och konsistens som vanligt vetemjöl.
  • Sous
    skogsvitter skrev 2013-07-17 15:03:12 följande:
    Majsmjöl är ingen höjdare att baka på kan jag säga, funkar som redning men det är inget man bakar på. Det finns jättebra glutenfria mjölmixar, jag gillar lailas bäst för då blir degen precis som vanligt och man kan knåda den som en riktig deg. Med glutenfritt mjöl håller ju aldrig en deg ihop annars utan delar sig eller smular sig, som en porös massa bara, eftersom det är glutenet som binder ihop degen. Lailas mjölmix innehåller bla fiberhusk, som hjälper till att få degen att hålla ihop. Har man annat bindemedel, tex ägg eller om man själv har fiberhusk som man tillsätter tycker jag bovetemjöl är väldigt bra, gott och ger ungefär samma smak och konsistens som vanligt vetemjöl.
    Nu när du säger det har jag nog mest använt majsmjöl tillsammans med ägg eller annat bindmedel. Till pannkakor och typ hällbröd tycker jag det funkar bra... Ska komma ihåg det där med lailas mix, är inte glutenintolerant själv men fixar ofta till andra.

Jag skulle oavsett detta nog fixa något annat. Pizza utan tomat och ost är... tja... inte pizza, i varje fall. 

• karet

Anledningen att jag vill göra pizza är för att jag är kokerska på en förskola och de andra barnen ska få pizza nästa fredag och jag skulle så gärna vilja fixa pizza även till hen så att hen slipper känna sig utanför.

Glutenfria mixer kan jag inte använda då hen är allergisk mot vete (även vetestärkelse).

Buffelmozzarella går också bort då mjölkprotein står på allergilistan.

Det är riktigt svårt det här :P

• skogsvitter
    karet skrev 2013-07-18 11:34:10 följande:
    Anledningen att jag vill göra pizza är för att jag är kokerska på en förskola och de andra barnen ska få pizza nästa fredag och jag skulle så gärna vilja fixa pizza även till hen så att hen slipper känna sig utanför.

Glutenfria mixer kan jag inte använda då hen är allergisk mot vete (även vetestärkelse).

Buffelmozzarella går också bort då mjölkprotein står på allergilistan.

Det är riktigt svårt det här :P
    åh, jag trodde tvättad vetestärkelse gick bra om man var allergisk mot vete men nu när du säger det så är det ju klart att det inte går...

Gällande mjölet skulle jag då försöka ordna en egen mix med naturligt glutenfria produkter, som sagt så tycker jag personligen att bovetemjölet är absolut bäst av de sorter jag provat (det är inget vete alls trots namnet). Men då måste man ha rätt mycket fiberhusk i för att det ska funka att baka med det. Ren gissning är kanske en tredjedel av ursprungsmängden för mjöl?? Det bästa är om man kan försöka blanda husk och mjöl ordentligt innan.

Osten får du nog helt enkelt strunta i, kanske toppa med lite sås eller olja bara om du vill ha det enkelt. Googlar lite och läser att någon toppar med lite olivolja istället för ost, majonäsdressing, soyaost osv finns också som vissa använder på pizzan men det funkar ju inte. En tanke jag har är att man också skulle kunna toppa med något färskostsliknande men jag tror inte det finns någon mjölkfri ersättningsprodukt. Man kan göra egen "färskost" av mjölkfria yoghurt-varianter, och det finns yoghurt gjord på havremjölk (havreghurt). Det blir ju naturligtvis absolut inte samma sak, men det är som sagt en idé iaf.

Länk till recept för hemmagjord färskost:

vegan.ifokus.se/discussions/4d713876b9cb462233050239-hemmagjord-farskost

Hoppas du får till något!
  • stickkontakt

Kolla in denna blogg: http://veganen.blogspot.se/ (nej, jag har inget med den bloggen att göra).

Killen som driver den är vegan och glutenallergiker och har en otrolig uppfinningsrikedom. Han brukar dessutom svara på frågor ganska snabbt.

• Larvig

Det var ingen lätt uppgift du tänkt lösa! Men otroligt omtänksamt. Har inge egentliga bra tips på deg, skulle själv bakat på Leilas gula (om den är tillräckligt fri från vete, minns inte) och gjort en sconesliknande recept. Mer panpizza variant är nog enklare än vanlig tunn pizza.
    Istället för tomatsås prova en aubergineröra, ajvar relish eller annan paprikaröra.
    Osten är svår att ersätta, men jag har vid ett par tillfällen använt Imat istället för ost på gratänger och just pizza. Baka pizzan tills den är helt färdig eller sågott som klar. Häll på ordentligt med Imat och låt värmas upp i ugnen, om du inte passar dig förångas allt och du ser inte ett spår av Imaten. Men om du hinner ta ut den i lagom tid ser det lite ut som ost på. Kanske lättare om du reder Imaten och gör en typ bechamelsås med lite oregano för mer pizza/ost känsla?

På den här bloggen kan man också hitta mycket inspiration, tex en pizza som verkar matcha dina önskelmål. 
    http://utanallt.blogspot.se/search?q=pizza

Lycka till! Kan du inte berätta hur det gick, om du lyckades få till en pizza? 

• Jenita659

Hittade det här receptet på finax sida på glutenfri deg, har inte testat det själv.min son tål gluten men inte mkt annat så på pizzan har vi havregrädde, skivad kokt skinka, banan och ananas + lite curry. Lite grillad mixad paprika i havregrädden brukar ge bra smak. INGREDIENSER: 1 1/2 tsk salt 1 1/2-2 tsk socker 25 gram jäst 1/2 dl olivolja 3 1/2 dl fingervarmt vatten (37°) 7 dl Finax Glutenfri Mjölmix Blanda salt, socker, olivolja och jäst. Rör tills jästen löst sig. Häll i ljummet vatten och rör om med elvisp. Vispa ner Finax Glutenfria Mjölmix, lite i taget. Smeten ska vispas i 4-5 min så att den tjocknar till och bli lagom seg, nästan som en marängsmet. Dela och bred ut smeten på tre bakplåtspapper till runda, väldigt tunna pizzabottnar. Tänk på att smeten drar ihop sig lite, nagga och låta jäsa på dragfri ptas i ca 20 min ( gärna i värmeskåp). Grädda pizzabottnarna i 200° i nedre delen av ugnen, ca 5-7 min tills de får en lätt ljus färg. Låt kallna en stund och följ därefter något av receptförslagen nedan. Grädda i nedre delen av ugnen på ca 250° till osten smält. Håll noggrann koll på tiden så att pizzan inte blir bränd.

• karet

Kan inte använda glutenfri mjölmix eftersom det innehåller vete :)

• LottaF

Lailas gula innehåller inte vete om det inte kommit nu senaste månaden

• Sticka

En glutenfri "pizza"-botten kan man göra genom att grovriva potatis och platta ut till en tunn kaka som man gräddar i ugnen på ett bakplåtspapper. Sen kan man ha på vilken fyllning man vill och grädda igen.

• Sticka
    Hëllef skrev 2013-07-30 20:24:15 följande:
    Jag har haft den här mjölkfria osten på pizza: www.mjolkfri.com/visa_recept/221/ Det funkar även om det förstås inte är som the real thing.
    Jag kan inte se länken. Är det bara jag?
  • Hëllef
    Sticka skrev 2013-07-30 21:20:53 följande:
    Jag kan inte se länken. Är det bara jag?
    Sorry, länkade från ipaden och det vill sig inte alltid. Precis som stickkontakt skriver fattas / sist i länken. Här kommer länken igen, hoppas det fungerar nu:

www.mjolkfri.com/visa_recept/221/
  • Hëllef

Nej, det går inte nu heller Du får lägga till snedstrecket själv.

• Nape

När vi gör renskavspizza har vi ingen tomatsås, vi kör med egengjord "gräddsås" som är lite pepprig och viltkryddad. Så en sådan sås borde ju gå. Alltså en grädd/brunsås som barnet brukar äta annars.

• adaeze

Baka med glutenfritt mjöl,kolal dock noga så et inte är mjölk i, för vissa mixer har mjölk. Istället för ost så kan man göra en mjölk- och glöutenfri bechamelsås, det brukade min mamma göra när jag var liten www.allergimat.com/recept.asp&namn=Bechamelsas <--- glutenfri bechamesås, bara ersätt mjöken med havre- eller rismjölk, tror rismjölk blire godast då den har mer diskret smak än havremjölk och då blir etju såsigtså då klarar man sig nog utan tomatsås, kan ju alltid göra nån paprikasås om man bvill ha det rött. OCh resten av pålägget är ju bara att gå på faantasi med, kött och sånt då

Svar på tråden Hyperallergiskt barn - Pizza? Behöver hjälp