karet skrev 2013-07-18 11:34:10 följande:
Anledningen att jag vill göra pizza är för att jag är kokerska på en förskola och de andra barnen ska få pizza nästa fredag och jag skulle så gärna vilja fixa pizza även till hen så att hen slipper känna sig utanför.
Glutenfria mixer kan jag inte använda då hen är allergisk mot vete (även vetestärkelse).
Buffelmozzarella går också bort då mjölkprotein står på allergilistan.
Det är riktigt svårt det här :P
åh, jag trodde tvättad vetestärkelse gick bra om man var allergisk mot vete men nu när du säger det så är det ju klart att det inte går...
Gällande mjölet skulle jag då försöka ordna en egen mix med naturligt glutenfria produkter, som sagt så tycker jag personligen att bovetemjölet är absolut bäst av de sorter jag provat (det är inget vete alls trots namnet). Men då måste man ha rätt mycket fiberhusk i för att det ska funka att baka med det. Ren gissning är kanske en tredjedel av ursprungsmängden för mjöl?? Det bästa är om man kan försöka blanda husk och mjöl ordentligt innan.
Osten får du nog helt enkelt strunta i, kanske toppa med lite sås eller olja bara om du vill ha det enkelt. Googlar lite och läser att någon toppar med lite olivolja istället för ost, majonäsdressing, soyaost osv finns också som vissa använder på pizzan men det funkar ju inte. En tanke jag har är att man också skulle kunna toppa med något färskostsliknande men jag tror inte det finns någon mjölkfri ersättningsprodukt. Man
kan göra egen "färskost" av mjölkfria yoghurt-varianter, och det finns yoghurt gjord på havremjölk (havreghurt). Det blir ju naturligtvis absolut inte samma sak, men det är som sagt en idé iaf.
Länk till recept för hemmagjord färskost:
vegan.ifokus.se/discussions/4d713876b9cb462233050239-hemmagjord-farskost
Hoppas du får till något!