• Angelica00

Störtblödningar i vecka 13.

Hej!

Är ny här på familjeliv men tänkte i hopp och förtvivlan se om någon annan där ute har varit med om liknande blödningar som mig.

Satt och åt lunch med min sambo på ett köpcenter innan jag skulle börja jobba. När jag reser mig upp så är det som om en propp har lossnat och det forsar ut blod. Tittar under mig och ser en stor blodpöl. Blir helt handlingsförlamad. Personal från olika restauranger kommer med handdukar och papper. Fick åka ambulans till gynakuten där dom genom Vul såg en frisk liten bebis.Dom kunde inte svara på vart blödningen kom ifrån.
    Blöde inget mer under dagen men vaknar på natten av att jag fått en kraftig blödning då lakan och allt var nerblodat. Åkte återigen till akuten där ännu ett vul gjordes och man kunde då också sen en sprattlande bebis.
    Doktorn såg att jag hade kvar blod som skulle komma ut, förmodligen som en brun flytning. Fick tabletter utskrivet som jag skulle ta för att stoppa blödningarna lite. Men än en gång var det ovist om var blödningen kom ifrån. Man kan aldrig utesluta missfall sa hon men man kan inget göra förutom att vänta och se hur graviditeten fortskrider.

Har nu i två dagar haft små blödningar som alltid slutar med en brun blödning.
    Är sjukskriven i en vecka men har inte fått några direkt råd ifrån läkaren om att jag ska ta det lugnt för det ska inte vara det som påverkar blödningarna.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Störtblödningar i vecka 13.
  • Cornelia 084

Hej!

Jag känner inte igen mig i det du skriver men var tvungen att kommentera då jag tror jag satt vid bordet bakom dig och din sambo, i varje fall om detta hände i måndags på ett köpcentrum i nordvästra Skåne. Jag förstod inte vad som hände mer än att jag såg allt blod och skräcken i din sambos ögon när han ringde efter ambulans. Ville gärna hjälpa till men satt själv med min 3-åriga son och såg sedan att ni fick hjälp av personal och väktare. Jag har tänkt mycket på er och är glad över att läsa här att allt verkar ha gått bra! Att de har sett bebis sprattla och må bra måste ju vara ett gott tecken, även om jag förstår att det måste vare obehagligt och oroväckande att blöda så mycket.

Var rädd om dig!     

• Jen Lin

Hej!

Jag har varit med om exakt samma sak som dig.
    I vecka 13 fick jag en likadan blödning som dig. Det kom hur mycket blod som helst men ingen värk. Vi åkte in till gyn akuten som inte heller kunde se någonting. Sedan började det blöda igen ett par dagar senare och efter det flera gånger igen.
    Kommer inte ihåg vilken gång i ordningen som jag fick reda på att jag har en lågt sittande moderkaka och att den hade lossnat lite i ena kanten.
    Nu kan ju inte jag säga till 100% att det är samma du har. Men om jag var du så skulle jag fråga om de kunde titta lite extra på moderkakan om det händer flera gånger.  

• nowi

Jag hsr varit med om samma sak, blödde ett flertal gånger under några veckors tid. Åkte till gynakuten, lika rädd varje gång. De sa att det berodde på lågt sittande moderkaka som låg över livmoderhalsen och "skavde" typ. Det sa också att blödningarna skulle sluta allteftersom livmodern växte och moderkakan flyttades uppåt. Hoppas att du snart slipper blödningarna och kan återgå till att njuta av graviditeten istället!

• Angelica00
    Cornelia 084 skrev 2013-07-17 15:39:32 följande:
    Hej!

Jag känner inte igen mig i det du skriver men var tvungen att kommentera då jag tror jag satt vid bordet bakom dig och din sambo, i varje fall om detta hände i måndags på ett köpcentrum i nordvästra Skåne. Jag förstod inte vad som hände mer än att jag såg allt blod och skräcken i din sambos ögon när han ringde efter ambulans. Ville gärna hjälpa till men satt själv med min 3-åriga son och såg sedan att ni fick hjälp av personal och väktare. Jag har tänkt mycket på er och är glad över att läsa här att allt verkar ha gått bra! Att de har sett bebis sprattla och må bra måste ju vara ett gott tecken, även om jag förstår att det måste vare obehagligt och oroväckande att blöda så mycket.

Var rädd om dig!     
    Det var jag i måndags....det var det värsta jag varit med om...både sambon och jag hade bara lunch ifrån jobbet och allt kom väldigt plötsligt....tack för fina ord och omtanken. Har själv en dotter på 6 år är i det stora hela glad för att hon inte var med och såg detta!
  • Angelica00
    jennyomichael skrev 2013-07-17 18:24:47 följande:
    Hej!

Jag har varit med om exakt samma sak som dig.
    I vecka 13 fick jag en likadan blödning som dig. Det kom hur mycket blod som helst men ingen värk. Vi åkte in till gyn akuten som inte heller kunde se någonting. Sedan började det blöda igen ett par dagar senare och efter det flera gånger igen.
    Kommer inte ihåg vilken gång i ordningen som jag fick reda på att jag har en lågt sittande moderkaka och att den hade lossnat lite i ena kanten.
    Nu kan ju inte jag säga till 100% att det är samma du har. Men om jag var du så skulle jag fråga om de kunde titta lite extra på moderkakan om det händer flera gånger.  
    Tack för svaret! Känns skönt att läsa om fler som varit med om detta.
    Har idag bokat tid för återbesök i nästa vecka och hoppas då att dom kan se vad som blöder! 
  • Angelica00
    nowi skrev 2013-07-17 19:59:52 följande:
    Jag hsr varit med om samma sak, blödde ett flertal gånger under några veckors tid. Åkte till gynakuten, lika rädd varje gång. De sa att det berodde på lågt sittande moderkaka som låg över livmoderhalsen och "skavde" typ. Det sa också att blödningarna skulle sluta allteftersom livmodern växte och moderkakan flyttades uppåt. Hoppas att du snart slipper blödningarna och kan återgå till att njuta av graviditeten istället!
    Hoppas att jag slipper fler blödningar men har iallafall bokat ny tid för undersökning. Man är ju inte beredd på att blöda såhär när man är gravid. Har dessutom en dotter på 6 år där jag inte hade några som helst problem under graviditeten.
  • Johanna1988
    Störtblödning v 8+5 (18 Juli 2013 -idag alltså)
    Värsta morgonen.

Jag var på jobbet när jag blev kissnödig. Gick in på toaletten och kissade, när jag reste mig upp så kändes det som om någon hade dragit ut en propp. Det blev varmt och det FORSADE ut rött blod. Det bara rann å rann. Fick panik. Blev jätteledsen.
     Stoppade upp massor av papper i trosorna och påväg till omklädningsrummet ringde jag min sambo och sa vad som hade hänt. Han sa att han skulle ta på sig och åka in och möta upp mig, samt ringa sjukvårdsupplysningen. Vi la på.
    När jag kom fram till omklädningsrummet hade blodet avtagit, det forsade inte alls längre. Hade räckt med en binda.
    Han ringde mig igen och sa att sjukvårdsupplysningen hade gett rådet att åka in till gynakuten på Sahlgrenska.  Vi åkte dit.
    Fick kolla blodtrycket, ta blodprov samt lämna urinprov. Därefter fick jag göra ett Vaginalt Ultraljud.

Och vet Ni vad? 
    Den lever fortfarande. Hjärtat tickade på  som om att inget hade hänt.
    Hjärta

Världens värsta morgon! Trodde jag förlorat min lilla bebis.
  • Jen Lin

Det verkar ju onekligen som att det är vanligare att blöda än vad man tror.
    Jag har två barn sedan tidigare och med dom blödde det inte en gnutta någon gång. Sedan hade jag ett missfall i oktober förra året. Så man blir ju onekligen orolig varje gång man får en ny blödning.
    Jag är nu i alla fall i vecka 18 och det blöder fortfarande nästan varje dag. Men bebisen mår hur bra som helst. Däremot är läkarna som jag pratat med lite oroliga för min del då kroppen tydligen inte hinner återskapa det blodet man förlorar om man håller på och blöder varje dag. De har sagt till mig att om det fortsätter på det här sättet så får jag ställa in mig på att på bli inlagd ett par veckor och sedan föda förtidigt via kejsarsnitt. Vilket jag inte hoppas på! Eftersom min moderkaka ligger nära "utgången" så hoppas jag att den flyttar sig i och med att livmodern växer. Hoppas tiden går fort fram till vecka 22 då jag ska in på RUL. 

• sandra84

Jag har också varit med om detta. Första störtblödningen kom i v. 13. Blodet forsade ut och jag åkte in akut till gyn. Fostret levde otroligt nog! Fortsatte efter det att blöda och fick två störtblödningar till. Efter tredje störtblödningen konstaterade de en lågt sittande moderkak och att en del av moderkakan lossnat. Är nu i v. 19 och småblöder fortfarande. Har blivit beordrad vila (säng- eller soffläge) tills vidare och får inte lyfta eller bära ngt. Har tidigare haft en problemfri graviditet och ett MA. Hoppas allt går bra för dig!!!

• Angelica00

skönt att veta att man inte är ensam om detta! 
    Verkar som om det är ganska vanligt med en lågt sittande moderkaka. Hoppas själv på att få svar på onsdag om vad det är som blöder. Blödde i onsdagsförmiddag senast, dock bara lite och det avstannande direkt efter att jag tog mina blodstoppande tabletter. Har sedan dess haft bruna flyttningar. Ser det som positivt då det är gammalt blod som kommer ut. Det var även det doktorn sa att det skulle göra det närmaste.

Fortsätt gärna skriv. Vill veta hur det går för er!

• Ann Lis

Hej min förra och ända grav jag som jag haft en blödning i slutade också bra, skulle resa mig upp ur soffan och känner hur det rinner blod ner för benen genom både trosor och byxor, slutade lika tvärt som det började gjorde ett VUL som visade en pigg sprattlade bebis, va säker på att jag fått MF har aldrig blödigt under en grav förut och hade 5 tidigare i bagaget, den enda förklaring som jag fick va att moderkakan i det skedet av grav (v13 ) satt lågt ner och det va tydligen vanligt med blödningar denna vecka då den växer fast på något vis i dom veckorna...

Fick senare problem vid FL med helt  fastväxt moderkaka  som fick opereras ut jag förlorade 3,5 li blod och läget va ganska kritiskt. vet dock inte om dessa incidenter har något   sammanhang alls men har aldrig haft problem med fastväxt moderkaka heller förrut

• Grace77

Jag fick oxå en riktig störtblödning runt den veckan, och allt såg bra ut när vi kom till gynakuten.
    Jag blev inlagd i 5 dagar då jag inte kan få blodstillande och istället står på blodförtunnande medicin dessutom.
    Jag hade bruna blödningar i en hel månad efteråt men allt såg bra ut hela tiden. Ingen lågt sittande moderkaka heller så de kunde aldrig säga var blödningen kom ifrån.

Är nu i vecka 26 och inte haft några fler blödningar.

• Angelica00

Känns otroligt skönt att höra att era graviditeter trots blödningar gått vägen! 

Var själv på efterkontroll igår. Är nu 11 dagar sedan min stora blödning och har bara haft brun/svarta flytningar sedan dess. Visa dagar kommer inget alls. Så jag hoppas verkligen att jag slipper dom hemska störtblödningarna nu!
    På gynakuten såg bebisen ut att må hur bra som helst. Vi fick även en bild hem på vår lilla kämpe.
    Dom kunde även denna gång inte se exakt vart blödningen kommer ifrån, men hon skulle tro att det var moderkakan som låg nära livmoderhalsen.

Det verkar som om det är (efter en hel del läsning på forumssidor) vara vanligt kring v.13.

• Jen Lin

Hej Allihop!
    Hoppar in här igen. Hur är det med er?
    Jag är själv idag 19+0 och i helgen som passerat så fick jag ännu en gång åka in en sväng till akuten. Misstänkte nämligen att mitt vatten hade gått. 
    Hade något konstigt som liksom "rann till" med ungefär en timmes mellanrum under dagen. Det var ju fortfarande mörkrött i färgen, som det hela tiden har varit sedan det först började blöda. Men nu var det så himla tunt så var rädd för att det var just fostervatten som läckte.
    Läkaren sa att fosterhinnan i alla fall var intakt.
    Däremot så hade det bildats ett koagel på det ställe som min moderkaka blöder. Vilken tydligen inte alls är bra. Och runt denna koagel kunde hon även se en hel del vätska. Under hela tiden som hon gjorde undersökningen (både VUL och UL) så sparkade bebisen därinne jättemycket och mot det ställe som koaglet sitter på. Så där fick vi i alla fall förklaringen till varför det kom ut i omgångar.
    Hon kunde även se att bebisen hade lite för lite fostervatten. Inte så att det var något som man egentligen skulle vara orolig för då det kan vara så att bebben precis druckit.. Men tydligen tillräckligt mycket så att hon ville att vi skulle komma tillbaka.
    Så på fredag morgon är det dags för återbesök. Hoppas på att det ska vara tillräckligt mycket fostervatten då.
    Däremot så vet jag inte riktigt hur det här med koaglet funkar.. Någon här som har råkat ut för samma sak?
    Och just det, moderkakan är fortfarande marginellt föreliggande, vilket de trodde skulle "växa bort". Men vi får väl se hur det blir med det. 

• Angelica00

Hej igen alla!

Hur går det för er i era graviditeter? Och speciellt för dig jennyomichael? Måste vara påfrestande att fortfarande blöda ! 

Mina blödningar avstannade för 1 1/2 vecka sedan (hoppas det fortsätter så!). Var hosm in privata gynekolog för cirka 2 1/2 vecka sedan och då sa han att det  förmodligen var moderkakan som satt lågt. Skulle leva på som vanligt men inte ha sex. 
    Ska på rul nu om cirka 1 vecka. Är jätte nervös inför detta. trots att jag sett bebisen 4 gånger vid det här laget så oroar jag mig för allt! Är framför allt orolig för det här med moderkakan. Men tydligen så flyttar den på sig i 90 procent av fallen....hoppas hoppas den gör det!

• Jen Lin

<body>hej igen! <br>för oss har det fortsatt med blödningar till och från. kämms som om jag varit mer inne på förlossningen senaste tiden än vad jag har varit hemma. senaste besöke blev imorse då det än en gång rann "något" få kunde de se att bebisen knappt har något vatten att röra sig i. blev inlahd direkt. imorgon blir det förhoppningsvis ett spec-ul för att se varför det är så lite vatten, om det har läckt ut eller om det är ngt fel på bebisen... <br>skönt att det gått bra för dig/er! 

Svar på tråden Störtblödningar i vecka 13.