• Hundliv

Border collie och golden retriever

Nu är det så här att familjen diskuterar fram och tillbaka om att skaffa hund. Vi har stor djur och hundvana, vi har tidigare haft två schäfrar och en chow chow.
    Vi har inte bestämt något ännu men det finns ett par raser som vi har kollat på och läst på om, mest intresserade var vi av border collie och golden.

Vi är en väldigt aktiv familj och vill alltså ha en aktiv hund. Vår äldsta dotter har läst på mycket och border collie och känner att den rasen kan passa oss. Alltså vet hon ganska mycket om BC.
    Vi bor ca 10min från nydala (Umeå) och vi bor nära skogen och öppna marker, så hunden kan springa hur som helst där.

Läste själv att BC är en ras som kräver att valla..? Är det sant att den verkligen kräver att valla får, annars spårar den ur och blir okontrollerad?
    Men om man är aktiv och väljer att gå agility med hunden, skulle det fungera tro? Och att man kör hjärngympa vid sidan av varje dag.

Ni som har någon erfarenhet om BC eller golden får gärna dela med er Glad

Fick höra för länge sedan att golden är en farlig ras.. rasen som gjort flest utfall? 

Vi har 4 barn hemma. 16, 10, 8 och en på 2år. Som sagt aktiva!

Skriv gärna för och nackdelar med raserna samt egna upplevelser :)

• Svar på tråden Border collie och golden retriever
  • GrodanHopp

Svaret är ja, de behöver valla. Visst finns det individer som inte behöver det, men de är lätträknade.

Golden kan bli "knäppa" av två anledningar. Dålig avel och att folk tror att det räcker med promenader och lek för att den ska vars nöjd

• vargaa

Border Collie är en av få (enda?) raser som avlas endast för sina vallningsegenskaper. Båda föräldrarna måste ha genomfört godkänt vallhundsprov för att valparna ens ska klassas som renrasiga border collies. Det är en ras som har vallningen i sina gener så djupt att det är ett behov som står över fortplantningsdriften har jag hört beskrivas. En border collie uppfödare som säljer valpar till personer som inte kommer att syssla med vall på ett eller annat sätt är oseriösa, för det är det hundarna är gjorda för och många gånger behöver. Även de border collies som tävlar på hög nivå inom andra grenar (lydnad, agility, etc) vallar i regel också för att få utlopp för det behovet. Det är något alldeles säreget och går inte att tillfredsställa med andra grenar i regel, om man har en hund med mycket vall i alla fall.

Så en renrasig border collie skulle jag absolut avråda er från. Det finna individer som inte alls har vall men det vet man inte förrän hunden är vuxen så välj då en omplacering som inte fungerar för vall.

Anledningen till att golden retrievern ligger/låg i topp på listan för antal bett beror på att det är en väldigt vanlig ras. Det finns fler golden än många andra raser och de ägs ofta av familjer med kanske lite mindre fokus på hunden. Det betyder inte att det är en opålitlig ras för det är det inte. Golden låter som ett mycket bättre alternativ för er. Eller om ni är väldigt aktiva och kan ha en brukshund, titta på Aussien som ju liknar bordern mycket i utseende och också är en vallhund, men inte lika utpräglat avlad för vall.  

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Akua

Jag har en underbar blandras av 65% Border collie, 25 golden och 10% Labrador...hehe på ett matematiskt sätt.

Hon har aldrig vallat en enda gång, ja förutom att det märks tendenser till det när man krattar, dammsuger eller när familjen "delar" på sig på promenader.

Det är mycket viktigt att känna till vallningsbeteenden och på en gång sätta stopp för det (om hunden ej ska användas till det), annars finns det risk för att hunden börjar valla körande bilar exempelvis.

Men hunden är verkligen lättlärd och ÄLSKAR att träna hjärnan, vilket också behövs för Border collie. Lugn som en filbunke när det behövs eller hon är inomhus.

Helt underbar med barn i alla åldrar!

Satsa på blandras :)

Min tjej köptes i Umeå och vi bor i övik, dock har hennes mamma inga fler kullar.

Det är en ras som behöver aktiveras, både motion men framförallt hjärnan. Antingen med agilty eller annat. Jag har aldrig tränat agilty, däremot lydnad och massor med knasiga tricks och tränande hemma och det har räckt.

Lycka till!

• GrodanHopp
    Akua skrev 2013-07-19 14:33:26 följande:
    Jag har en underbar blandras av 65% Border collie, 25 golden och 10% Labrador...hehe på ett matematiskt sätt.

Hon har aldrig vallat en enda gång, ja förutom att det märks tendenser till det när man krattar, dammsuger eller när familjen "delar" på sig på promenader.

Det är mycket viktigt att känna till vallningsbeteenden och på en gång sätta stopp för det (om hunden ej ska användas till det), annars finns det risk för att hunden börjar valla körande bilar exempelvis.

Men hunden är verkligen lättlärd och ÄLSKAR att träna hjärnan, vilket också behövs för Border collie. Lugn som en filbunke när det behövs eller hon är inomhus.

Helt underbar med barn i alla åldrar!

Satsa på blandras :)

Min tjej köptes i Umeå och vi bor i övik, dock har hennes mamma inga fler kullar.

Det är en ras som behöver aktiveras, både motion men framförallt hjärnan. Antingen med agilty eller annat. Jag har aldrig tränat agilty, däremot lydnad och massor med knasiga tricks och tränande hemma och det har räckt.

Lycka till!

Hur kan ni rekommendera en BC blandning? Den ni har har ju ett uppenbart behov av att valla, tex när familjen delar på sig, och har ett missriktat vallningsbeteende (vallar bilar).

En BC är riktigt hårt avlad för att valla, och er blandras är ett ypperligt exempel på hur står en BC instinkt att valla är!

Så varför köpa en ras och sedan behöva jobba för att trycka ner dess instinkter? Har man inte köpt fel ras då? Jag anser det.
  • Akua
    GrodanHopp skrev 2013-07-19 16:31:50 följande:
    Hur kan ni rekommendera en BC blandning? Den ni har har ju ett uppenbart behov av att valla, tex när familjen delar på sig, och har ett missriktat vallningsbeteende (vallar bilar).

En BC är riktigt hårt avlad för att valla, och er blandras är ett ypperligt exempel på hur står en BC instinkt att valla är!

Så varför köpa en ras och sedan behöva jobba för att trycka ner dess instinkter? Har man inte köpt fel ras då? Jag anser det.

Nej! Du läser fel. Min hund vallar INTE bilar.

En hund har olika instinkter och vi människor väljer vilka vi vill förstärka och inte ex, sök, jakt, vallning. En hunds natutliga instinkt är att jaga en springande katt men vi människor väljer att säga "nej" till det.

Min hund är helt tillfreds med att arbeta med annat än vallning. Jag har dessutom inte jobbat med att trycka ner min hunds instinkter, jag har gett henne annat att jobba med.
  • vargaa

Det är riskabelt att rekommendera en blandras för det kan bli väldigt, väldigt fel. Förutom att de olika raserna i hunden kan vara dåligt kombinerade och skapa problem oh dubbla drifter, så vet man inte heller vad som slår igenom från respektive ras. Jag anser att det krävs en hel del erfarenhet, kunskap och en gnutta tur när man köper en blandras. Det innebär att man som köpare måste vara ganska flexibel och ta ansvar för den hund som valpen blir som vuxen även om den inte blir som man tänkt sig. Jag har två borderblandningar och tycker att det är toppenhundar. Kommer att titta efter det i framtiden med, men jag vet vad det innebär och tar ansvar för det, och skulle inte rekommendera en blandrasvalp med border collie till speciellt många. Däremot en vuxen omplacering kanske. 

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Sux

Jag rekommenderar inga blandraser med BC.
    Hundens huvud kommer gå på högvarv och den kommer inte veta om den ska valla eller jaga eller vad den nu är blandad med.

TS, jag skulle nog rekommendera labbe till er. Otroligt givmild hund och den funkar med allt, riktig all around hund. Men man får ju tänka på att den är apportör i grund och botten och de kan vara bra om den får använda sig av det.

• Fanny b

När det gäller listan som pekar ut golden som den ras som bitit flest människor har den ifrågasätts då källan bakom den varit oklar. Enligt ts beskrivning tycker jag en golden passar bäst. Denna ras brukar gilla träna och aktivering. När det gäller bordercollies så tror jag många hundar ur denna ras inte bara nöjer sig med att få hjärngympa varje dag.  Den passar ju bra till agility men för att träna detta krävs mycket tid och motivation från ägarens sida. Om man inte bor nära en hundklubb kan det ta mycket tid i anspråk att bara åka ut till klubben. Nu menar jag inte att ts familj inte skulle vilja göra detta, men jag tror man måste testa på detta för att se hur stort intresse för agility som man har och sedan skaffa en bordercollie.

Svar på tråden Border collie och golden retriever