Återkommande aterom på blygdläpparna
Hej!
Jag är ung kvinna i 25 års åldern som under flera års tid besvärats av återkommande aterom på blygdläpparna. I snitt uppkommer ateromen en gång i månaden - oftast på högra, inre blygdläppen, men ibland även på den vänstra. För det mesta tömmer den sig av sig själv, ibland klämmer jag sönder den (jag vet att man inte ska göra det, men det gör så fruktansvärt ont när det är rött, svullet och irriterat i underlivet..). Även om det bara håller i sig i ca 5-7 dagar varje gång så känner jag att jag börjar bli frustrerad över detta. Det är svårt att ha sex, jobbigt att torka mig efter toalettbesök, om jag har mens vid tillfället gör det ont att föra upp en tampong.. cykla är jobbigt, ja, bara att sitta, stå och gå är smärtsamt.
Jag har inte fått det konstaterat att det är ett aterom, men jag är själv utbildad sjuksköterska och känner därför igen symptombilden. Det är ingen könssjukdom, jag är i ett fast förhållande och ateromen uppkom före jag blev sexuellt aktiv (jag och min sambo har endast haft sexuell kontakt med varandra, men vi har ändå testat oss - alla STD prover är negativa).
Nu vill jag alltså göra något åt detta. Har läst att man kan operera bort besvärande aterom, vilket jag mer än gärna skulle vilja göra. Dock måste man göra det när ateromet är i en ärtas storlek (vilket mina brukar vara). Eftersom jag bara får aterom ungefär en gång i månaden i ett par dagar är det svårt att planera in läkarbesök och eventuell operationstid för detta undrar jag nu hur jag ska gå tillväga. Jag bor visserligen i glesbygd uppe i Norrbotten (tillhör Gällivare sjukhus) men även de har kötider - och mitt tillstånd är ju knappast akut.
Jag börjar bli riktigt less på detta, hur ska jag gå tillväga?
Har inte diskuterat detta med min barnmorska på vårdcentralen, jag har heller inte pratat med gyn på Gällivare sjukhus.
Tacksam för svar!