Kontaktfamilj?
Vet inte om jag lagt detta rätt.
Vad får man för ersättning om man är kontaktfamilj?
Finns det några krav på kontaktfamilj, och i så fall vad?
Vet inte om jag lagt detta rätt.
Vad får man för ersättning om man är kontaktfamilj?
Finns det några krav på kontaktfamilj, och i så fall vad?
Hur kan det bli så där fel? Ts vill VARA kontaktfamilj, inte HA en kontaktfamilj.
Hugger?
Ersättningen varierar från kommun till kommun men dels täcker den kostnaden för barnet, dels ett arvode till kontaktfamiljen utöver det brukar det vara vanligen.
Gällande kraven så blir kontaktfamiljen utredd av socialtjänsten innan de blir aktuella för uppdrag, tex ska den vara stabil vilket brukar innebära t.ex. att de har ett permanent boende, om det är ett par ska de ha levt ihop under förhållandevis lång tid, ha ordnad ekonomi etc. Vissa kommuner har krav på att de själva ska vara föräldrar men barnen kan likväl vara utflugna. Tillräckligt med utrymme ska finnas i bostaden så att ett barn kan tas emot, tex ett extra rum. Registerutdrag görs såväl från polisen som från kronofogden samt från socialtjänsten. Många kommuner har också krav eller åtminstone önskemål på att kontaktfamiljen kan visa på ett socialt engagemang, exempel på detta är att tex jobba ideellt i någon förening, vara med i föräldraråd på skolan, politiskt aktiv m.m.
Tack för svar!
Jag var nog lite otydlig, men jag vill inte vara kontaktfamilj, utan jag vill ev ha en.
Ok, men om du blir beviljad kontaktfamilj så är det inte omöjligt att någon familj i din närhet - och som du själv önskar - har möjlighet att bli det, om det finns någon sådan. En tittar ju till barnets bästa där. Och det är ju inte du som betalar något, utan du blir ju beviljad det som insats via socialtjänsten.