• andraes

Lite frågor angående att flygga

Hej, ska flyga från cypern till stockholm, sen till kiruna. Allt detta görs med SAS.
    Kommer mellanlanda i stockholm i ca 2 och en halv timme, men vad gör jag där? Går jag bara igenom säkerhetskontrollen och sen sätter mig vid min terminal eller ska jag hämta min väska osv? 

Sen det jag funderar på är hur jag ska checka in, har inte fått någon flygbiljett att skriva ut .
    Fick detta i mailen
    "Attached please find Your Electronic Ticket Itinerary and Receipt."
    Det var ju bara ett kvitto, men grejen är att jag valde typ att identifiera mig med kreditkortet som jag gjorde köpet med. Visar jag bara den på flygplatsen här i cypern eller hur gör jag?
    Fungerar det smidigt? Jag fick även ett bokningsnummer men den antar jag att jag inte ska göra något med.

• Svar på tråden Lite frågor angående att flygga
  • Choco

E - biljetten ska vara bifogad. Du behöver inte hämta väskor när du mellanlandar. Det gör du när du landat åp Cypern.

• FOA

När du har landat på Arlanda strosar du runt i den internationella zonen bland de så kallade "taxfree affärerna", tar en fika eller väntar på en bänk i väntan på att du ska få reda på vilken gate ditt Kiruna plan ska få ifrån (det ser du på någon av de stora skärmarna). Du går alltså inte ut till där man hämtar sitt bagage eftersom väskan inte behövs checkas in igen utan hämtas ut i Kiruna.

Du skriver ut biljetten genom att stoppa in ditt kort i en av SAS "self help" maskiner alternativ in-checknings disken. Det finns personal i närheten som hjälper dig om du har problem. Ibland räcker det med referens numret.

• andraes
    FOA skrev 2013-07-18 01:34:42 följande:
    När du har landat på Arlanda strosar du runt i den internationella zonen bland de så kallade "taxfree affärerna", tar en fika eller väntar på en bänk i väntan på att du ska få reda på vilken gate ditt Kiruna plan ska få ifrån (det ser du på någon av de stora skärmarna). Du går alltså inte ut till där man hämtar sitt bagage eftersom väskan inte behövs checkas in igen utan hämtas ut i Kiruna.

Du skriver ut biljetten genom att stoppa in ditt kort i en av SAS "self help" maskiner alternativ in-checknings disken. Det finns personal i närheten som hjälper dig om du har problem. Ibland räcker det med referens numret.
    Aha, så när jag går ut ur flyget så går jag bara till vart man hämtar ut väskorna, där brukar det väl finnas dom skärmarna?

Kan jag inte gå till min terminal (finns väl bara en inrikesterminal, eller?) och vänta där på att få reda på vilken gate? 
  • Björnmossa
    andraes skrev 2013-07-18 01:52:07 följande:
    Aha, så när jag går ut ur flyget så går jag bara till vart man hämtar ut väskorna, där brukar det väl finnas dom skärmarna?

Kan jag inte gå till min terminal (finns väl bara en inrikesterminal, eller?) och vänta där på att få reda på vilken gate? 
    Nej, du ska inte gå ut genom passkontrollen utan du stannar i transferhallen. Det finns skärmar där också.
  • andraes

Tack för hjälpen :)
    Kommer dock att åka med blue1 istället för sas på vägen till kiruna, måste jag då hämta väskan själv?  Är ju ägt av sas så..
    Nåja, vart är transferhallen? (Ursäkta dumma frågor men jag är inte van att resa)
    Och varför kan jag inte gå till min terminal direkt? Står på min biljett vilken terminal jag har :)
    3timmar ska väl vara ganska gott om tid förövrigt? Tänkte om jag hinner äta på Max :)

• FOA

Nej, du behöver inte hämta ut väskan.
    Transferhallen är samma som terminalen - det är där alla taxi-free affärerna ligger.
    Du går från din ankomstgaten i en av utrikesterminalerna (Arlanda har 5 terminaler) till din avgångsterminal (följ pilarna så slipper du gå genom säkerhetskontrollen) och väntar på att ditt plans gate ska annonseras på en av bildskärmarna.

Max ligger i ankomsthallen utanför säkerhetskontrollerna, passkontrollen etc vilket betyder att du kommer att behöva gå ut från den internationella zonen och sen gå igenom säkerhetskontrollen igen. Bör gå bra om du inte är alltför långsam.

• andraes
    FOA skrev 2013-07-20 14:11:43 följande:
    Nej, du behöver inte hämta ut väskan.
    Transferhallen är samma som terminalen - det är där alla taxi-free affärerna ligger.
    Du går från din ankomstgaten i en av utrikesterminalerna (Arlanda har 5 terminaler) till din avgångsterminal (följ pilarna så slipper du gå genom säkerhetskontrollen) och väntar på att ditt plans gate ska annonseras på en av bildskärmarna.

Max ligger i ankomsthallen utanför säkerhetskontrollerna, passkontrollen etc vilket betyder att du kommer att behöva gå ut från den internationella zonen och sen gå igenom säkerhetskontrollen igen. Bör gå bra om du inte är alltför långsam.
    Tusen tack :)
    Så jag går helt enkelt ut från flyget, följer skyltarna till terminal 4, sen letar jag bara upp en tv och väntar på att det kommer upp vart jag ska, sen ska det ju vara väl skyltat.
    Ungefär när brukar man få reda på vilken gate man ska åka ifrån?
    Sen angående max, http://www.max.se/sv/Hitta-Max/Restauranger/Stockholm-Terminal-4/ borde väl funka att gå på? :) 
  • andraes

Hittar inget att redigera på, men en sista fråga är vart jag får boardingpasset.
    Den får jag väl i cypern när jag stoppar in mitt mastercard i en av maskinerna där? 

• FOA

Precis! Gaten stänger vanligtvis ca 20min innan avgång så den brukar komma upp på skärmarna ca 45min innan avgång.

Om hela resan är bokad via samma resebyrå/agent/bolag så får du båda boardingkorten vid incheckningen på Cypern.

• hehemamama

Har också fråga om detta, när jag väl ska på flyget, vad ska jag då visa för biljett? Får jag någon när jag checkar in väskan?

• FOA

Du får 2 boarding passes (1/3 A4 långsmala i lite styvare papper, ungefär som SJs biljetter brukar se ut) vid incheckningen (plus en lite klisterlapp som är ditt bagagekvitto) så länge resan är bokan som en. Är den bokad vid separata tillfällen måste du när du har mellanlandat hämta ut din väska och gå till inchecknings disken för att checka in för nästa flyg.

Svar på tråden Lite frågor angående att flygga