• Anonym (Treatler)

Skall inte vi ha någon semester?

Min man har två barn sedan tidigare som kommer vh, 10 och 14 år. Vi har två gemensamma, 1 och 3 år. Vi har lappat semestern i år då jag inte fick ledigt de veckor jag önskade på jobbet. Nu är min mans stora barn hemma hos oss i 2 v och eftersom jag jobbar får de nästan all hans tid och uppmärksamhet. De hittar på roliga saker och mina föräldrar har passat de små så han ensam kan göra saker med sina stora. Utöver detta har hans föräldrar hittat på roliga saker med de stora, de har inte träffat de små. När de stora barnen åker hem till sin mamma skall de till skara sommarland, på en veckas utlandssemester och campa med husvagn vid havet. Jag har sagt till min sambo att det blir en tuff sommar för oss utan att vi gör något roligt tillsammans. Har föreslagit en resa till hösten med vi som bor ihop, min man och våra två små. Men min man verkar inte vilka åka (tror inte han vill åka med oss om inte hans stora Sven åker med). Måste dem alltid vara med på allt vi gör? Kan man inte göra något roligt med dem små när hans barn inte är här (dvs majoriteten av tiden)? Han barn har ju exklusivt haft sin pappa och fått göra roliga saker med sin pappa utan de små och sedan även med sin mamma. Skall man behöva leva så när man har barn med en man som har barn sedan tidigare, att han bara kan göra roliga saker med sina och jag vill göra något roligt med mina/våra så får jag åka själv?

• Svar på tråden Skall inte vi ha någon semester?
  • Anonym (Treatler)

Kan tillägga att de stora vill ha 100% av vår uppmärksamhet hela tiden. De kräver mer uppmärksamhet än de små. Nu när jag jobbar och kommer hem umgås jag med barnen och senare på kvällen försöker vi ibland få en egen stund. Om de stora haft kul hela dagen, vi satt på en film och jag och min man äntligen förflyttat oss ut på altanen för "vuxensamtal", lite egentlig och ett glas vin så kommer de med en gång och tjatar/avbryter osv. Tills jag går in. En resa med de små hade vart skönt. När de somnar på kvällen i vagnen har man ju några timmar med lugn och ro och egentid. Jag vill inte lämna så små barn hemma så länge bara för att det skall vara "rättvist" att de inte heller skall få åka. Då får de inte åka alls medan hans barn har fått åka på resa med sin namn och gjort massa roliga saker ensamma med sin pappa.

• Olympia

Ska jag döma av tidigare diskussioner på FL så får man absolut inte göra något som kan tolkas som roligt eller trevligt utan bonusbarn.Foten i munnen

• h8him

Det är rätt självklart att de stora vill ha mycket tid med sin pappa, när de träffas så sällan som varannan helg. Räknar du med att ha privata vuxensamtal på altanen när era gemensamma barn är 10 och 14? Det tror jag du kan glömma, annat än när de är borta hos kompisar. Istället för att tävla inom familjen så rekommenderar jag att ni ser allas unika behov och utgår från det, utan att döma.

Vad vill sambon?

• MadHatter

Fast detta handlar väl inte så mycke om "man kan" åka på semester med några av barnen utan mer att din man inte tycks vilja det?

Är din mans argument till att inte åka på semester med halva familjen att det blir orättvist?

Har han i så fall någon idé kring hur ni kan få tid på tu man hand (vilket verkar vara det du är ute efter egentligen) utan att det blir orättvis i hans ögon för någon part?

• Anonym (Treatler)
    MadHatter skrev 2013-07-18 10:28:01 följande:
    Fast detta handlar väl inte så mycke om "man kan" åka på semester med några av barnen utan mer att din man inte tycks vilja det?

Är din mans argument till att inte åka på semester med halva familjen att det blir orättvist?

Har han i så fall någon idé kring hur ni kan få tid på tu man hand (vilket verkar vara det du är ute efter egentligen) utan att det blir orättvis i hans ögon för någon part?

Min mans id'e är att vi lämnar bort de gemensamma och åker ensamma så blir det lika för alla hans barn. Men jag vill inte lämna bort dem små en vecka eller två. Dessutom blir ju inte det rättvist att hålla på så i längden heller. Då får ju han stora dels åka på resor och göra andra roliga saker med sin pappa medan de mindre barnen får inte åka på någon resa och blir bortlämnade när pappa väl gör roliga saker :S
  • Anonym (jag)
    Anonym (Treatler) skrev 2013-07-18 13:37:36 följande:

Min mans id'e är att vi lämnar bort de gemensamma och åker ensamma så blir det lika för alla hans barn. Men jag vill inte lämna bort dem små en vecka eller två. Dessutom blir ju inte det rättvist att hålla på så i längden heller. Då får ju han stora dels åka på resor och göra andra roliga saker med sin pappa medan de mindre barnen får inte åka på någon resa och blir bortlämnade när pappa väl gör roliga saker :S

Ta med alla 4 pa semester i host. Jag skulle inte heller vilja aka utomlands med halva barnaskaran, kanns ganska sjalvklart faktiskt!
  • Anonym (olika?)
    Anonym (Treatler) skrev 2013-07-18 13:37:36 följande:

Du ser att dina barn blir bortlämnade och han kanske ser det som att de små har jättekul på äventyr hos mormor och morfar?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Treatler) skrev 2013-07-18 10:15:31 följande:
    Min man har två barn sedan tidigare som kommer vh, 10 och 14 år. Vi har två gemensamma, 1 och 3 år. Vi har lappat semestern i år då jag inte fick ledigt de veckor jag önskade på jobbet. Nu är min mans stora barn hemma hos oss i 2 v och eftersom jag jobbar får de nästan all hans tid och uppmärksamhet. De hittar på roliga saker och mina föräldrar har passat de små så han ensam kan göra saker med sina stora. Utöver detta har hans föräldrar hittat på roliga saker med de stora, de har inte träffat de små. När de stora barnen åker hem till sin mamma skall de till skara sommarland, på en veckas utlandssemester och campa med husvagn vid havet. Jag har sagt till min sambo att det blir en tuff sommar för oss utan att vi gör något roligt tillsammans. Har föreslagit en resa till hösten med vi som bor ihop, min man och våra två små. Men min man verkar inte vilka åka (tror inte han vill åka med oss om inte hans stora Sven åker med). Måste dem alltid vara med på allt vi gör? Kan man inte göra något roligt med dem små när hans barn inte är här (dvs majoriteten av tiden)? Han barn har ju exklusivt haft sin pappa och fått göra roliga saker med sin pappa utan de små och sedan även med sin mamma. Skall man behöva leva så när man har barn med en man som har barn sedan tidigare, att han bara kan göra roliga saker med sina och jag vill göra något roligt med mina/våra så får jag åka själv?
    Din man träffar sina barn otroligt sällan och visar tydligt att han inte vill utesluta dem om ni skall åka på semester.
    Ni har 27-28 dagar per månad med "egen tid" utan hans barn och du tycker att det är för lite?

Han är 4-barns far och naturligtvis vill han ha med sig alla sina barn när han gör något så speciellt som att åka utomlands. Det spelar väl ingen roll om barnen åkt tidigare med sin mamma. Din man vill ju också uppleva saker med sina barn, det måste du väl förstå!?

Hans förslag är annars att ni lämnar alla barn hemma och det är en rimlig kompromiss. Eller lämna 3-åringen hemma och ta med  med 1-åringen som kanske är lite för liten att lämnas bort en vecka.
    Eller lämna 3-åringen och ett av hans barn hemma och åk med 1--åringen och ett av hans barn?

Om inget av dessa förslag fungerar så undrar jag varför du prompt vill ha med dig båda dina barn men vill att han skall lämna två av sina hemma?

Du skriver att du vill åka med den familjen som "bor ihop" och det är större anledning att han då spenderar semestern med de barn som faktiskt inte får möjlighet att träffa sin pappa så mycket under året.

Så om era gemensamma barn är trygga med mormor och morfar så kanske du kan lämna dem där och att ni bara tar med er hans barn.
  • Anonym (Biobonus)

Förstår helt dina känslor ! Tyvärr är det så här på Fl att man som bonusmamma hela tiden ska tänka på att mannens barn fanns där först och att de alltid kommer och Ska vara viktigast! Ev gemensamma barn ska Alltid stå tillbaka för De har ju sin pappa på heltid! Eventuellt och jag säger eventuellt så kaaan man möjligen få lov att åka till lekland eller en sjö utan att kolla om man kan få med sig de äldre syskonen också men där går nog gränsen för många här på Fl. Men det är ju så att man måste kunna leva resterande del av året det är INTE de gemensamma barnens fel att deras äldre syskon inte bor med båda sina föräldrar på heltid och lika lite som de äldre barnen ska missa resor etc lika lite ska de " små" bli utan! Tyvärr så är det ofta så att av rädsla för att det ska bli orättvist mot de äldre barnen blir det istället orättvist mot de yngre barnen! Lever man i en " nyfamlj" måste man släppa på att det ska bli exakt rättvist i alla lägen, man måste kunna se på helheten vad ens barn får göra och se att ALLA ens barn får ungefär samma upplevelser sedan vilken förälder de får upplevelsen med är inte det viktiga! NATURLIGTVIS har man ett barn som åker utomlands varje år med den andra föräldern så MÅSTE det barnet få följa med på utlands resa med sin andra familj också MEN kanske inte varje gång utan det måste vara ok att ibland bara åka med de yngre barnet/ barnen. I TS fall så tycker jag att pappan prioriterar helt FEL ! JA de äldre barnen behöver/ vill ha tid med sin pappa och det hade i mina ögon varit helt ok att lämna bort de yngre syskonen en DEL av tiden så att pappan o barnen kunnat hitta på några aktiviteter som är anpassade för de äldre barnen o inte passar de yngre MEN resten av tiden borde tiden o energin lagts på aktiviteter som passade ALLA barnen o något som passade de små Pappan har INTE två barn han har FYRA och han måste del sin tid på alla med lite övervikt på de äldre när de är där såklart. Jag har i min bekantskapskrets en familj som har barn i två omgångar märk väl Helsyskon de har gjort så här med sina barn de senaste åren då familjen inte haft någon semester tillsammans mer än max en vecka pga fsk stängning visst de har ju sin pappa på heltid men ändå, Jag är själv bonusmamma till två tonåringar o vi har i alla år gjort något med alla barnen o något med bara de " små" ?( ofta då något som de stora gjorde när de var små") men vi anser det är viktigt att AlLA barn får göra roliga saker med sin pappa, problemet med svärföräldrar som bara "ser" de stora barnen har vi också o nu börjar våra "små" bli så stora att de märker av det, just nu är bonusarna hos farmor o farfar o blir " bortskämda" ( svärmors ord) o jag vet att de kommer komma hem o berätta om vad de gjort o vad de fått ( kläder," leksaker",speciell mat etc) o de små kommer fråga när DE får komma svärmors svar kommer bli Jamen det klart att ni ska få det, vi får ta o planera in det lite senare i sommar...... Resultatet kommer bli att sommaren går o det kommer aldrig att " passa" just när vi frågar tyvärr så är det så att de stora kommer först, sedan kommer alla kusinerna o sist ner i rangordningen vad det gäller tid,uppmärksamhet etc så kommer våra små. Jag kompenserar mina små med det af kan men jag kan aldrig ge dem samma relation till sin farmor o farfar som deras äldre syskon o kusiner har

• slutatsnusa

har man så stora barn i huset är det svårt om inte omöjligt att räkna med "vuxentid" oavsett bio- eller bonusbarn
    bara jävligt mycket mer irriterande när det är bonusar 

Svar på tråden Skall inte vi ha någon semester?