• Chinook

Matstrul med 7 månaders bebis

Undrar lite hur jag bäst ska gå tillväga med min 7 månader gamla dotters matvanor.

Hon är uppvuxen på ersättning, bröstmjölk första veckan. Slutade officiellt med ersättningen vid 6 månader, före det har hon ätit lite gröt och fruktpureer. 

Sedan 6 månader vägrar hon ta ersättningen, bara spottar och får i sig knappt 50ml/måltid. Då gick vi över på gröt och välling på heltid enligt ordination från bvc. Det största problemet är att hon vägrar mat i alla dess former.

Har provat:

* Plockmat i den mån jag vågar ge henne, Hon vägrar
    * Köpebarnmat, hon spottar och grimaserar
    * Mixad mat av den vi äter, fast utan salt men med andra kryddor, hon vägrar.
    * kall/varm mat
    * majskrokar

Det som går ner är:

* Välling, huvudsakliga födan på en dag.
    * Gröt 1 ggr/dag, mer än det går inte.
    * Några skedar banan.
    * Några skedar vaniljyoghurt.
    * Några skedar päronpure. 

Provar att ge ersättning och mat mellan varven, men hon tar inte i mot det.

Nämner även att hon är en bestämd dam, med mycket humör och kan redan sitta, krypa, resa sig upp mot något och stå utan stöd en liten stund. Har inte fått tänder ännu. Är väldigt klängig och vill inte leka själv utan vill bara bäras av mamma och pappa, annars gallskriker hon...

Ska jag bara avvakta och fortsätta att ge maten som förut? 

• Svar på tråden Matstrul med 7 månaders bebis
  • Natulcien

Menade verkligen BVC att ni skulle ersätta ersättningen med gröt och välling? Det är ju ett helt vansinnigt råd, och innebär alldeles för stort intag av spannmål (gluten) för en liten bebis!
    Ersättning är ju inte jämförbart med gröt och välling som mest är näringsberikad bukfylla. Max 3 mål av detta per dag rekommenderas ju. Det blir på tok för näringsfattigt med så mycket välling och gröt.

Jag skulle försöka återgå till ersättning i dina kläder. Kanske du kan blanda med lite välling till en början och sen mer och mer ersättning. Prova att ge ersättningen i annat än flaska, kanske? Pipmugg?
    När hon äter ersättning så får hon ju i sig det hon behöver, och ni behöver inte känna sådan stress med den fasta födan, utan kan ta det i hennes takt.

Annars är nog det bästa sättet att ge plockmat av det ni äter som hon får klämma, pilla och plocka med, och låta hennes egen nyfkenhet och aptit styra. Undvik alla former av trugande och tvång.

• Chinook

Jajamen det var det hon sa iallafall. Att vill hon inte ha ersättning, så skulle vi inte truga med henne. Det skulle gå precis lika bra med gröt och välling. Om detta inte stämmer kan jag inte svara på, då hon verkar må bra fysiskt och går upp fint i vikt och följer kurvan.

Men det kan ju vara värt att prova blanda ersättning i vällingen, så hon inte missar alla viktiga vitaminer..

Någon mer med förslag då jag blir tokig på detta :-/ 

• Jane88

Hej min dotter är nu lite över 7mån och äter mat som en häst! för några veckor sedan vägrade hon äta nån mat alls. Har helammat hela tiden, testade burkmat, lagade massa olika eget hon satt bara och ulkade, BVC skällde ut mig för jag fortfarande ammade och att min dotter inte bara åt mat på dagen, men vi tänkte det löser sig och en dag gjorde jag spagetti me köttfärssås och kryddade me örtsalt det sa dom att man fick och vips så åt hon mat och har gjort enda sen dess jag åt även själv samtidigt och det var

Väldigt roligt vilket jag inte alls tänkt på att göra innan.

Sen kan det vara så om man ger för mycket välling är dom mätta på det och blir inte intresserade av annat. Det hände en kompis dotter, det blev som en ond cirkel, så dom fick vägra ge henne välling ett tag och då började hon äta mat istället när hon tillslut blev såpass hungrig.

Hoppas det löser sig snart. Så länge hon är pigg och glad är det nog inget att oroa sig över.

Svar på tråden Matstrul med 7 månaders bebis