• sanla

    Ultraljud, spolning efter första utomkveds?

    Har precis gått igenom ett utomkvedshavandeskap. Behandlats med en spruta methratoxat och värdena går neråt, hoppfullt men får vänta in.

    Undrar nu om det är otur eller något större fel på mina äggledare eller om man bara ska köra på.

    Ni som gått igenom ett utomkvedshavandeskap har ni gjort ultraljud och spolning på äggledarna efter det? 

    Om man ser att det är stopp, är det ju bra att veta.
    Om det ser bra ut, är det ju inte heller några garantier att det kommer gå bra härnäst.
    Finns det risker med skiktröntgen, ultraljud (vad det nu är?) och spolning som skulle kunna förvärra ett tillstånd i en eller båda äggledare?
    Eller har det bara positiva effekter?

    Helt klart måste jag ju vänta ett par månader för inflammantionen ska lägga sig...

     

  • Svar på tråden Ultraljud, spolning efter första utomkveds?
  • pamilya

    Jag fick operera bort ena äggledaren på grund av utomkvedshavandeskap. Blev gravid igen 3 månader senare och det gick bra.

    Vet tyvärr inget om spolning o sånt

  • mariekarolina

    Jag hade ett utomkveds nu i juni, fick spruta och inom ca 3 veckor sjönk det från 4400 till 9,9. Min läkare tyckte inte att vi behövde vänta 3 månader, men det säger ju sig själv att man borde vänta ett litet tag iallafall då kroppen måste få hinna läka.

    Jag har inte funderat så mycket på spolning och sånt, men däremot är jag jätte orolig att det ska hända samma sak igen, så det kanske vore värt att kolla upp och man kan kolla hur det ser ut innan man försöker? Även om det inte har några garantier kanske man lugnar sig lite iallafall..

    Hur mår du förresten? Och har blödningen ökat efter du fick sprutan? 


    mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • sanla

    Vad bra att det gått ner så snabbt mariekarolina. Önskar dig allt gott inför framtiden.

    Nu är det lite drygt tre veckor sedan för min spruta. Gick ner från 8500 till 1300 förra måndagen förra veckan. Nya prov på måndag.

    Känner att jag börjar repa mig både fysiskt (haft lite ont) och psykiskt. Tror det är bra att vänta 3 månader i alla aspekter både läkning av inflammation och mentalt. 1 månad hit och dit är ju ändå inte så mycket i längden, tänker jag.

    Tror jag läste någonstans att spolning kunde innebära risk för infektion också, men vet ej säkert. Vi har tid hos gynekolog som ska bra på fertilitet om några veckor (innan med tanke på ev utredning). Tänkte rådfråga då. Så får se. Man undrar ju. Det här var ju min första graviditet men som hamnade fel. Man vill ju på sett och vis veta om det är är värt att försöka på egen hand som man ju vill helst av allt. Om man hade otur, eller om det är fel på en eller båda. Har inte någon. Av riskfaktorerna för utomkvedshavandeskap, dvs operation eller klamydia eller gonorré. Endometrios har jag också sett, men om jag inte haft problem med svåra menssmärtor, kan jag ha det då? Rökning, snusning har jag inte förstått om det är riskfaktor men där är jag inte heller kedjerökare/snusare. Sedan sa gynekologen på KK att det finns så många tysta infektioner man inte känner till, kanske fått något sådant. Han sa också att om man drabbats av utomkvedshavandeskap är det troligare på grund av tidigare infektion än av otur.

    Så sammantaget väntar jag och ser vad fertilitetsgynekologen rekommenderar i slutet av augusti. Iof kanske det är svårt ställningstagande vem man än frågar...

  • sanla

    Ang. Blödningar har de kommit och gått hela tiden, men inga menstruationsmängder... Inte så kul på sommaren direkt

  • mariekarolina
    sanla skrev 2013-08-01 13:18:34 följande:
    Vad bra att det gått ner så snabbt mariekarolina. Önskar dig allt gott inför framtiden.

    Nu är det lite drygt tre veckor sedan för min spruta. Gick ner från 8500 till 1300 förra måndagen förra veckan. Nya prov på måndag.

    Känner att jag börjar repa mig både fysiskt (haft lite ont) och psykiskt. Tror det är bra att vänta 3 månader i alla aspekter både läkning av inflammation och mentalt. 1 månad hit och dit är ju ändå inte så mycket i längden, tänker jag.

    Tror jag läste någonstans att spolning kunde innebära risk för infektion också, men vet ej säkert. Vi har tid hos gynekolog som ska bra på fertilitet om några veckor (innan med tanke på ev utredning). Tänkte rådfråga då. Så får se. Man undrar ju. Det här var ju min första graviditet men som hamnade fel. Man vill ju på sett och vis veta om det är är värt att försöka på egen hand som man ju vill helst av allt. Om man hade otur, eller om det är fel på en eller båda. Har inte någon. Av riskfaktorerna för utomkvedshavandeskap, dvs operation eller klamydia eller gonorré. Endometrios har jag också sett, men om jag inte haft problem med svåra menssmärtor, kan jag ha det då? Rökning, snusning har jag inte förstått om det är riskfaktor men där är jag inte heller kedjerökare/snusare. Sedan sa gynekologen på KK att det finns så många tysta infektioner man inte känner till, kanske fått något sådant. Han sa också att om man drabbats av utomkvedshavandeskap är det troligare på grund av tidigare infektion än av otur.

    Så sammantaget väntar jag och ser vad fertilitetsgynekologen rekommenderar i slutet av augusti. Iof kanske det är svårt ställningstagande vem man än frågar...
    Det verkar ju sjunka på jättebra för dig :) Skönt!
    För mig kom och gick blödningen också, blödde sammanlagt ca 5 - 6 veckor. Efter ca 2 veckor efter sprutan kom det dock som en jätte klump av vävnad(?), antar att det var "det" som kom ut för sedan efter försvann all "smärta" och jag mådde jättebra. Dock så fortsatte det blöda lite efteråt men minskade ganska rejält :) Som du säger, inte alls kul på sommaren dock! Jag blödde mitt under den varmaste perioden och nu är det inte väder här uppe längre för bad :/

    Ja de är svårt de där. Plus att ett tidigare utomkveds ökar också riskerna för ett till.. Jag födde min dotter med ett akutkejsarsnitt, sånt ökar också risken för utomkveds, så jag vet inte om det var pga det eller om jag vara haft ren otur, för någon annan riskfaktor har jag inte haft. Nu känns det dock som jag har dubblat riskerna för ett till utomkveds, så lite orolig är jag nog inför att bli gravid igen. Dock får man ju (eller BÖR rättare sagt) komma in tidigt på ett VUL för att se var graviditeten sitter nästa gång.

    Hoppas de går snabbt för dig nu att bli "frisk", och så håller jag mina tummar att ni klarar en vanlig graviditet på egen hand :)
    mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • sanla

    Tack gör orden
    Din andra äggledare kanske är jättefin och allt kanske går bra. Om man ser på statistiken så är det ju mycket högre sannolikhet att lyckas rätt än att det händer igen. Tidigt VUL är ju bra, det gör ju att det hela inte blir liks dramatiskt.

    Jag är 33 och min fästman med. Har inte kunnat börja tidigare av diverse skäl. Så lite stressad är man + att det här tog 7-8 försök. Ska nog börja tänka på Ivf kö ifall att och försöka tills dess....

    All lycka..

  • sh80

    Hej Sanla!

    Jag gick med här i forumet igår och la upp en tråd då jag misstänker att jag har utomkvedshavandeskap, men det har inte fastställts än. De hittar inget på vul, gjorde de det på dig?
    (Tråden heter "Lågt HCG, och inget syns på vul...)

    Känner igen mig i din beskrivning, jag är också 33 år (min sambo 40 år) och det här är vår första graviditet. Så det blev ju inte alls som man ville... och tyvärr finns en liten stressfaktor.  

    Hoppas du fortsätter uppdatera vad som händer!  

  • mariekarolina
    sh80 skrev 2013-08-02 08:43:45 följande:
    Hej Sanla!

    Jag gick med här i forumet igår och la upp en tråd då jag misstänker att jag har utomkvedshavandeskap, men det har inte fastställts än. De hittar inget på vul, gjorde de det på dig?
    (Tråden heter "Lågt HCG, och inget syns på vul...)

    Känner igen mig i din beskrivning, jag är också 33 år (min sambo 40 år) och det här är vår första graviditet. Så det blev ju inte alls som man ville... och tyvärr finns en liten stressfaktor.  

    Hoppas du fortsätter uppdatera vad som händer!  
    Hur lågt HCG har du? Vid 1500 ska man kunna se en graviditet genom VUL :)
    mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • sh80
    mariekarolina skrev 2013-08-02 09:11:28 följande:
    Hur lågt HCG har du? Vid 1500 ska man kunna se en graviditet genom VUL :)

    Igår hade jag ca 1800 i hcg värde.. och de såg inget på vul. Och eftersom jag inte har ont så tror de inte att det är utomkvedshavandeskap..
Svar på tråden Ultraljud, spolning efter första utomkveds?