• MammaTillCasper06

Bo i Sverige & jobba i Danmark..

Det är så att jag ska börja jobba i Köpenhamn från och med den 26.e Augusti men bor i Helsingborg.

Jag vill gärna ha så mycket information jag kan få av de/dig som har erfarenhet av detta tidigare, vad man behöver tänka på, vad är viktigt att fixa m.m.

Jag har CPRnummer samt konto på en dansk bank.

• Svar på tråden Bo i Sverige & jobba i Danmark..
  • MikNis

Har du jobbat i danmark tidigare eftersom du redan har cprnummer och bankkonto?

När du jobbar i danmark omfattas du av det danska socialförsäkringssystemet vilket innebär att du rätt till gratis läkar vård i danmark. 

Om det är så att du får svenska kollegor, då är det enklast att du talar med dem.

Och är du medlem i svensk a-kassa,  ska du avanmäla dig från den och anmäla dig till motsvarande dansk a-kassa.

• plausus
    Cpr och danskt bankkonto är en bra start.

Du behöver också byta till en dansk a-kassa när du jobbar i Danmark. De finns t.ex. på 
    ak-samvirke.dk/svenske-a-kasserdanske-a-kasser och vill du även ha en inkomstförsäkring är det bara via www.accept.se/danmark som man kan teckna om man pendlar över gränsen.

Det är lite av en djungel, men du hittar väldigt bra info på www.oresunddirekt.se/. Där finns mkt om skatt, utbildningar och olika bidragssytem.
Svar på tråden Bo i Sverige & jobba i Danmark..