• bobban

arv, vinstskatt och utköp av syskon

Vi har två syskon som ärvt en fastighet på omkring 5 milj kr. Föräldrarnas köpeskilling 1957 var 15 000 kr, det finns pantbrev på 150 000 kr och lån på ca 75 000 kr. Jag är intresserad av att lösa ut mitt syskon. Jag vill då sälja mitt eget hur, för ca 2-2.5 milj kr (som jag köpte för 750 000 år 1999 och jag har lån på 1,4 milj). Vad är rimligt att jag betalar min syster? Ärt det viktigt att jag köper innan bodelningen är klar? Vad händer med den ev vinstskatt jag får när jag säljer mitt hur - kan jag "föra över" den på mitt övertagande vid arvet? Hörde något om att köpeskillingen ska sänkas eftersom jag då själv får stå för ev vinstskatt vid försäljning - stämmer det? Jag har inte råd att skuldsätta mig mer, så frågan är om försäljningen av mitt hus räcker för att köpa ut mitt syskon. Sign: vill att det ska gå rätt till

• Svar på tråden arv, vinstskatt och utköp av syskon
  • Sandra1990a
    bobban skrev 2013-07-18 20:33:06 följande:
    Vi har två syskon som ärvt en fastighet på omkring 5 milj kr. Föräldrarnas köpeskilling 1957 var 15 000 kr, det finns pantbrev på 150 000 kr och lån på ca 75 000 kr. Jag är intresserad av att lösa ut mitt syskon. Jag vill då sälja mitt eget hur, för ca 2-2.5 milj kr (som jag köpte för 750 000 år 1999 och jag har lån på 1,4 milj). Vad är rimligt att jag betalar min syster? Ärt det viktigt att jag köper innan bodelningen är klar? Vad händer med den ev vinstskatt jag får när jag säljer mitt hur - kan jag "föra över" den på mitt övertagande vid arvet? Hörde något om att köpeskillingen ska sänkas eftersom jag då själv får stå för ev vinstskatt vid försäljning - stämmer det? Jag har inte råd att skuldsätta mig mer, så frågan är om försäljningen av mitt hus räcker för att köpa ut mitt syskon. Sign: vill att det ska gå rätt till
    Förlåt en nyfikenhets fråga men varför vill du köpa ut ditt syskon? :)
  • Sous

Det är väl bättre att du frågar en expert ex en jurist om du nu vill att det ska gå rätt till?

• Tirem
    Sandra1990a skrev 2013-07-19 02:36:01 följande:
    Förlåt en nyfikenhets fråga men varför vill du köpa ut ditt syskon? :)

Gissningsvis för att Ts vill bo i huset!

• Sandra1990a
    Tirem skrev 2013-07-19 09:26:50 följande:

Gissningsvis för att Ts vill bo i huset!
    Jo förstod det hehe men asså vart ska syster/bror bo sen? hehe kanske låter korkad men kan inte sånt där..
  • ardath bey

Du kan tillskiftas hela huset i arvsskiftet men får då kompensera ditt syskon med hens del av marknadsvärde minus latent skatt. Gå till en jurist som kan hjälpa dig att räkna hur det blir.

• Ramborg

När man värderar fastigheter i bodelning och arvskifte brukar man göra så här.

Först låter man värdera huset av en eller två mäklare som alla parter är överens om. Det räknas sedan som marknadsvärdet.

Sedan räknar man ut vad man skulle få för vinstskatt om man sålde huset för marknadsvärdet. Då behöver man tex ingångsvärdet och ev förbättringskostnader. Detta kallas latent skatteskuld. Den utlöses inte av ett familjerättsligt fång som arv eller bodelning, men den skall räknas med.

Husets värde i arvskiftet blir marknadsvärdet minus den latenta skatteskulden minus vad man skulle få betala en mäklare som sålde huset för marknadsvärdet.

Den arvinge som får huset tillskiftat sig får antingen mindre kontanter i arv, eller får lägga till kontanter för att få det att väga jämnt.

Hur denne arvinge löser finansieringsfrågan blir en fråga mellan denne och dess bank.

42.
Svar på tråden arv, vinstskatt och utköp av syskon