• Viktoria2012

    2a barnet via landstinget?

    Hej! Jag undrar om nån har information om att just få andra barnet subventionerat av landstinget? Vi är ett lesbiskt par som har fått barn efter mycket om och men utomlands via insemination. Nu ska vi flytta till Sverige och jag undrar om vi kunde få hjälp med IVF via landstinget för barn no 2. Min partner har ju aldrig fått barn, men eftersom vi är gifta så kanske det inte räknas som första barnet.... Så förvirrad över den hjälp man kan få, mailade en klinik i Sverige och fick ett syrligt och ganska homofobiskt svar att de inte kunde hjälpa två kvinnor.

    Helst skulle vi vilja att jag skulle bära min partners barn (FET med hennes ägg). Detta för att jag har dåliga ägg och hon har "dålig" livmoder (försökt med IVF två gånger, IUI två gånger utan resultat) Men det får man väl inte i Sverige, även om det alltså finns en medicinsk orsak.

    Nån som vet något om det här? Skrattande

  • Svar på tråden 2a barnet via landstinget?
  • minerva123

    Såvitt jag vet finns det inget landsting som finansierar syskonförsök utan man får stå för kostnaden själv. Kvinnokliniken i det landsting ni ska bo i borde kunna ge exakt besked. Men att en klinik inte skulle kunna hjälpa två kvinnor låter oerhört märkligt?!

  • Viktoria2012

    Hej, tack för svaren! Det var en klinik i Falun som svarade mig att de minsann inte kunde hjälpa två kvinnor i privat regi ens. Det var såklart ett felaktigt svar.

    Jag har förstått det här med syskon, men faktum är att varken jag eller min partner har fått ett barn via IVF eller insemination i Sverige, så vi har inte som man säger använt upp våra försök. Men jag har nu också hört att IVF med donatorsperma inte ingår i vårdgarantin! Eftersom vi bor i Sthlm och min partner just fyllt 39 så kommer det väl inte hinnas med då. Oj vad krångligt det här är! Väldigt tacksam att  vi iallafall fick ett barn, men min partner är ledsen såklart (och jag med)

  • isadora81

    Ni kommer definitivt inte att få göra FET med hennes ägg i dig eftersom det du räknas som att du är surrogatmamma och det är inte tillåtet i Sverige.


     


    Angående syskonförsök så vet jag inte vad som gäller två tjejer. Om man är ett heterosexuellt par som är gifta så får man ingen hjälp om man redan har ett barn. Och det spelar ju ingen roll om det barnet kom på annat sätt än via ivf så att man som du säger inte har använt sina försök. Man får ändå inget försök eftersom man redan har ett barn. Så det argumentet kommer inte gälla för er heller. Det enda jag kan tänka mig som kryphål är att ni kan få hjälp med ett till barn för att din partner ska få vara gravid ifall du var gravid förra gången. Men det låtere inte troligt. Jag skulle tro att ni får betala själva.

  • minerva123
    Viktoria2012 skrev 2013-07-19 08:02:23 följande:
    Hej, tack för svaren! Det var en klinik i Falun som svarade mig att de minsann inte kunde hjälpa två kvinnor i privat regi ens. Det var såklart ett felaktigt svar.

    Jag har förstått det här med syskon, men faktum är att varken jag eller min partner har fått ett barn via IVF eller insemination i Sverige, så vi har inte som man säger använt upp våra försök. Men jag har nu också hört att IVF med donatorsperma inte ingår i vårdgarantin! Eftersom vi bor i Sthlm och min partner just fyllt 39 så kommer det väl inte hinnas med då. Oj vad krångligt det här är! Väldigt tacksam att  vi iallafall fick ett barn, men min partner är ledsen såklart (och jag med)

    Ja, det är så sorgligt att kanske inte kunna få de barn man vill ha... Har man ett gemensamt barn (oavsett hur det blivit till) så har man så att säga bränt inne sina gratisförsök. Men eftersom ni bor i Stockholm tycker jag du ska ringa Fertilitetsenheten på Huddinge sjukhus, det är ju en stor landstingsfinansierad klinik som borde kunna svara på alla frågor. Det är ju en snårskog med alla regler! Hur är det med Danmark? Har de andra regler där månne? Hoppas du kan få svar av någon här på forumet som har varit i samma sits som ni!
  • Lady Namárië

    Eftersom ni är gifta borde barnet räknas som ert gemensamma även i det här sammanhanget och då blir det nog samma sak för er som för heterosexuella par som  tex drabbats av sekundär barnlöshet (dvs. att man fått ett barn på naturlig väg men behöver hjälp med att få till ett syskon).

    Hoppas ni får ert efterlängtade syskon i framtiden!


    So say we all
Svar på tråden 2a barnet via landstinget?