Jag vill tacka alla för era svar. Det är en viss lättnad att veta att man inte är ensam om att ha ett barn med svårigheter. Det är fantastiskt att det finns ett forum där man kan träffa folk.
Just nu känns allt bättre, men det senaste dygnet har varit en känslomässig storm om man säger så,
Kakmonster skrev 2013-07-19 17:01:34 följande:
Vår pojk har utretts sedan han var 6 månader, då vi kom in till akuten med en pojk som inte ville äta alls. Fick sond och fick träffa neurolog på en gång då dom tyckte han var muskelsvag.
Efter många undersökningar, bl.a. Muskelbiopsi och mr av hjärnan så har vi fått veta att han har mindre vit hjärnsubstans ( myelin) som troligen är orsaken till att han är sen med att bl.a. gå och tala. Neurologen tror att han kommer att kunna alla saker men att han kommer att vara lite senare än alla barn.
Nu är han snart 2år och kan ej stå själv (utan att hålla i sig), ej gå själv eller prata. Han går flitigt bara han kan hålla i sig i nåt, han jollrar och låter mkt, men inga ord.
Han har svårt att äta mat med bitar, så vi matar honom med puréer.
Han kryper som en komet och klättrar upp på allt. Vet hur saker och ting funkar och söker ständigt våra reaktioner på alla hans hyss.
Intelligentmässigt så är han som vanligt. Han har en vilja av stål.
Vi undrar ständigt när han kommer att börja prata och gå. Hoppas att lite släpper nu när han börjar på dagis om en månad.
Vi går hos hab med sjukgymnastik och logoped för främst mat. Hjälper föga. Men vi kämpar på.
Om du skulle se honom skulle du aldrig tro att det var nåt "fel" på honom, men troligen gissa att han var ca 13-15 månader.
Hur gammal är er son? Och när började det utredas vad som var för "fel" med honom?
Kram.
Kakmonstret. Det låter som min son du beskriver.
Nu minns jag inte riktigt vad läkaren sa, men jag tror hon nämnde att det är ett hålrum på vänstra delen av hjärnan. Den grå substansen om jag inte har fel.
Nej det är samma med oss, man hade aldrig kunnat tro att Sebastian har någon skada, han är pigg och glad, har humor och glimten i ögat.
Busig var det ja!
Han är 19 månader och läkaren bedömer honom som en knapp 12 månaders.
Vi har fått remiss till Hab, men jag har även googlat och hittat någon amerikansk forskare/läkare, Doman, vars bok jag ska läsa och se om man kan hitta råd i hur man kan hjälpa Sebbe på bästa sätt hemma också,
Sebastian fick en kramp när han var 4 månader som aldrig blev utredd för att Östra slarva bort hans remiss. Han har alltid ätit dåligt, sen han föddes och gick inte upp i vikt (vägde 5,4 kilo när han föddes så han hade lite att ta av) Det gjorde hjärtutredningar och allt möjligt. Tillslut var han så svag, när han var 5-6 månader slutade han utvecklas helt och bara låg. Men ingen ansåg att det var något akut eftersom han var på glatt humör och babblade osv. Verkade må bra. Sen tillslut när han var 11 månader så fick vi svar att han var glutenintollerant. Då hade han inte ätit någonting på en månad. När jag började laga glutenfri kost till honom så åt han helt plötligt som en häst. Och var glad och pigg och han blev starkare.
Här upptäckte vi att han inte använde sin höger arm. Ny remiss skickades till neurologen, och återigen dröjde det (Vi fick hjälp hos sjukgymnast, som hjälpt oss oerhört). När vi började hos sjukgymnasten var Sebastian knappt ett år gammal och kunde nästan sitta själv, men efter några veckor med träning så kunde han sätta sej upp själv, han började stå på alla fyra och en krypa, och slutligen resa sej upp och nu går han utmed saker.
Han är 19 månader nu och har precis börjat säga Maaammmammaaaaammaaaaa vilket är en jättegrej för mej, eftersom han bara jollrat innan.
Vi fick MR och EKG samt LP nu för några veckor sen och svaret kom i torsdags. Vi hade ju aldrig förväntat oss ett sådant besked. Jag tycker att han är smart, han klurar ut grejer för sina hyss och han vet hur man charmar för att slippa skäll.
Den läkare vi pratade med sa att Sebastian troligtvis kommer kunna allting men mycket senare än andra barn och att han förmodligen kommer behöva en resurs resten av livet. Men det finns helt enkelt inga klara svar.
Kan du berätta för mej hur det har gått för er för övrigt? Era egna liv? Kan ni leva som innan, med att jobba och så vidare?