• Vännen

Vilken sida ska man gå på när de gäller gångvägar???

Ärligt talat, finns de ngn speciell sida?? jag vill gå på vänster sida, där går man ju på vägen..
    måånga jag möter går på höger, himla irriterande anser jag..
    Trodde att man cyklar, går på samma sida som på gatorna.
    vem har rätt/fel???

• Svar på tråden Vilken sida ska man gå på när de gäller gångvägar???
  • Jennie Brunflo

Jag går på höger.

På de gångvägar som har delat streck i mitten så ska man gå på höger sida.
    Likaså när man cyklar så ska man cykla på höger sida.

• Vännen

Gångvägar utan streck då?

• Jennie Brunflo

Ja....det är där jag tycker man går till höger....fast det inte är något streck.........alltså...alltid till höger oavsett om man kör bil, går eller cyklar...... (utom om man gårpå bilvägen)

• Lola Jämtland

Jag har iaf läst mig att man ska cykla på höger o gå på vänster...är jag fellärd då?

Man ska följa med strömmen när man färdas på ett fordon, cykel....o möta trafiken när man går, dvs på vänster sida eftersom bilarna kör på högra körbanan....

• Ankmor

Gå mot trafiken, cykla med trafiken. Alltså - gå=vänster cykla=höger.

ALLTID reflex!!!

• Vännen

Precis Lola, de är så jag tycker också. Hur ska man annars tex lära sina barn vilken sida av vägen de ska gå på om de är olika på gångbanor osv.. låter så ologiskt att byta sida.

• Laire

Man ska ju då alltid möta fordon, och har för mig att cykel klassas som fordon när man cyklar på den (därför har du inte företräde som cyklist vi övergångsställe om du inte kliver av cykeln eftersom du annars inte är gångtrafikant)

• biomedbonus

Yeeh äntligen fattar jag grejen
    Tack TS för frågan och tack tjeje för svaren

• Nettan73

Jag är ganska övertygad om att reglerna säger att man ska gå på höger sida på gångvägar. Det fick jag lära mig i skolan och tror inte att de ändrat på det.. Kan tyvärr inte hitta info nånstans.. men logiken ser ni ovan i Jennie Brunflos svar!

• Nettan73

Men, jag har nog fel.. Hittade följande på NTF:s hemsida..

I trafiklagstiftningen finns ingen bestämmelse om var man ska gå på en gång-, cykel- och mopedbana. Den enda reglering som finns i trafikförordningen är att gående som använder vägrenen eller körbanan om möjligt ska gå längst till vänster i färdriktningen. Det verkar därför rimligt att man går till vänster i färdriktningen på en gång-, cykel- och mopedbana (gemensam bana).

Svar på tråden Vilken sida ska man gå på när de gäller gångvägar???