• Mattenörd

9-månaders äter inte riktig mat än

Börjar kännas lite hopplöst det här med att introducera mat. Vår son är drygt 9 månader och är jättesvår att få i någon mat. Vi började lite smått med smakisar när han var 6 månader men han blev arg av skeden och hille inte smaka så vi backade ett par veckor innan vi försökte igen. Runt 7 månader började han acceptera gröt i små mängder och päronpure. Att introducera mer mat är jättesvårt.

Han äter några skedar gröt på morgonen. På dagen erbjuder vi mat. Ungefär en gång i veckan får vi i honom en halv burk (8-månaders hemlagad) mat. Resterande dagar tar han 2-3 skedar och är sen nöjd. På kvällen äter han oftast en hel portion gröt. Eftersom han äter så lite ammar han fortfarande rätt mycket. Ca 4 gånger på dagen och varannan till var tredje timme på natten (suck!). Men om två veckor börjar jag jobba igen och min nan ska vara hemma. Om jag ska vara borta 10 timmar om dagen måste han ju äta mer därimellan.

Känns jättenervöst och svårt. Han blir så rastlös när han ska äta. Tror han tycker det går för långsamt. han har alltid varit en snabbammare (om han är vaken) och är vsn vid att ha matning avklarad på 5-10 minuter. Hur får vi honom att äta mer vanlig mat?

• Svar på tråden 9-månaders äter inte riktig mat än
  • RöttÄrSött

För vår son släppte det då vi började äta tillsammans och han fick likadan mat som oss. Vi trugade inte utan åt och var goda föredömen varav han blev sugen att smaka. Åt vi något annat blev han jätteavis, det dög bara med exakt lika som våra tallrikar

• Mattenörd

Det blir samma sak då. Han smakar ett par skedar/bitar sen vill han inte ha mer. Han är inte jätteintresserad av vår mat. Han vill bara ner och leka så forthan stillat värsta hungern. I matstolen är enda stunden på dagen han över huvud taget sitter still...

• Lena

Prova med flaska, funkar det kan pappan ge ersättning.

• Mattenörd

I nuläget tar han inte flaska. Eller rättare sagt han tar den men tuggar bara. Men om han vägrar äta på dagen får det bli nödlösning. Han kanske tar den om jag inte är med och är ett alternativ. Kanske vi provar hans pipmugg (spillfri) för den går han med på att dricka vatten ur.

• Natulcien

Skippa skedmatandet, och låt honom äta själv! Det skapar intresse och nyfikenhet. Truga aldrig.

• RubyRed

Har inte pappan varit hemma själv med barnet en längre stund innan? Prova att gå iväg lagom tills han ska äta och var borta ett tag. Vänj honom på så sätt så det inte blir för stor omställning för honom när du väl börjar jobba. Är du ute och går kan du ju komma hem om det inte går. Jobbar du blir det desto svårare :)

• MissNora

Oroa dig inte. Min dotter var också väldigt sen och seg när det gällde mat. Inget dög, vi kämpade, lagade mat i olika konsistenser
    och upplägg.

Men när hon började förskolan vid 16 månader så lossnade det direkt. Hon såg hur och vad de andra åt och nu fungerar det perfekt.

Bvc sa till oss att så länge de har energi, går upp och växer så är det bara att kämpa på.

• Sous

Jag förstår att det känns jobbigt, men det här går inte att stressa fram. Min son har i princip inte ätit någon riktig mat innan nio månaders ålder. Har dock hela tiden låtit honom leka med bitar, smaka och spotta ut, leka själv med sked doppad i mat osv. Det vände på en vecka och han gick från ingen mat till tre mål om dagen. Det kommer när han är redo. Har vänner med betydligt större barn än nio månader som fortfarande mest ammas.

Försök med ersättning/pumpad mjölk i pipmuggen och låt pappan mata, stressa inte med att han ska äta mer mat för att du ska jobba.

• Mellanmjölkens land

Vår dotter gillade aldrig puréer. Ju mer bitar desto bättre åt hon. Vet att vi gav upp nån gång runt 8 mån och lät henne leva på broccoli, rån och amning i ca 1v för att slippa den ständiga kampen med matning. Upp till ca 1 år var vi glada om vi fick i henne 1/2 burk.

Jag började jobba deltid innan vi fått ordning på maten även om vi hade sån tur att pappan och dottern lätt kunde promenera över till mitt jobb för en slurk mjölk. Hon åt då mindre mat än vad din son gör. Vår lösning blev att jag pumpade ur mjölk och att vi gjorde "hemmagjord välling" genom att blanda grötpulver med bröstmjölk och ev lite vatten (gröten tjocknar inte om man blandar i bröstmjölk) och ge i kopp. Detta kompleterades med den lilla vanliga maten hon fick i sig och fri amning när jag var hemma. Nappflaska använde hon till vatten nån månad runt 1 år, spillfri pipmugg förstod hon sig aldrig på.

• LillGris
    Natulcien skrev 2013-07-19 13:29:19 följande:
    Skippa skedmatandet, och låt honom äta själv! Det skapar intresse och nyfikenhet. Truga aldrig.

Jättebra tips. Vår son gick från matvägrare till storätare när han fick börja pilla i sig maten själv. Nu är han desvärre matvägrare igen men det hör väl till åldern eller nåt :p
  • Humsebumsen

Bara en tanke: Du måste väl vänja av lite av ammandet om du skall börja jobba och vara borta så länge? Gå tio timmar utan att amma kan inte vara bra om du ammar så ofta som du gör nu. Tror det kan vara bra då att försöka med flaska och ersättning iaf även om du inte skrev ngt om det. Ersättningen har räddat mig ett antal gånger=)

• ElinLF

Hej! Hur har det gått för dig? Jag har en tjej på nio månader och det är samma här. Hon tar 2-3 skedar sen vägrar mer. Hon ammar istället, men som du skriver så börjar det bli ohållbart. Jag kan inte vara med henne 24h om dygnet. Hon tar inte ersättning och jag kan inte pumpa ut.. :( Hon tar dock välling okej så det är lättare för mig att "smita ut" på kvällarna. Jag börjar bli trött på matvägran då min son (nu 2,5år) har matvägrar i ett år, efter att ha varit riktigt glupsk innan. Min tjej äter gärna själv med händerna (plockmat) så det är inte smaken, -utan bara själva grejen tror jag. Hur gjorde ni som hade barn som gjorde samma sak? De får ju i sig tillräckligt...

Svar på tråden 9-månaders äter inte riktig mat än