• Holyrock

    vad menas egentligen med '' en helgfri lördag''?

    kan någon men lättare ord och formulering snälla beskriva det för mig? :P skall snart ha teoriprov och just den där frågan har jag svårt att få grepp om! Tacksam för svar

  • Svar på tråden vad menas egentligen med '' en helgfri lördag''?
  • Kjellgren

    Vanlig hederlig lördag, som nu på lördag som följs av en vanligt hederlig söndag.

    Tänk påsk; då är fredagen "röd" dvs helg och så även söndagen (påskdagen) och lördagen är påskafton. Visserligen inte en röd dag men en helgdag.

  • myskatt

    Att det inte är en röd dag. Tex midsommardagen som alltid är röd eller att nyårsdagen eller 6e juni infaller en lördag.

    Då gäller regler som för söndagar.

  • myskatt

    Att det inte är en röd dag. Tex midsommardagen som alltid är röd eller att nyårsdagen eller 6e juni infaller en lördag.

    Då gäller regler som för söndagar.

  • Holyrock
    Kjellgren skrev 2013-07-19 13:35:55 följande:
    Vanlig hederlig lördag, som nu på lördag som följs av en vanligt hederlig söndag.

    Tänk påsk; då är fredagen "röd" dvs helg och så även söndagen (påskdagen) och lördagen är påskafton. Visserligen inte en röd dag men en helgdag.
    för frågan var nämnligen: Du parkerar din bil en helgfri lördag kl 14.00. När måste du senast flytta den? 
     
    1. Lördag kl 16.00 
    2. Söndag kl 11.00 
    2. Måndag kl 9.00 
    4. Måndag kl 11.00 

    rätt svar: måndag kl 11.00  
    räknas alltså lördagen som en måndag då? :S det är 2 timmars fri parkering. 
    för om jag parkerar den där kl 14 på en lördag, så står den ju mer än ett dygn om ja hämtar den kl 11 pöå måndagen? jag är nog helt ute och cyklar!! behöver en special pedagog haha
     
  • EnAnonumius
    Holyrock skrev 2013-07-19 13:29:55 följande:
    kan någon men lättare ord och formulering snälla beskriva det för mig? :P skall snart ha teoriprov och just den där frågan har jag svårt att få grepp om! Tacksam för svar
    Nu har vi det så dumt i svenska språket att "helg" har blivit synonym med både lördag och söndag.

    Tar man engelskans "weekend" så blir det ju "veckenda". Det är ju mer tydligt och säger att det handlar om veckans sista två dagar än Svenskans "helg" som kan förväxlas med "helgdag".

    Nu har ju 6/6 blivit Sveriges Nationaldag och så har vi 1/5 med. Dessa två dagar är som de flesta vet helgdagar. Och det är ju två dagar som kan infalla lite när som på åren.

    Så för exempelvis om 6/6 infaller på en tisdag så blir tisdagen en helgdag. D.v.s en röd dag i almanackan och då brukar butiker som har stängt på söndagar också stänga under den dagen. Kommunaltrafik går efter "söndagstrafik".  Och butikerna som har öppet på söndagar har samma tider som på söndagar den dagen.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Demmpa

    Till Holyrock, det måste vara en bild på P-skylten med en tilläggstavla som frågan gäller, utan att veta vad tilläggstavlan säger kan vi inte svara på frågan. Tilläggstavlan säger antagligen följande: "2 timmar, 9-XX" med vit text på blå botten, om klockslaget är inom parantes gäller det klockslaget helgfri lördag, om klockslaget är i röd text gäller det helgdagar och söndagar.

  • Purpurbräcka
    Holyrock skrev 2013-07-19 13:41:57 följande:
    för frågan var nämnligen: Du parkerar din bil en helgfri lördag kl 14.00. När måste du senast flytta den? 
     
    1. Lördag kl 16.00 
    2. Söndag kl 11.00 
    2. Måndag kl 9.00 
    4. Måndag kl 11.00 
    rätt svar: måndag kl 11.00  
    räknas alltså lördagen som en måndag då? :S det är 2 timmars fri parkering. 
    för om jag parkerar den där kl 14 på en lördag, så står den ju mer än ett dygn om ja hämtar den kl 11 pöå måndagen? jag är nog helt ute och cyklar!! behöver en special pedagog haha
     
    Det är inte så att det är två timmars parkering vissa tider och fri parkering övriga tider?
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
Svar på tråden vad menas egentligen med '' en helgfri lördag''?