• Oktoberr

Harplingegränd Östberga??

Hallo!

Jag och Sambon ska iväg och kika på en lägenhet på Harplingegränd i Östberga. Sjukt lite pengar för en fräsch lägenhet nära stan.  Solig
    Jag har ingen aning om hur området är så tänkte kolla om det finns någon här som har koll?

Det skulle vara suuuuperschysst om någon här kunde berätta om era erfarenheter om området! Glad

• Svar på tråden Harplingegränd Östberga??
  • Oktoberr
    Dina08 skrev 2013-07-19 20:11:17 följande:
    Håller med!
    Håller med vadå? Glad
  • mimbo

Jag har bott i Östberga i 15 år. Det är ett område som ligger bra till, nära stan hyfsade kommunikationer. Området har varit ett miljonprogramområde men ombildades till borätter under senare år. Detta har nog gett Östberga ett lyft men det är fortfarande inte så hög status på stället. Vi trivdes bra faktiskt men när vi fick barn som började närma sig skolåldern var det dags för oss att flytta. Skolan är inget bra och består av 95% invandrare, vilket tyvärr drar ned skolresultaten. Området anses stökigt men är nog inte värre än andra förorter. Utan barn skulle jag inte tveka att flytta dit men har ni/planerar ni familj inom kort så skulle jag inte det. Hoppas jag varit till hjälp och fråga om du undrar något, jag kan området rätt väl!

• Dina08

Håller med om att det är fina lägenheter för humana priser där. Men nu har vi en del av förklaringen, har hört en del prat i den riktningen (stökigt etc). Jag tror inte att alla lägenheter är ombildade, eller? Dock tror jag att det området, med bättre kommunikationer, skulle bli bättre i framtiden, för det ligger verkligen vackert.

• Oktoberr

Tack för svar! Ingen bebis på ett tag så tror att det skulle passa oss ganska bra tillsvidare vi har dock två katter som vi gärna skulle vilja ha ute (lägenheten är med uteplats) tror ni att detta skulle vara ett problem? Ingen skulle dumma sig mot dom t.ex ?

• mimbo
    Oktoberr skrev 2013-07-19 23:55:51 följande:
    Tack för svar! Ingen bebis på ett tag så tror att det skulle passa oss ganska bra tillsvidare vi har dock två katter som vi gärna skulle vilja ha ute (lägenheten är med uteplats) tror ni att detta skulle vara ett problem? Ingen skulle dumma sig mot dom t.ex ?
    Det är mycket katter i området, vi hade själva utekatter när vi bodde där. Ingen var dum men man har ju alltid koll ändå. Man kan ju aldrig veta liksom. 
    Dina08 skrev 2013-07-19 23:30:54 följande:
    Håller med om att det är fina lägenheter för humana priser där. Men nu har vi en del av förklaringen, har hört en del prat i den riktningen (stökigt etc). Jag tror inte att alla lägenheter är ombildade, eller? Dock tror jag att det området, med bättre kommunikationer, skulle bli bättre i framtiden, för det ligger verkligen vackert.

Nej, alla lägenheter är inte ombildade men majoriteten.
    Det är relativt bra kommunikationer ändå, buss till Gullmars och Lijleholmen i området.  Nära till tvärbanan. Med bussen till liljeholmen och sen t-bana är du i stan på 20 minuter! Det kostar inte heller så mycket att åka taxi hem sen på kvällen.
  • Oktoberr

Åh skönt att höra tack igen för alla svar, det har verkligen hjälpt oss!

• Jusifin

Vi ska oxå kolla på denna visning men planerar barn, hur är dagis i området? Hur stökigt är det? Vågar man sova men fönstret på glänt på NB? :)

• mimbo
    Jusifin skrev 2013-07-22 10:30:59 följande:
    Vi ska oxå kolla på denna visning men planerar barn, hur är dagis i området? Hur stökigt är det? Vågar man sova men fönstret på glänt på NB? :)

Hehe ja du vågar sova med fönstret på glänt! Vi bodde på nedre botten och jag sov med olåst ytterdörr jämt! Även när jag var själv. Låste inte när jag gick och handlade heller.
    Förskolorna i området är npg ok. Mycket invandrare. Strax utanför finns två superbra förskolor, Sylvester och Äppelängen. Kan VARMT rekomenderas! De tillhör Älvsjö men ligger precis brevid Östberga. Sylvester ligger vid vc och bvc.
    Det är inte jättestökigt. Inget man störs av som "vanlig" svensson liksom.
Svar på tråden Harplingegränd Östberga??