• Ganyca

svullen mage! (bilder) inte gravid

Vad falls?! Min mage är svullen till och från, mer till än från faktiskt, typ jämt men mer eller mindre, och jag börjar bli lite trött på det nu.

Någon som har någon idé? Jag är 100% INTE gravid, även om det då verkligen ser ut så (suck).

Har inga direkt andra symptom vad jag kan tänka på nu. Skulle väl vara att jag är hård i magen ibland.     

Gluten, laktos, IBS-mage (vad kan man mer få för symptom av dessa?)? Finns det något annat det kan vara (något allvarligt :S)? Den är så sjukt svullen! Eller är jag bara fet? Väger 65 kg till 177 cm och tycker jag är helt normal/smal på resten av kroppen. Fett borde väl korva sig mer på magen?  

• Svar på tråden svullen mage! (bilder) inte gravid
  • 1978

Om magen är hård och det kommer till och från så är det ju spänd mage, inte fett. Stressar du? Hänger det ihop med menscykeln? Äter du fort ibland och tuggar lite dåligt? Äter du mycket kål, bönor, mycket fiberrika grönsaker som kan göra magen lite gasig? Motionerar du regelbundet?

• stockholm87

Det kan bero på olika saker. Min mage blir mindre uppblåst/spänd om jag låter bli kolhydrater, i synnerlighet gluten. Det är svårsmält och jäser i magen. Tråkigt utan mackor men så värt att hoppa dom. Prova utan ett par dagar... Uteslut en sak i taget så kommer du hitta din grej.

• Ganyca
    1978 skrev 2013-07-19 19:40:10 följande:
    Om magen är hård och det kommer till och från så är det ju spänd mage, inte fett. Stressar du? Hänger det ihop med menscykeln? Äter du fort ibland och tuggar lite dåligt? Äter du mycket kål, bönor, mycket fiberrika grönsaker som kan göra magen lite gasig? Motionerar du regelbundet?

Det hänger inte ihop med menscykeln. Har nog någon slags inre stress, vilket ibland kan yttra sig utåt. Äter fort och tuggar dåligt händer ibland - när redan nämnda yttre stress visar sig. Inte mycket kål och bönor osv. Mycket lök iof, älskar lök! Motionerar och gymmar i perioder och märker ju att jag kanske inte blir hård i magen fullt lika ofta då iaf. Kan inte påstå att jag äter speciellt regelbundet, det kanske gör sitt till. Men kan det jag skrev nu göra magen SÅ j-kla svullen som den är nu? =S Och när den är svullen mest hela tiden tycker jag, men som sagt mer eller mindre.
  • Ganyca
    stockholm87 skrev 2013-07-19 20:08:15 följande:
    Det kan bero på olika saker. Min mage blir mindre uppblåst/spänd om jag låter bli kolhydrater, i synnerlighet gluten. Det är svårsmält och jäser i magen. Tråkigt utan mackor men så värt att hoppa dom. Prova utan ett par dagar... Uteslut en sak i taget så kommer du hitta din grej.
    Ja, jag kanske får testa lite olika koster. Känns jobbigt bara ;) Men helt klart värt det om jag märker någon större skillnad.
  • Loriyana

Jag har alltid haft uppblåst och svullen mage. Visade sig att jag har Crohns.

• Lemonmoon

Kan rekommendera dida!! De finns i hälsokost affärer o de funkade på mig iaf!! Lycka till!

• Ganyca
    Loriyana skrev 2013-07-19 20:38:22 följande:
    Jag har alltid haft uppblåst och svullen mage. Visade sig att jag har Crohns.
    Hade du bara uppblåst mage eller andra symptom också?
    Vanliga besvär

De besvär som man får av sjukdomen varierar mycket beroende på vilken del och hur stor del av tarmen som är inflammerad. De vanligaste besvären är

ont i magen diarréblod i avföringen att man går ner i vikt att man är trött och känner sig sjuk att man har bölder och fistlar kring ändtarmsöppningen.

http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Crohns-sjukdom/

• Ganyca
    Lemonmoon skrev 2013-07-19 20:42:25 följande:
    Kan rekommendera dida!! De finns i hälsokost affärer o de funkade på mig iaf!! Lycka till!

Tack! Glad
  • 1978

Ett bra första steg är nog att försöka äta regelbundet, som du själv har tagit upp. Min sambo hade ganska mkt problem med hård och svullen mage, inland magknip, innan vi flyttade ihop. Då började han äta mer regelbundet och besvären blev mycket bättre, dock inte helt bra. Han äter nu Forlax för att hålla ordning på magen. Men huvudvärken han ofta led av tidigare försvann helt.

Svar på tråden svullen mage! (bilder) inte gravid