• MeAndBaby

Behövs syskonvagn till 2,5-åring & nyfödd?

Har ni syskonvagn ni som har ca 2,5 år mellan barnen? I mitt fall känns det befogat på långpromenad med hunden samt hämtning/lämning på dagis där man korsar en ganska stor väg, åker både buss och t-bana. Å andra sidan finns ju ståbräda, men frågan är om en 2,5-åring orkar stå och gå på en 2-timmarsutflykt...

• Svar på tråden Behövs syskonvagn till 2,5-åring & nyfödd?
  • Mellanmjölkens land

Vi kommer skippa syskonvagn till en början och köra på sjal till bebisen istället. Våra förutsättningar är lite annorlunda men dottern bars helt i sjal de första 6 månaderna. Nu kommer vi ha en mjuklift så att om jag ut utan dottern så behöver jag bara vända vagnen och stoppa i mjukliften men antagligen blir det i stort sett bara sjal. Vi har en Emmaljunga City Cross så det är inte direkt komplicerat att vända vagnen (eller så kan dottern sitta bakåtvänd alt sitta på knä och titta framåt).

Dottern fyller 3 i april, ungefär samtidigt som bebisen blir 6 mån, och nån gång i den vevan får vi väl fundera på om vi ska skaffa ståbräda eller ej.

• Paincake

Mitt tips är att köpa en billig begagnad för att se om behovet finns. Vi hade två år och åtta månader mellan barnen och vi insåg efter ett tag att vi inte behövde den. Då var det skönt att bara lagt ut 1500 kr - som vi dessutom fick tillbaka när vi sålde.

Upptäcker ni sen att ni använder den flitigt kan ni ju uppgradera istället. 

• NollÅtta

Vi kommer ha precis 3 år emellan våra och vi kommer inte ha syskonvagn utan ståbräda istället.

• EJai

Vi hade 2 år å 7 månader. Hon fick en bror i maj så hon fick snällt gå. Kan i efterhand rekommendera stå bräda.

• kgv

Vi kommer ha 2 år och 2 månader och vi kommer nog satsa på en begagnad city select. 

• Jjj01

Vi har 2 år mellan och vi har syskonvagn;) har hund å lpngrundor är till vardagen;) så vi sa att det blir ett måste. Köpte begagnad men en ny Liggdel har använts flitigt nu i ett år.. Så det har även blivit en sulky nu för 2 barn guld värt när man går långt;););)

• Lindsey Egot NO1

Nu har inte vår minsta något yngre syskon och det syskonet som kom innan honom är 7 år äldre men vi köpte en karbinhake i en barnvagnsaffär med sådant som sitter runt barnvagnshantag runt så det inte bara är metall. Dessa har man till att hänga kassar tex och den vi har är ca 12x6 cm men den har vi som handtag på sidan av vagnen så vill han gå så måste han hålla i den och han är jätte duktig med det. Tror även att det har med att de har en tygorm med handtag på dagis som de använder under promenaderna. Samma sak när vi går ur bilen. Alltid en hand på bilen tills en vuxen kommer och tar en i handen. Funkar kanon.

Svar på tråden Behövs syskonvagn till 2,5-åring & nyfödd?