• Anonym (:()

blodtryck på 125/90

För ett år sen var jag till läkaren pga min höga puls + extraslag. Hon tog blodtrycket och det var då 125/90 och hon sa att det var normalt, att anledningen till mina höga puls (84 slag i min vid vila) berodde på oro. Jag är 27 år och min pappa har väldigt högt blogtryck, så högt att han dagligen medicineras, och han sa att mitt ena värde var högt och att det var dumt att läkaren sa att det var normalt för det var det - enligt honom - inte. Jag blev rädd, men försökte tänka att läkaren vet bäst.

Igår tog jag blodtrycket igen, fast hemma hos en kompis som går undersköterska, och då var det 125/93 och mätaren signalerade hypertoni (eller liknande) och jag var tvyngen att gå hem för jag bara gråter nu av ångest. Är nåt fel på mitt hjärta/blodtryck? 

Jag går hos psykolog på VC för sjukdomsrädsla, så jag får inte besöka vårdcentralen pga oro för hälsan förrän mina besök hos. psykologen är avklarade. Men nu är jag väldigt rädd att mitt blodtryck indikerar fara! Håller på att gå under av ångest. Finns det nån som kan nåt om blodtryck som kan förklara för mig vad mitt tryck säger? Ökar det risken för blodpropp, stroke,infarkt? 

• Svar på tråden blodtryck på 125/90

Jar haft tryckkänsla i halsen/huvudet till och från, som om nån tog stryptag på mig. Och jag har ofta ont i kroppen,  Tex ryggen/mellan revbenen/i magen. Och har haft små små små små blåmärken på benet samtidigt som det gjort ont innuti benet. Bara det har gjort mig rädd, men nu när blodtrycket var 125/93 spårar min ångest ur! Jag är skrattretande nog övertygad om att jag kommer dö... 

• EJL

Jag skulle lyssna på en läkare som har pluggat i många år samt tagit många blidtryck och puls.

Har fått liknande resultat när jag tagit puls och blodtryck på patienter med psykiska besvär, men det är inget som varken ger "poäng" (får man poäng

• Anonym (ernie & bert)
    Anonym (:() skrev 2013-07-20 02:47:33 följande:
    Jar haft tryckkänsla i halsen/huvudet till och från, som om nån tog stryptag på mig. Och jag har ofta ont i kroppen,  Tex ryggen/mellan revbenen/i magen. Och har haft små små små små blåmärken på benet samtidigt som det gjort ont innuti benet. Bara det har gjort mig rädd, men nu när blodtrycket var 125/93 spårar min ångest ur! Jag är skrattretande nog övertygad om att jag kommer dö... 

ja, du har rätt - du kommer att dö, en dag, precis som vi alla kommer att göra. men du är ung och har troligtvis många år kvar till den dagen...

jag skulle tro att dina symtom beror på ångest, det låter mest troligt och går man runt och är orolig så höjer det blodtrycket. sen kan man inte bara efter ett blodtryck säga att du lider av hypertoni. för att ställa den diagnosen behöver man göra flera kontroller, och blodtrycket ska tas korrekt. 

blodtryck mäts korrekt när man vilat minst 20 min, ska mätas i hö arm (flera ggr i rad), och armen ska ligga i hjärthöjd. 
  • Knappamamma

Det ultimata värdet brukar sägas vara 120/80. Men alla värden som är något högre el lägre är därmed inte per automatik dåliga/farliga. Läkarna har koll och du bör lyssna mer på dem än din far i dessa frågor.

• EllisBell

Ett undertryck på 90 är på gränsen till för högt ja. Inte så bra. Det ska normalt vara lägre än så. Jag tycker att du ska boka tid hos VC så de får följa upp och ta blodtrycket (vilande) på dig upprepade gånger och med utgångspunkt från det se om du behöver behandling. Högt blodtryck i sig är inte farligt. Men det är inte bra för kroppen att gå med det länge då det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Men ta det lugnt. Om du har behov av medicin finns det jättebra såna idag.

• Snuskpelle

Heh, sist jag var hos läkaren så hade jag 185/110 .. Då är det dags att bli rädd. 

• Anonym (blodtryck)

jag har högt blodtryck i släkten och även själv ca 170/93 ca, har ätit medicin mot det, men bara vid 175/113 och nu är det ganska stabilt på strax under 90 i undertryck, men jag vet att det kan ökas om man är stressad och har ångest över det!!
    en i släkten som går ständigt och kollar blodtryck hos läkare får de ta trycket direkt när hon kommer dit för då är det lägre än när hon vilat 20min just bara för att hon sitter och oroar sig för att det ska vara högt ;)

Tack söta ni för alla svar <3

Det som gör mig orolig var siffran 90, att det är högt, och att jag hade det sist jag kollade också - vilket ju är över  ett år sen!!! Har jag gått med högt undertryck så länge :( Kan inte vara bra.. :( Kanske därför jag har så enormt hårda hjärtslag?

Och sen oroar jag mig  för hur farligt det är att ha högt undertryck eftersom jag inte får söka vård på vårdcentralen under behandlingen med min psykolog, och hon är på semester nu tills i augusti...

Eftersom jag går hos psykolog pga. sjukdomsrädsla så mår jag ju ofta dåligt och varje dag känner jag nåt som skrämmer mig. Precis innan "provtagningen" igår hade vi ätit middag och jag kände mig snurrig, så jag blev tokrädd att jag hade blivit akut allergisk mot maten, så jag gick iväg och kände mig väldigt ledsen och orolig (yes, jag är ett psykfall deluxe) och då ville min kompis som utbildar sig till undersköterska ta blodtrycket, så det kanske var fel tidpunkt att ta det på? 

Svar på tråden blodtryck på 125/90