blodtryck på 125/90
För ett år sen var jag till läkaren pga min höga puls + extraslag. Hon tog blodtrycket och det var då 125/90 och hon sa att det var normalt, att anledningen till mina höga puls (84 slag i min vid vila) berodde på oro. Jag är 27 år och min pappa har väldigt högt blogtryck, så högt att han dagligen medicineras, och han sa att mitt ena värde var högt och att det var dumt att läkaren sa att det var normalt för det var det - enligt honom - inte. Jag blev rädd, men försökte tänka att läkaren vet bäst.
Igår tog jag blodtrycket igen, fast hemma hos en kompis som går undersköterska, och då var det 125/93 och mätaren signalerade hypertoni (eller liknande) och jag var tvyngen att gå hem för jag bara gråter nu av ångest. Är nåt fel på mitt hjärta/blodtryck?
Jag går hos psykolog på VC för sjukdomsrädsla, så jag får inte besöka vårdcentralen pga oro för hälsan förrän mina besök hos. psykologen är avklarade. Men nu är jag väldigt rädd att mitt blodtryck indikerar fara! Håller på att gå under av ångest. Finns det nån som kan nåt om blodtryck som kan förklara för mig vad mitt tryck säger? Ökar det risken för blodpropp, stroke,infarkt?