• Anonym (Uvi)

Vågar inte ta antibiotikan! Ev. Graviditet

Jag har fått uvi och fick antibiotika på recept. När jag hämtade ut den på Apoteket fick ag en annan sort. Jag fick utskrivet selexid av läkaren men fick penomax av Apoteket. Nu läste jag på FASS och på selexid stod det att det gick att äta selexid om an är tidigt gravid eller planerar barn, medan på penomax stod det att man skulle rådfråga läkare vi graviditet, men att den fungerade vid graviditet. Alltså, den som läkaren skrev ut skulle ju passa mycket bättre. Jag vet ju inte om jag är gravid, men har fått antydan på positivt test, och är livrädd att antibiotikan ska stöta bort ett ev. Befruktat ägg.. Någon mer kunskap/ erfarenhet?

• Svar på tråden Vågar inte ta antibiotikan! Ev. Graviditet
  • 2013

Det verksamma ämnet är samma i Penomax som i Selexid och det är helt okej att ta Penomax under graviditeten.

• listo

Båda innehåller ju exakt samma verksamma substans (pivmecillinam), apoteket byter ut till det varumärke de har hemma. Du har alltså fått precis den antibiotika som läkaren skrev ut, men under ett annat varumärke. Käka på så att du blir frisk, obehandlad uvi kan ju bli elak om man har otur.

• Anonym (Uvi)

Jo det var samma verksamma ämne, men själva tabletten innehåller lite olika ämnen.. Men kanske bara är den verksamma som spelar in?

• listo

Det som står i FASS när det gäller biverkningar, risker och sånt, gäller alltid den verksamma substansen.

• Anonym (Uvi)
    listo skrev 2013-07-20 15:46:36 följande:
    Det som står i FASS när det gäller biverkningar, risker och sånt, gäller alltid den verksamma substansen.

Okej, då kör jag då! Så helvetet försvinner, tack!
  • Maddelicious

Ingen fara! Exakt samma sak hände mig. Fick Selexid på recept men Penomax utskrivet. Detta var i och för sig några veckor innan BF bara men ändå helt ok under graviditet

• Eerie

de får bara ge dig en annan medicin om det är samma verksamma substans, alltså samma medicin men med annat namn, att det står rådfråga med läkare lär vara för att den du fått ut är nyare.

jag tror inte det är någon fara en är du orolig så kontakta din läkare och fråga

• Anonym (janusinfo)

Kolla på janusinfo istället för fass :)

• Polly74

Jag fick problem med värkar/risk för för tidig förlossning under graviditeten och fick då höra att det kunde bero på en uvi jag inte märkt så mycket av, så jag tror det är farligare att inte ta antibiotikan än att göra det. Och heder åt Listo m.fl. som kan ge fakta om denna medicin!

• LinnVirvelvind

Ett tips är att dricka tranbärsjuice, fungerar utmärkt mot uvi, för mig försvinner den på 1 dygn. Varför fick du antibiotika? Har infektionen spridit sig eller?

• Chianti
    LinnVirvelvind skrev 2013-07-20 20:54:34 följande:
    Ett tips är att dricka tranbärsjuice, fungerar utmärkt mot uvi, för mig försvinner den på 1 dygn. Varför fick du antibiotika? Har infektionen spridit sig eller?
    Antagligen för att hindra att den sprider sig, obehandlad UVI kan ge livmoderinflammation.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Ninaa84

Penomax och Selexid är samma preparat, bara annat namn. Dvs det är samma verksamma stubstans. Att du fick Penomax av apoteket är för att det är billigare. Och har läkaren skrivit ut det så ska du ta det. Vet läkaren att du är gravid?

• Anonym (Uvi)
    LinnVirvelvind skrev 2013-07-20 20:54:34 följande:

Jag brukar också dricka det när jag får känningar, även denna gång i en veckas tid, men gick inte över, så fick antibiotika.
  • Anonym (Uvi)
    Ninaa84 skrev 2013-07-20 23:35:22 följande:
    Penomax och Selexid är samma preparat, bara annat namn. Dvs det är samma verksamma stubstans. Att du fick Penomax av apoteket är för att det är billigare. Och har läkaren skrivit ut det så ska du ta det. Vet läkaren att du är gravid?

Jag sa att vi planerar barn och att jag inte vet om jag är gravid, han sa då att han skulle skriva ut ett sånt recept.
  • Anonym (Uvi)
    Anonym (janusinfo) skrev 2013-07-20 16:58:20 följande:
    Kolla på janusinfo istället för fass :)

Varför? Vad är skillnaden?
  • Anonym (UVI 2)
    Chianti skrev 2013-07-20 21:10:03 följande:
    Antagligen för att hindra att den sprider sig, obehandlad UVI kan ge livmoderinflammation.
    Det är snarast njurbäckeninflammation man kan få. Urinvägarna är inte kopplade till livmodern på det viset att infektionen sprider sig dit. Ändå riskfyllt att gå med obehandlad UVI om den inte är mild och ger med sig på några dagar.
  • listo

På Janusinfo ser du en samlad bedömning för en verksam substans (pivmecillinam).
    I FASS läser du produktblad för enskilda preparat (Penomax, Selexid), och för FASS görs bedömningen preparat för preparat, därför kan det stå olika saker på läkemedel med exakt samma verksamma substans.

Ett exempel för att tydligare förklara vad jag menar: Losec Mups, magmedicin med Omeprazol som verksam substans, har funnits i massor av år. Den är väl testad, effekter, biverkningar och risker är välkända, och i FASS stod för några år sedan att Losec Mups var okej för gravida att använda.

Så kom hela boomen med parallellimporterade läkemedel och plötsligt fanns tre "varianter" av Alvedon, fyra av Ipren osv. Och även en ny av Losec, läkemedel som kort och gott hette Omeprazol + producentnamn.

Läste man om dessa parallellimporterade Losec-kopior i FASS kunde man se att det stod att det var osäkert hur läkemedlet påverkar under graviditet, något som lätt tolkas som en antydan om att man kanske bör vara försiktig med läkemedlet om man är gravid. Men det var alltså samma substans som i Losec Mups, som enligt samma FASS var helt ok att ta under graviditet...

Ett par år senare ändrades texten på bipacksedlarna, efter att Läkemedelsverket gjort bedömningen att omeprazol i Losec och omeprazol i Omeprazol + producentnamn ÄR likvärdiga. Det man tittar på då är inte bara den verksamma substansen utan även tillsatsämnen och sånt som KAN påverka den samlade bedömningen (ur andra hänseenden än just graviditet, tabletter kan t.ex. innehålla laktos som inte alla tål, men som inte påverkar en graviditet).

Nu står det samma på alla varianter av omeprazol, att man ska rådfråga läkare eller apotekspersonal.

Så som sagt, Janusinfo ger info om en substans, FASS ger info om ett preparat.

• Chianti
    Anonym (UVI 2) skrev 2013-07-21 00:52:45 följande:
    Det är snarast njurbäckeninflammation man kan få. Urinvägarna är inte kopplade till livmodern på det viset att infektionen sprider sig dit. Ändå riskfyllt att gå med obehandlad UVI om den inte är mild och ger med sig på några dagar.
    Sorry, helt rätt av dig!
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden Vågar inte ta antibiotikan! Ev. Graviditet