• Anonym (orkar inte)

Kom hem från jobbet och bara grät! =(

Jag orkar inte med detta längre, jag är så sjukt utanför på jobbet. Jag vet att det är mitt fel då det mer eller mindre blivit såhär på varenda jobb jag haft, med några få undantag. Jag har ju haft social fobi, men gått  KBT för det och mådde lite bättre efter det, men nu känns det som om det kommit tillbaka! Eller ja jag vågar ju prata med folk men jag är fortfarande sjukt osäker, har sjukt dåligt självförtrornde och vet aldrig vad jag ska säga. Klart att folk tröttnar på mig. Jag har ju liksom inget roligt att komma med. 

Jag har stått ut nu på samma jobb i ett par år, fortfarande så har det inte blivit bättre, snarare värre då jag borde ha kommit in i gänget vid det här laget! I början så är det ju ok att vara utanför då man e ny och så, men nu är det inte ok längre. Jag kom hem från jobbet fylld med ångest och bara grät! Det går inte längre, måste sjukskriva mig eller säga upp mig eller något. 

Jag vet ju att det är mitt fel och bara mitt att jag är utanför. Jag är ju faktiskt väldigt tråkig som person då jag har väldigt dåligt självförtroende och sen har en släng av social fobi, har säkert ADD eller aspergers också! Det är ju ingen som är direkt elak mot mig, men de väljer att inte umgås eller prata med mig då jag är tråkig. Jag blir heller inte lyssnad på särskilt ofta! 

Det är även mitt fel för att jag undviker även helst att ta kontakt, därför att jag helt enkelt inte vågar! Jag vill inte att de ska veta att jag stammar ibland, jag sluddrar även när jag pratar så ingen hör vad jag säger och det tröttnar ju folk på också såklart! Eller att jag är en tråkig person, eller att jag inte är lika cool som dem. Jag försöker alltid se ut som att jag är upptagen när någon arbetskamrat närmar sig för att slippa ta kontakt. 

Så ja, jag vet att det bara är MITT fel, men jag kan inte hjälpa det, jag är så rädd! Jag försöker prata och fråga dem saker, men det slutar bara att vi kommer längre ifrån varann än vi var från början... suck!

Någon som vart i samma sits och kommit ur det? Eller någon som har något tips på vad man bör göra?                 

• Svar på tråden Kom hem från jobbet och bara grät! =(
  • Anonym (orkar inte)

Ingen som har några tankar?

• Anonym (orkar inte)

Jag har liksom stått ut så länge, gått till jobbet med ångest varje dag i 2 ÅR!, nu är jag bara extraaanställd så är inte så att jag jobbar 5 dagar i veckan, men ändå... 2 ÅR! Är det ok för mig att ge upp nu?

• Anonym (trixig)

Jag tror att du behöver bestämma dig för vad det är du ger upp på i så fall.

Ger du upp på dig själv, vill du inte ha social kontakt med andra? Då kanske det är rätt sak att göra.

Men om du vill få ett socialt liv så behöver du fortsätta försöka, men kanske på en annan arbetsplats?
    Kan du inte söka hjälp för din stamning/uttalsproblem om det besvärar dig mycket? Kommenteras ditt talproblem av andra eller är det mer du själv som förstorar upp det?

Och sen tror jag det är lite av ett hinder att vara extraanställd. Då blir man aldrig sedd på samma villkor som en som jobbar fast fem dar i veckan, eftersom de flesta extra försvinner igen efter några månader.

Fråga vem som helst som jobbat eller pluggat utomlands, så vet de att det kan vara svårt att få vänner eftersom alla i omgivningen vet att personen troligen försvinner igen om bara nåt år. Då orkar de flesta inte investera en massa energi i en om man inte verkligen har helgjuten personkemi.

Bara några tankar...

• Anonym (Vill du?)

Vill du egentligen prata med de andra då? För det är ju inget man måste liksom. Det låter lite på dig som att du helst vill vara för dig själv men verkar tro att det är något dåligt? Kan detta stämma?

Tyvärr är det väldigt svårt att jobba upp sitt självförtroende, men jag tycker nog det är det du ska fokusera på hellre än att tvinga fram vänskap och gemenskap på jobbet.

Tex kan jag berätta att många tycker att jag är tråkig, men det rör mig inte i ryggen. Jag är ju precis så som jag trivs med.

Att tvinga sig själv att prata med folk när man inte är bekväm med det är kanske fel ände art börja i? Jobba istället med att acceptera dig själv som du är. Det spelar ju ingen roll om någon annan tycker att du är tråkig så länge du är nöjd med dig själv. Och det spelar ju verkligen ingen roll om du stammar eller sluddrar. Om dina kollegor inte vill prata med dig pga det tycker jag det är bättre att du letar bekanta någon annanstans.

• Anonym (orkar inte)
    Anonym (trixig) skrev 2013-07-20 19:27:22 följande:
    Jag tror att du behöver bestämma dig för vad det är du ger upp på i så fall.

Ger du upp på dig själv, vill du inte ha social kontakt med andra? Då kanske det är rätt sak att göra.

Men om du vill få ett socialt liv så behöver du fortsätta försöka, men kanske på en annan arbetsplats?
    Kan du inte söka hjälp för din stamning/uttalsproblem om det besvärar dig mycket? Kommenteras ditt talproblem av andra eller är det mer du själv som förstorar upp det?

Och sen tror jag det är lite av ett hinder att vara extraanställd. Då blir man aldrig sedd på samma villkor som en som jobbar fast fem dar i veckan, eftersom de flesta extra försvinner igen efter några månader.

Fråga vem som helst som jobbat eller pluggat utomlands, så vet de att det kan vara svårt att få vänner eftersom alla i omgivningen vet att personen troligen försvinner igen om bara nåt år. Då orkar de flesta inte investera en massa energi i en om man inte verkligen har helgjuten personkemi.

Bara några tankar...
    Tack för svar! 

Jag har inget behov att ha social kontakt med andra, men man ses ju som konstig om man inte är social idag. Grejen är den att det blir ju såhär på nästan varje arbetsplats jag är på, så jag hoppas ju inte på någon direkt förbättring om jag byter arbetsplats. 

Mina uttalsproblem döljer jag väldigt mycket, iaf min stamning, råkade stamma till någon gång inför en kollega och då flinade hon till, så det gör jag inte en gång till kan jag säga!! Min sambo har påpekat att jag pratar sluddrigt, och först trodde vi bara att det var han som inte hörde, men idag har mina kollegor sagt "va" till mig åtskilliga gånger, det är inget kul längre. Varför sluddrar jag?? =(

Jo klart att det är ett hinder att vara extraanställd, men när man ser andra extraanställda som jobbat där betydligt kortare än vad jag har gjort och som blivit en i gänget ger man ju bara upp! suck! =(        
  • Anonym (orkar inte)
    Anonym (Vill du?) skrev 2013-07-20 19:37:55 följande:
    Vill du egentligen prata med de andra då? För det är ju inget man måste liksom. Det låter lite på dig som att du helst vill vara för dig själv men verkar tro att det är något dåligt? Kan detta stämma?
    Tyvärr är det väldigt svårt att jobba upp sitt självförtroende, men jag tycker nog det är det du ska fokusera på hellre än att tvinga fram vänskap och gemenskap på jobbet.
    Tex kan jag berätta att många tycker att jag är tråkig, men det rör mig inte i ryggen. Jag är ju precis så som jag trivs med.
    Att tvinga sig själv att prata med folk när man inte är bekväm med det är kanske fel ände art börja i? Jobba istället med att acceptera dig själv som du är. Det spelar ju ingen roll om någon annan tycker att du är tråkig så länge du är nöjd med dig själv. Och det spelar ju verkligen ingen roll om du stammar eller sluddrar. Om dina kollegor inte vill prata med dig pga det tycker jag det är bättre att du letar bekanta någon annanstans.

Tack för svar!

Nej jag har inget behov att prata med de andra, men det gör mig ledsen att jag inte är en i gänget liksom! Att jag är så utanför som jag är nu. Jag har ju ångest inför varje jobbdag, som typ att "nu måste jag prata om något roligt med någon", "nu får jag inte stamma!", "nu måste jag vara cool" osv osv.... Det går ju inte att ha ångest inför jobbet varje dag... =(  
  • Queenie70

Men om du inte har nåt behov av social kontakt så är det väl bra som det är? Man måste ju inte vara som alla andra "bara för att"

• Loriyana

Jag är introvert och HSP (Highly Sensetive Person) och jag har alltid haft lite svårt med sociala relationer. Fast mitt problem har varit att jag kännt mig tvingad att vara "social" trots att jag hellre vill vara för mig själv. Önskar bara att jag kunde vara accepterad som jag är. Det tar mycket energi av mig att agera "rätt"¨på jobbet och säga "rätt" saker och att vara social. På mina raster vill jag sitta i soffan och läsa en bok...jag vill inte prata med mina kollegor. Det betyder inte att jag ogillar dem, jag tycker de är jättetrevliga!

• Polly74

Vissa av oss funkar jättebra socialt på jobbet, andra inte alls. Vissa vill vara sociala med arbetskamraterna, andra går till jobbet för att jobba och struntar i det sociala spelet. Jag tycker alla varianter är OK utom den lilla klick som är sociala för att slippa jobba, dvs står och tjattrar istället för att sköta sina arbetsuppgifter.

Känn dig inte misslyckad för att du inte har behov av socialt umgänge med arbetskamraterna. Hur stort/litet behov man har av det är individuellt, och har man det bra på alla andra sätt så kanske man inte behöver se det som en förlust att man inte är en i gänget på jobbet. Sen kan det kanske vara en fördel att funka bra ihop med andra på jobbet om man är extraanställd, det blir svårare att bli av med jobbet om de andra tycker om en, men å andra sidan kan man säkra sin position genom att göra ett bra jobb också.

Sluddrar gör jag också ibland, särskilt om jag tagit medicin. Men vaffan.... alla kan väl ha sina särdrag utan att det behöver vara negativt? Hellre en jobbarkollega som sluddrar än en som luktar illa ;)   

• Anonym (orkar inte)
    Queenie70 skrev 2013-07-20 19:48:52 följande:
    Men om du inte har nåt behov av social kontakt så är det väl bra som det är? Man måste ju inte vara som alla andra "bara för att"

Nej det är sant, men jag får ändå ångest av det! Jag undrar vad de tänker om mig, om det tänker att jag är konstig för att jag vill vara med mig själv osv. Så länge jag får ångest av att gå till jobbet så är det något som inte står rätt till....=/
Svar på tråden Kom hem från jobbet och bara grät! =(