• Golde

Vad göra av smultron?

Det är ett otroligt fint smultronår och jag har plockat lite över 3 kg smultron och undrar nu vad jag ska göra av alla smultronen? Har ni några tips och recept? En del kommer jag att ge bort till familj och vänner men skulle vilja använda de söta bären i matlagning och bakning. Skulle vilja göra sylt och saft men har hört att smultron blir beska om man värmer upp dem, är det någon som vet hur man ska göra för att de inte ska bli beska? Jag har också funderat på att sälja smultron på blocket eller ställa mig vid något torg, tror ni att det är någon som faktiskt skulle vilja köpa smultron? Jag har lagt mestadelen av smultronen i frysen i div förpackningar.

• Svar på tråden Vad göra av smultron?
  • Marlean

Gör INTE marmelad eller sylt. Vi testade det och det blir aldeles för sött och inte gott alls. Är de med glass som de är!

• Koppkaka

Lär knappast bli sötare än med jordgubbar. Beror väl på hur mycket socker man har i..

• Golde

Tack för alla svar :)
    Jag skulle vilja göra något som helst håller sig utan kyl och frys för skulle vilja ta med mig en egengjord present med smultron utomlands till ett par vänner. Är det någon som har provat att göra saft av smultron?
    Marlean, när du gjorde marmelad och sylt, hur gjorde du det då? Blev bären beska? 

• Marlean

Tog så lite socker som vi vågade, men trots det blev det... ja, bara inte gott. Testa du, men vi gillade det verkligen inte.

• ytrewq

Eftersom smultron är söta och du lyckats plocka sådana mängder så skulle jag nog prova att göra vin på dem, faktiskt. Det skulle nog kunna bli ganska gott och det finns t.om att köpa smultronvin på Systembolaget.

Se till att lagra vinet minst ett halvår bara efter att du tappat upp det på flaska.

• Cecilia 851

Smultron är mycket sötare än jordgubbar och smakar knappast samma eller ens liknande.

Men smultronsylt är vidrigt, somsagt. Tillsätt inget socker alls om du vill göra smultronsylt! De är inte "syrliga" som jordgubbar.

Att göra smulpaj är enligt mig också dumt. Smaken förstörs med en massa socker och värme.

Jag skulle äta de som de var med grädde och glass. Och har ni sådana mängder att de blir över: ät de med yogurt på morgonen för en lyxfrukost

• stickkontakt

Jag har frusit in och serverat halvtinade till pannkaka, det var uppskattat av de som åt. Det borde gå att använda frusna bär i tårtfyllningar och liknande också. Jag skulle inte göra sylt eller saft, det verkar inte alls gott.

Man kanske kan göra någon form av romtopf med smultron om man vill ha något att ge bort? Eller likör. 

• Stårschan

Håller med föregående om att det verkligen inte är någon idé att göra något annat med smultron än att äta dem som de är. De tappar den goda smaken direkt.

Svar på tråden Vad göra av smultron?