• MalinEddie

Badar era barn i poolen utan att ni har uppsikt över dem?

Som rubriken lyder. Har ni full koll på era barn när de badar i er pool (uppblåsbar, rampool, vadsomhelst) eller pysslar ni med något annat någon annanstans samtidigt och inte ser någon orsak till att se till dem när de badar? Kanske har ni koll men lämnar då och då?
    Berätta gärna hur gamla barnen är och varför ni tänker som ni gör.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Badar era barn i poolen utan att ni har uppsikt över dem?
  • Rottiss

Känner en tjej som blev 7 år, och drunknade i poolen. Hon ramlade i, och enligt obduktion tog hon ett andetag under vattnet och så vips så somnade hon. Så enkelt är det att drunkna.

Mina barn får bada oövervakat när de lärt sig att simma ordentligt, runt 10 år 

• Dr Mupp

Nu är det bara 3.5 åringen som får plats i plastpoolen och han får inte bada oövervakat.

Dock får de stora 6,5 - 10 år bada i badkar oövervakat.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Ellie

Jag har stenhård koll, men mitt barn är bara 14 månader. Går inte längre bort än ett par meter och tittar på henne hela tiden.

• Natulcien

Vår son är bara 2 år och 9 månader, så honom har vi full koll på i både pooler och badkar...och vattenpölar... Glad

• modsey

Koll men inte varje sekund, men är definitivt där-
    De kan bada själva också, öppen dörr och men jag tittar inte på dem varje sekund.
    Fem år

• Busbellan

Nja kan inte säga att jag har koll hela tiden.
    Äldsta dottern är snart 14 år så nej där kollar jag absolut inte.
    Sonen på 10 år (men som en 2-åring mentalt) kollar jag hela tiden
    nyblivna 6-åringen kollas till då och då men inte hela tiden, känner mig ganska trygg eftersom hon simmar bra.
    Dock om det är många som badar ihop (större risk för att någon hoppar på nån annan) ja så har jag mer koll    

Mamma till Nora, August och Ella
  • sina

Min 3,5-åring badar i plaskpoolen utan att jag sitter och tittar på henne hela tiden, men jag är ju ute och i närheten. Sitter och läser eller rensar ogräs, typ. Jag skulle kunna gå in och hämta något, men inte gå in och kissa och lämna henne ensam ute.

Hon hörs rätt bra, så jag är inte rädd att hon ska drunkna obemärkt.

• elinvd

Min dotter är bara 16 månader, så jag har stenkoll på henne. Sitter vid sidan om hennes lilla pool hela tiden och tittar när hon plaskar runt.

Bella 19/3 2012 <3
  • chrissepisse

Vi har en ca 50 cm djup pool, en sådan där blå som finns i var och varannan villaträdgård. Femåringen kan inte simma och han får inte bada själv. Jag sitter inte och tittar på honom men jag är i trädgården hela tiden. Det är en koloniträdgård på ca 400 kvm, så jag är inte många meter bort. Så fort det blir tyst ropar jag på honom. Om 12-åringen också är där skulle jag kunna gå in på toa eller diska eller bre en macka eller liknande.

När vi var på Mallorca i juni släppte jag inte femåringen ur sikte i poolen. Jag, min man eller farfar turades om att bada med honom hela veckan. Där lät jag inte 12-åringen övervaka alls eftersom det kändes som ett alldeles för stort ansvar för honom.  

• Dixie

sonen som är 8 år och simkunning får bada i poolen en kort stund utan övervakning - de andra barnen är inte simkunniga och de lämnar jag inte alls

• pluvdo

Om han/vi badar i poolen i trädgården, är på badhus eller är vid havet så har jag koll hela tiden. Men när sonen badar badkar så händer det att jag går iväg en stund och sitter i mitt rum som är några meter från badrummet eller så plockar jag undan efter middagen och torkar av bordet och så (det är oftast efter middagen som han badar). Han får då inte ha så mycket vatten som ifall jag är med honom i badrummet och ifall jag inte hör honom prata eller om det plaskar inifrån badrummet så frågar jag om det går bra eller så går jag dit och kollar till honom. Han är tre år.

• Sölve

5 och 8 år, båda simkunniga och de får inte bada utan uppsikt. De är mer under vattenytan än ovanför och jag har många gånger fått bevisat att de klarar av att lösa problem i vattnet men icke. Drunkning med eller utan död som följd är allvarliga saker. Jag har normalt en avslappnad syn på säkerhet, men vatten är en av de saker jag tar allvarligt på.

• femhjärtan

Mitt äldsta barn är 5 år. Han får inte bade utan uppsikt och det gäller i pool, badkar, sjö och hav.

• Mamma Cecilia

Mina barn 4 o 6 får inte bada själv i pool. Är i poolen med dem. På en lugn badstrand (i princip själva) skulle ag kunna sitta nära på stranden medans de är i. Ej djupt utan upp till bena. Håller dock koll på dem. Ej läser eller solar. Måste dock vara långgrunt och de har armpuffar eller liknande på. Är det vågit skulle jag vara med i vattnet. De simmar rätt bra med flythjälp och väldigt vattenvana. Hoppar i det djupa och kommer under vattenytan och har inget problem med det men det dröjer innan jag vågar låta dem vara själva och de ska definitivt vara bra på att simma utan hjälp då. I badkaret kan jag lämna för att hämta en sak. Annars sitter jag på toan och väntar medan de bada. Med en bok eller något. Man kollar upp ofta.

• TaaDaa

har en 150 cm djup pool och kollar tioåringarna , antingen bada med dom , koll från verandan eller genom köksfönstret/dörren.   Ibland kan det gå rätt vilt till och skulle aldrig aldrig aldrig förlåta mig själv om någonting hände!  

Svar på tråden Badar era barn i poolen utan att ni har uppsikt över dem?