• levande charader

Era godaste recept med aubergine och/eller zucchini?

Jag älskar aubergine och zucchini i alla dess former och skulle kunna äta det nästan varje dag Jag skulle nu vilja ha era godaste recept innehållandes antingen zucchini eller aubergine eller varför inte båda Så kom igen bu, inspirera mig med era rätter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 00:01
    Inte kom igen bu utannkom igen NU...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-21 00:02
    Jag kan tydligen inte stava idag, jag ber om ursäkt för alla fel.

• Svar på tråden Era godaste recept med aubergine och/eller zucchini?
  • Parasit

Aubergine är jättegott att lägga i en god marinad och sedan grilla, funkar med zucchini också visserligen men den drar inte åt sig smaken lika bra

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Sarah3

Lasagne gjord på zucchini istället för vanliga plattor, supergott!

• lovea01

Köttfärsfyllda zucchinis i tomatsås :)

Sen finns en rätt som heter maklobi , där man kokar kyckling med ris, aubergine, paprika, lök, morot och kryddor. Sedan vänder upp och ner.

Annars är aubergine gott att ha i grytor med lamkött.

• Maryam88

Fritera aubegini tills den får mörk färg, låt rinna av på papper och salta lätt och häll över lite citron. :) Eller Fritera aubegini och varva den med potatis, lök och paprika i en ugnsfast form och häll över tomatsås. Krydda med spiskummin, salt och peppar. In i ugnen tills potatisen är klar. :)

• Maryam88

Ta en sån rund sticka som man kan gröpa ur äppelkärnhuset med och gröp ur zucchinin. Fyll sedan med ris som du blandat med massor av bladpersilja och dill och rört ihop med kryddad tomatsås. Koka zucchinin tätt packad i en kastrull med buljongvatten. Super gott. De kan du göra med aubuginin också om dom är små.

• Stårschan

Fuskratatouille:

Förslagsvis:
    1 zucchini eller aubergine eller båda
    1 stjälk selleri
    1 gul lök
    vitlök efter behag
    1 paprika
    1 burk krossade tomater, eller tärnade färska

Tärna och fräs i olivolja. Slå på de krossade tomaterna. Krydda med salt, peppar och alla bladkryddor du har (salvia, timjan, oregano, dragon, persilja...) Låt puttra under lock en kvart. Man blir lycklig redan av doften! Perfekt till grillat!

• annca

Moussaka! (eller variabnt därav)

Brukar göra en enkel variant med lammfärssås (lammfärs, vitlök, kanel, lök, krossad tomat, mynta, olivolja)
    varvat med stekt zucchini/auberginne/potatis (ta vad du har, blanda hejfriskt).
    Och så för enkelhetens skull Keldas ostsås och toppat med mozzarella.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • södertälje

Tärna zucchini,aburginer,potatis,lök paprika ringla på olivolja salt och peppar , ungstek allt .Gott till kyckling

• kikan

Lasange med både aubergine och zucchini, super gott :) 1 aubergine & 1 zucchini Olivolja & salt 1 pkt färska lasangeplattor 1 pkt färdig pastasås/tomatsås 200 g Philadelphiaost 1/2 dl rivenost Skär aubergine och zucchini i tunna skivor och stek i panna. Varva dem med lasangeplattor, tomatsås och Philadelphiaost i ugnssäkerform. Börja och avsluta med tomatsås. Strö till sist över rivenost och grädda 20 min i 225 grader!

Svar på tråden Era godaste recept med aubergine och/eller zucchini?