Morgon klockan 3
Jag har en tjej som snart är 10 månader. De senaste 2 månaderna har hon tagit morgon mellan 3-4 på natten.. Otroligt påfrestande. Hon somnar 19-20 som oftast och vaknar som sagt 3-4. Tycker det är lite med 8 timmar sömn på en natt för en så liten?
Nattningarna är enkla, hon är supertrött får ersättning och sen lägger vi henne bara i sängen så somnar hon. Alla nätter är olika. Vissa vaknar hon upp flera gånger och är ledsen. Andra gånger sover hon rätt igenom till kl 3-4. Eller så vaknar hon till men somnar om själv.. Hon har alltså inga bekymmer med att sova i sin säng egentligen. Vi har försökt lägga 21-22 men då har natten blivit ännu stökigare och hon har vaknat vid 3 ändå. Vi försöker hålla henne till 20 så ofta det går så hon sover till ca 4-4.30..
Jag har aldrig hört talas om att någon behöver lägga sin 10 månaders typ 22 för att sen gå upp kl 6 (om de sover 8 timmar)... Så vet inte vad bekymret är. Vi har provat ge ersättning när hon vaknar. Men hon är ju inte hungrig och spottar bara ut flaskan och blir arg. Hon tar ju heller inte napp eller har någon snuttefilt hon gillar.. Hon tar heller inte igen sömnen senare på dagen och sover länge utan hon kör sitt vanliga att hon bara tar tupplurar på 30 min.. Så det är ju inte så att man kan vila när hon vilar!
Känns bara ohållbart. Känns som att "alla andra" bebisar sover 11-12 timmar (även om det vaknar nu och då också)..