• Musik

Göra rent bakplåtar

Hejsan

Jag har en bakplåt som är svårt att göra ren. Diskmedel biter inte. Jiff aningen bättre. Det som tog bäst var svinto men det är ändå ett hårt jobb att göra rent en liten yta. Finns det något bättre och lättare sätt att göra rent? 

• Svar på tråden Göra rent bakplåtar
  • Nyfiken gul

riktigt hårt smutsade bakplåtar blir rena i riktigt hett vatten +en maskindisktablett.  Lägg i blöt i tex en stor balja eller i badkar om du har.  När tabletten lösts upp så diskar du den ren med vanligt diskmedel o svamp. 

Ugnsrengörings-spray funkar också, likaså medel för tex spishällar eller spray för att göra rent grillgaller med.

Du får helt enkelt prova dig fram lite vad som verkar bäst.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Musik
    Nyfiken gul skrev 2013-07-21 16:03:36 följande:
    riktigt hårt smutsade bakplåtar blir rena i riktigt hett vatten +en maskindisktablett.  Lägg i blöt i tex en stor balja eller i badkar om du har.  När tabletten lösts upp så diskar du den ren med vanligt diskmedel o svamp. 

Ugnsrengörings-spray funkar också, likaså medel för tex spishällar eller spray för att göra rent grillgaller med.

Du får helt enkelt prova dig fram lite vad som verkar bäst.   
    Toppen, tack för tipsen  Glad
  • Musik
    Kojbe skrev 2013-07-21 16:40:17 följande:
    Yes powerspray är grymt men ganska så starkt iof.
    Ska kolla upp detta Glad
  • Malinn6

Annars brukar även fett funka kanon ! Man kan gnida in den i olja eller smör ( mycket) och ställa in den i varm ugn. Gnid bort smutsen och diska sen som vanligt med diskmedel

• Musik
    Malinn6 skrev 2013-07-21 19:45:46 följande:
    Annars brukar även fett funka kanon ! Man kan gnida in den i olja eller smör ( mycket) och ställa in den i varm ugn. Gnid bort smutsen och diska sen som vanligt med diskmedel
    Lika löser lika  Glad
  • my1313

Skrubba med sockerbitar!

Blöt sockerbiten lite lätt och skrubba tills den löser upp sig  - ta en ny sockerbit och fortsätt. Går åt mycket sockerbitar, men du slipper starka kemikalier och det funkar perfekt!

• Kojbe

Fast både jif svinto och sockret repar själva plåten powersprayen fräter liksom upp skiten utan att repa plåten.
    Fast det är MYCKET starkt iof så man bör vara försiktig.
    Ett annat bra tips jag lärt mig ex med grillgaller osv som kan vara svårt att rengöra är att man lägger det i gräset över natten sen är det hur lätt som helst att diska rent det.
    Borde kunna funka på plåten med.

• Ramborg

I hemkunskapen i forntiden fick vi lära oss att diska rent en stekpanna av järn: Häll i lite vatten, ställ den på plattan tills det kokar, diska genast i hett vatten. Samma borde funka på plåtar.

Eller använd bakplåtspapper.

42.
  • Musik

Fast min bakplåt är använd en längre tid av min son och han har varit slarvig med rengöringen. Det är bara ett tunt lager, rätt så hårt.

• Ramborg
    Musik skrev 2013-07-22 13:24:04 följande:
    Fast min bakplåt är använd en längre tid av min son och han har varit slarvig med rengöringen. Det är bara ett tunt lager, rätt så hårt.

Låt då sonen skura. Yes diskmedel, varmt vatten, kökssvamp och "good old elbow grease". Kommer väl ta en timme men han får skylla sig själv.
    42.
  • Musik
    Ramborg skrev 2013-07-22 13:52:37 följande:

Låt då sonen skura. Yes diskmedel, varmt vatten, kökssvamp och "good old elbow grease". Kommer väl ta en timme men han får skylla sig själv.
    Jag har provat att gnugga med svamp och yes men tyvärr blir det inte Yes Flört   Men jag ska prova lite tips från tråden. Nu åkte han iväg till en festival en vecka...
Svar på tråden Göra rent bakplåtar