• Anonym (Känslokall?)

Känner inte skuld eller skam vid otrohet

Jag har varit otrogen många gånger i mitt förhållande. Det som triggat mig har varit våra bråk och dispyter. När vi bråkat har jag varit otrogen. Har en person jag kan ringa när det "tryter". Jag känner inte något dåligt samvete för detta utan tycker att min partner förtjänat det. Typ. 
    Så läser jag i andra trådar hur folk varit otrogna men sedan känt så dåligt samvete att dom berättat. Varför? Det är väl ingen som mår bättre av det? Berättar jag så lämnar min partner mig för att denne mår dåligt. Berättar jag inte så vet ju denne ingenting och jag lider ju inte av det? 
    Varför berätta? Varför denna skuld och skam?  

• Svar på tråden Känner inte skuld eller skam vid otrohet
  • Anonym (Me2)

Känner likadant. Har vart otrogen tidigare i förhållandet. Den enda skillnaden är att jag inte har ngn o ringa när jag blir trött på mannens tjat o bråk.. Ja inte än iallafall...

• EJai

Men kanske dags att du lämnar din relation om den får dig att vilja ligga med annat bara för er kommunikation brister. Ni saknar en väldigt stor viktig bit i relationen anser jag om man går å straffar den andra omedvetet med något sånt här.

• Anonym (Känslokall?)
    EJai skrev 2013-07-21 19:00:27 följande:
    Men kanske dags att du lämnar din relation om den får dig att vilja ligga med annat bara för er kommunikation brister. Ni saknar en väldigt stor viktig bit i relationen anser jag om man går å straffar den andra omedvetet med något sånt här.
    Det är inte så lätt när man har barn och en massa år i ryggsäcken. Vi har inte brister i kommunikationen. Jag säger precis vad jag tycker och tänker, likaså min partner och därför blir det bråk.. 
    Jag vet inte vad det är.. Spänning kanske..? Något annat att tänka på för stunden?  
  • Jan Banan01
    Anonym (Känslokall?) skrev 2013-07-21 18:54:10 följande:
    Jag har varit otrogen många gånger i mitt förhållande. Det som triggat mig har varit våra bråk och dispyter. När vi bråkat har jag varit otrogen. Har en person jag kan ringa när det "tryter". Jag känner inte något dåligt samvete för detta utan tycker att min partner förtjänat det. Typ. 
    Så läser jag i andra trådar hur folk varit otrogna men sedan känt så dåligt samvete att dom berättat. Varför? Det är väl ingen som mår bättre av det? Berättar jag så lämnar min partner mig för att denne mår dåligt. Berättar jag inte så vet ju denne ingenting och jag lider ju inte av det? 
    Varför berätta? Varför denna skuld och skam?  
    Om du inte känner skuld eller skam kan ju det vara indikationer på att ert förhållande är dött.
  • Anonym (kajsa)

Känner inte heller någon skam eller skuld över att jag varit otrogen i mina förhållanden. Orsakerna var som ts;
    bråk och tjafs som gjorde att jag tröttnade på det och sökte mig till andra där jag slapp det. Har inte heller berättat det för någon av dom, varför skulle jag göra det? 

De jag hade sex med sökte jag upp medvetet på dejtingsajter.

• Anonym (Känslokall?)
    Jan Banan01 skrev 2013-07-21 19:07:41 följande:
    Om du inte känner skuld eller skam kan ju det vara indikationer på att ert förhållande är dött.
    För att? 
    Jag vill inte leva utan min partner men jag vill fortfarande känna passion och lust. Just nu känner jag kärlek (på det mycket djupare planet, där allt blivit så invant och rutinmässigt) och vi har sex. Bra sex. Men själva nyförälskelsen är över och det saknar jag. När allt blir tjaffs och bråk, ofta bara några timmar, så söker jag mig vidare.. 
  • EJai
    Anonym (Känslokall?) skrev 2013-07-21 19:05:44 följande:
    Det är inte så lätt när man har barn och en massa år i ryggsäcken. Vi har inte brister i kommunikationen. Jag säger precis vad jag tycker och tänker, likaså min partner och därför blir det bråk.. 
    Jag vet inte vad det är.. Spänning kanske..? Något annat att tänka på för stunden?  

Om man har en så stor hemlighet tycker jag inte det låter som en relation med speciellt mkt kvar. Vänner kanske å bekvämlighet. Men vet bara en bråkdel. Men tycker du att det e så en relation skall vara så. Kanske din partner med borde leka efter samma spelregler. Å många år och barn betyder inte att man bara skall vara för att vara. Ni har bara ett liv å då e det väll bättre å få det så bra som möjligt.
  • Anonym (Känslokall?)
    Anonym (kajsa) skrev 2013-07-21 19:10:23 följande:
    Känner inte heller någon skam eller skuld över att jag varit otrogen i mina förhållanden. Orsakerna var som ts;
    bråk och tjafs som gjorde att jag tröttnade på det och sökte mig till andra där jag slapp det. Har inte heller berättat det för någon av dom, varför skulle jag göra det? 

De jag hade sex med sökte jag upp medvetet på dejtingsajter.
    Är du tillsammans/gift/sambo med någon du varit otrogen mot? Känner du ingen skam nu heller? 
    Jag har aldrig reflekterat över det, det har mest bara varit en skön stund för att glömma det jag faktiskt lever i och sen levt vidare. Min partner skulle bli så otroligt sårad om jag berättade och jag vill bespara hen det. Det har ju bara varit en verklighetsflykt liksom 
  • Anonym (Känslokall?)
    EJai skrev 2013-07-21 19:15:05 följande:

Om man har en så stor hemlighet tycker jag inte det låter som en relation med speciellt mkt kvar. Vänner kanske å bekvämlighet. Men vet bara en bråkdel. Men tycker du att det e så en relation skall vara så. Kanske din partner med borde leka efter samma spelregler. Å många år och barn betyder inte att man bara skall vara för att vara. Ni har bara ett liv å då e det väll bättre å få det så bra som möjligt.
    Men en stor hemlighet? Det hen inte vet lider hen inte av heller..? Eller? Vi lever vårt liv som om inget har hänt eftersom hen inget vet och jag inget sagt..?
  • Med Lem
    Anonym (Känslokall?) skrev 2013-07-21 19:22:21 följande:
    Men en stor hemlighet? Det hen inte vet lider hen inte av heller..? Eller? Vi lever vårt liv som om inget har hänt eftersom hen inget vet och jag inget sagt..?

Av erfarenhet kan jag säkert säga att du har fel: det man lider allra mest av är det man anar och befarar men inte kan riktigt sätta fingret på. Den stora befrielsen ligger i att veta och kunna agera på riktig kunskap.

Om du tror att partnern inte alls anar så drömmer du bara.

Vill du verkligen vara så feg?

Dessutom: "partnern förtjänar" låter som ett litet litet argt barn. Och går inte ihop med att han inte skulle veta. Han anar nog att du sviker.. erkänn att du VILL att han ska ana och LIDA. Framför allt lida.
Svar på tråden Känner inte skuld eller skam vid otrohet