• Anonym (Orolig)

Tidig graviditet; Äter seroquel & saroten, redan skadat "barnet"??

Jag har sedan en lång period (åratal) stått på flera olika mediciner för ångest. Nu står jag på seroquel 100 mg och Saroten 100 mg och zopiklon till kvällen/natten. Det är "allt" jag äter nu.

Nu misstänker jag att jag är gravid, och har upptäckt i efterhand att jag missade ett minipiller för ca en vecka sedan. (Jag har två barn sen tidigare och känt på mig väldigt tidigt att jag varit gravid med båda, hör väl till dom få som börjar må konstigt redan några dagar efter befruktningen..)

Hursomhelst, frågeställningen handlar inte om huruvida jag är gravid eller ej, för det är jag. Det jag undrar över är om embryot kan ta  allvarlig skada av mina mediciner?? läst om medicinerna på FASS och gjort research och det finns väl för lite forskning på just dessa mediciner för att kunna utesluta dem som oskadliga för fostret..

Tänkte sluta med medicinerna så fort jag plussat. Då tänkte jag också naturligtvis prata med barnmorska/läkare.
    Men är orolig redan nu över om det är kört..:( allvarliga missbildningar m.m. vad jag ändå förstår så är dessa mediciner inte absolut förbjudna och många äter dem under hela graviditeten.. Så om jag slutar äta dem tidigt, då borde det ju kunna gå bra?

- Såhär tidigt brukar väl embryot inte få näring "genom mig"?

Hoppas det. :(

• Svar på tråden Tidig graviditet; Äter seroquel & saroten, redan skadat "barnet"??
  • pernilla78

När jag blev gravid åt jag citalopram 60mg mot panikångest, gjort i några år. Min läkare frågade hur jag mådde när jag ringde, sa som det var. Gravid och knappt känningar av ångest. Då provar vi att trappa ner svara hon!

Sagt och gjort. Imorn startar jag på 20mg, mår ok och ska ner till 10mg.

Mitt råd alltså, prata med din läkare om situationen. Ni kommer säkert på nåt bra!

Lycka till!

• 2013

För alla tre preparaten du tar står det på janusinfo att man bör vara försiktig och helst undvika under graviditet men att "Exponering i tidig graviditet utgör inte skäl för att av denna anledning diskutera ett avbrytande av graviditeten."

Framförallt verkar det vara användning under senare delen av graviditet som kan ha en negativ effekt på barnet.

• Anonym (summerwind)

Hej!

Fick positivt gravtest i måndags och äter seroquel. Ska trappa ut den fort och har fobi mot kräkningar. Har läst här i tråden och har panik!

Gick på 100 mg per kväll och har fått order om att äta 50 mg per kväll i en vecka o sedan sluta. Tog 50 mg igår och idag. Vaknade med ett extremt illamående nu mitt i natten.

Snälla ni som har liknande erfarenheter! Skriv!!

Svar på tråden Tidig graviditet; Äter seroquel & saroten, redan skadat "barnet"??