• wilmaelsa

Sjukskriven direkt efter gymnasiet, rätt till någon ersättning?

Hej!

För fem år sedan var jag med i en stor bilolycka och förlorade nästan mitt vänsterben. Efter att ha legat i koma, opererats flertalet gånger och sedan rehabiliterats återvände jag till gymnasiet. Bytte då program (hade gått i gymnasiet tre månader innan olyckan), och tog studenten nu i juni!

Nu har jag åter opererats flertalet gånger för att förlänga det skadade benet 5 cm. I samband med detta har jag mitt ben i en stor stålställning. Jag har fått opererats igen, haft flertalet infektioner och legat inne på sjukhus under denna period (snart 8 månader).

Så just nu ser inte mitt liv ut som jag hade tänkt mig efter gymnasiet. Läkarna har sjukskrivit mig 100 % men jag har fått ett lugnt sommarjobb som jag klarar av. Men till hösten kommer jag vara sjukskriven och arbetslös. Hösten kommer innebära mer intensiv rehabilitering, om jag ens kommer så långt.

Min fråga är hur detta kommer fungera för mig ekonomiskt? Kan jag få någon ersättning? Bidrag? Har jag rätt till några pengar alls? Jag har endast sommarjobbat och varit timanställd tidigare. Kommer inte kunna arbeta under hösten och ingen vill anställa en "handikappad och oerfaren tjej". Jag kan inte leva på luft..

Tacksam för svar och hjälp!      

• Svar på tråden Sjukskriven direkt efter gymnasiet, rätt till någon ersättning?
  • Försäkringskassan

Hej,

Utifrån det som du beskriver så låter det som att du inte har någon sjukpenninggrundande inkomst (SGI), eller möjligtvis en mycket låg sådan. För att kunna få sjukpenning så behöver man ha en SGI och då beräknas ersättningen på den. För att få ett konkret svar på vad du kan tänkas ha så kan man göra en sjukanmälan och skicka in en ansökan så att vi kan utreda om det finns någon möjlighet att vi kan räkna din SGI på en eventuell tidigare arbetsinkomst.

Däremot, om du troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av denna sjukdom så kan man ansöka om aktivitetsersättning(om man är mellan 19-29 år). Denna ersättning kan man få även om aldrig tidigare har arbetat. Är det på det sättet så kan du skicka in en ansökan om aktivitetsersättning och med detta behöver vi få in ett läkarutlåtande som bekräftar att du har en nedsatt arbetsförmåga under minst ett års tid på minst 25%.

Här kan du läsa mer om denna ersättning och  här finns även blanketten som man själv kan skriva ut och skicka in.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_lange_sa/om_aktivitetsersattning

Hälsningar
    Anders, handläggare 

Svar på tråden Sjukskriven direkt efter gymnasiet, rätt till någon ersättning?